Læsetid: 2 min.

De fleste glemmer at spare på bilkørslen

27. januar 2000

De fleste husker at spare på strømmen og det varme vand, men når det kommer til at spare på benzinen, er det noget helt andet

"Det er sjovt at få penge tilbage," siger en af de adspurgte i en undersøgelse af danskernes evne og vilje til at spare på energien - udført af reklamebureauet Alsted for Energimiljørådet: "Man kunne have frygtet at folk tabte interessen for at spare, nu hvor de har fået flere penge mellem hænderne. Men det er tydeligvis ikke tilfældet," siger Energimiljørådets formand, Anne Grete Holms-
gaard.
Mange af de adspurgte skal dog have lidt hjælp, før de kommer i tanke om, at de faktisk har termostater på radiatoren, skruer ned for temperaturen, sparer på det varme vand og på lyset.

Sparer ikke benzin
Kun de færreste ser deres energibesparelser i den store, globale sammenhæng, hvor det gælder om at sætte udslippet af drivhusgasser ned.
Mens ni ud af ti forsøger at spare på varme og strøm i det daglige, er det kun hver tredje, der regelmæssigt søger at begrænse bilkørslen.
Mange er ikke klar over, hvor meget de kan spare ved at tage cyklen på de korte ture, dele bilen med andre og købe de mest benzinøkonomiske modeller.
"Det bliver mere og mere åbenbart, at der skal ydes en indsats for at få transportområdet med," siger Anne Grete Holmsgaard.
En stor del af de adspurgte opfatter energiafgifterne som et påskud for at skaffe penge til det offentlige.
"Det er meget vigtigt, at vi indretter de grønne afgifter sådan, at de påvirker vores adfærd og samtidig sikrer, at de ikke kan opfattes som en ekstra skat på linje med andre skatter, da det kan svække opbakningen til grønne afgifter som et godt styringsmiddel," konkluderer Anne Grete Holmsgaard.

Metal kører bil
Dansk Metalarbejderforbund har lavet en stikprøve-undersøgelse blandt medlemmer i Assens, Holeby, Ringkøbing, Thisted og København.
To ud af tre kører i bil til arbejde og deraf siger 34 procent, at ellers kunne de overhovedet ikke passe deres arbejde.
"Vi føler at den offentlige debat om bilismen handler for meget om hovedstadens problemer," siger forbundets økonom, Martin Nielsen, som Informaton træffer på mobilien midt i en motorvejskø.
Det er ikke retfærdigt at ramme alle bilejere med højere afgifter på benzin og biler, når de offentlige transportmidler ikke er et reelt alternativ for dem, sådan som arbejdspladserne nu engang er anbragt, siger han.
Metalarbejderne i Assens og Holeby skal ikke undgælde for astmaproblemer i København.
"Men vi går da ind for road pricing, som lægger afgift på de vejstrækninger, hvor der virkelig er problemer. Vi giver også vores varme støtte til forbedring af den kollektive trafik og bedre faciliteter for pendlerne. Det er jo ikke stenaldersynspunkter, vi har," siger Martin Nielsen.
I Ringkøbing viser Metals undersøgelse, at mange kører sammen. 19 procent, næsten hver femte, kommer til arbejde i andres bil.I Assens er der 21 procent, der cykler.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her