Læsetid: 3 min.

En duft af Jyllands-Ring

12. januar 2000

Det eneste, jeg huskede, var, at Per Kirkeby havde nægtet at sætte sine ben her i fem år

Statsmusealt
Det var tupperwaren, der gjorde udslaget.
Jeg havde bevæget mig rundt og rundt og rundt om dyngen af installationsmateriel i rummets midte og forsøgt at tælle og navngive genstande - samtidig med at et ekstremt påtrængende lydinferno af motoriseret larm kørte for fuld hammer i baggrunden. Det var så højt, at selv pæne folk med en helt normal hørelse blev ramt af tinnitus-tanker.
Jeg talte op og skrev ned: Tre spande med størknet cement. Seks små racerbiler. To havegriller af mærket Char-Broil Masterflame. Omtrent otte farvefjernsyn med videooptagelser fra racerløb. Monitorer. Gummislanger. 30 almindelige på hinanden stablede Europa-paller. 70-80 røde toppe, cirka hundrede opmokkede bildæk håndmalet i røde, blå og gule farver; et traktordæk, og dér en... masse brædder; og... papkasser... og... havestole og al indpakningen... og sammenfoldede presenninger... og oceaner af tupperware og mere...
Her sortnede det, og jeg tabte min blyant og mistede for en tid evnen til at tælle. Jeg kunne ikke længere koncentrere mig om de omfangsrige, audiovisuelle indtryk, man hældte på mig som benzin på en bil, og måtte forlade etablissementet for at snappe efter frisk luft på trappen ude under Københavns himmel. Men hvordan var det kommet så vidt, og hvor var jeg? Hvilken statslig institution? Det eneste, jeg huskede, var, at kunstneren Per Kirkeby havde nægtet at sætte sine ben her i fem år (og der var fire tilbage).

Tomhed
Da jeg 15 minutter tidligere var gået op ad den samme trappe, kom en anmeldertype og en fotograf gående den anden vej. Anmelderen havde et på én gang panisk og forvirret blik i øjnene:
"Altså, jeg kan godt se ideen med den, men...," sagde hun uden overbevisning. Der var noget, hun havde set, som var svært at forholde sig til.
Dette var trappen op til det ærværdige Statens Museum for Kunst, hvor en særlig installation, 'Snowball', af Jason Rhoades og Peter Bonde denne dag vistes frem for pressens korps af anmeldere. Snowball, der havde ry for at lugte mere af gummi og drengestreger end kunst, var det danske bidrag ved sidste års Venedig Biennale. Og nu var den her.
Vel indenfor gik jeg forbi museets bedste og lyseste lokaler, boghandelen og restauranten, og viste på forlangende mit turpas til en karseklippet, kvindelig kustode i en specialdesignet uniform. Hun nikkede og bød mig ind i den enorme 1998-tilbygning til en værdi af 245 millioner kroner. Tilbygningen havde lagt 13.000 kvadratmeter til de gamle 17.000.
Først så jeg til højre, og så så jeg til venstre. Der var højt til loftet, men der var ingen kunst af betydning her. Ja, der var stort set ingen kunst at se. Kun adskillige hundrede kvadratmeter kunstfri flader. Dette var det helt rigtige sted at søge tilflugt fra storbygadebilledets forstyrrende og nedbrydende billed- og reklamebombardement.

Hirschprung
Bag en ensomt højt hængende Ib Geertsen-mobile åbenbarede et mægtigt panoramavindue det vinterblege Østre Anlæg. På den anden side af søen var en flok børnehavebørn iført huer og handsker i fuldt løb mod legepladsen.
Og udsigten til bagsiden af Den Hirschprungske Samling i Stockholmsgade var eminent. Et øjeblik drømte jeg mig derover og så de tæthængende værker af Agnes og Harald Slott-Møller, P.S. Krøyer og Michael Ancher for mig.
Netop som det hele var ved at tage en lidt for guldaldervirtuel drejning, fangede et rødt skilt med en pil min opmærksomhed: 'Børnenes Kunstmuseum'. stod der. Jeg fulgte pilen til venstre gennem den trange tilbygning og drejede 180 grader op ad en trappe og ind ad en dør. Det slog mig at være et lager, men hvorfor så motorstøjen? Måske var det børnemuseet - lavet for børn af børn.
Jeg tog et stykke papir frem og begyndte at tælle genstande: Tre spande med størknet cement. Seks små racerbiler. Jeg så Jyllands-Ringen for mig.

*Den Hirschprungske Samling i Stockholmsgade 20 er lukket pga. tagrenovering, men genåbner den 28. februar

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu