Læsetid: 3 min.

Kærlighed uden Strømper - og uden moderne hjælpemidler

19. januar 2000

Instruktør Morten Hovman har indset, at det er muligt at stole på Johan Herman Wessels komiske stilsans

Teater
Det er opmuntrende, som der er ved at komme gang i debatten om måden at spille teatrets klassikerrepertoire på. Hovedløse moderniseringer har længe floreret, i behagesyg læggen sig efter ungdommens formodet kulørt utålmodige smag. Og da er det forfriskende at se en klassiker sprællevende, netop fordi den spilles rent, efter sin egen gehalt. Kasper Wiltons Vendsyssel Teater tør det.
Wessels godt tohundrede år gamle Kjærlighed uden Strømper er angiveligt et "Sørgespil i fem Optog", det vil sige en - i bedste forstand - studentikos parodi, på alt hvad der var fint, klassicistisk fransk og operaagtigt og gik på usikre stylter på det nystartede Kongelige Teater. Wessel var selv en ivrig klassicist - "Studér de græske mønstre" var slagordet i Det Norske Selskab, hvis "Blomst og Krone" han i en årrække var. Så der er en ekstra ironi i, at Wessels kærlige parodi på den høje stil i praksis kom til at lægge denne definitivt i graven.

Stoler på komisk stilsans
Instruktør Morten Hovman har indset, at det er muligt - og det eneste fornuftige - at stole på Wessels komiske stilsans. At bevare den traditionelle sætstykke-tydelige salon, de klassiske kostumer, at lægge sig tæt op ad de dramatiske scenekonventioner, som de kan studeres på datidens tegninger, og at benytte Scalabrinis originalmusik fuld af vittig overpointering - "just too many notes," som det med kejserlig applomb hed i Milos Formans Amadeus.
Wessel skrev sin geniale tekst på bare 14 dage, og for nutidens parodivante øren er den ren fryd, en vellystig, drillesyg legen med rim og rytmer, med højt og lavt - "Smerter" rimer tvangfrit på "Ærter" - og med al den komiske forvirring, der opstår, når hverdagens små platte motiver pyntes op med alskens heroiske platituder om dyd og ære.
Bortset fra en nænsom strygning i den lovligt lange epilog er det der altsammen. Aldrig har 'konstigere' alexandrinervers, mere bagvendte ordstillinger klinget fyndigere. Det er stykkets eneste ikke-parodiske lag, Wessels uvisnelige stolthed og ære. "Hvor seer jeg glad igen de mange Yndigheder/Som den maa være blind, der kan ei see hos Eder."
Man kender den tragiske knude. At skrædderen Johan ikke kan få sin Grethe, fordi det ifølge hendes siesta-varselsdrøm skal være i dag eller aldrig, og fordi han ingen strømper har at blive standsmæssigt gift i. Lavere tragisk faldhøjde skal man lede længe efter, og dog dør de alle til slut, én oven i købet i den ekstra patetiske klemme intet "Sprichwort" at kunne deklamere mens hun stikker sig. Ak ak, intet øje er tørt. "Jo galere, jo bedre" er med rette stykkets motto.

Lidt for hurtigt
Stilkomedie kan de også spille, Morten Hovmans femmandstrup. Og skønt Pia Mourier måske er en lidt glansløs Grethe, som ligesom den ellers komisk gesvindte 'intrigemester' Mette, Tania R. Berg, har det svært med intoneringerne i de skjønne arier, så er Hans Holtegaard (selvsagt), Jørgen Bing og Kresten Andersen stensikre klassiske komedianter. Huhej hvor det går, på kun en time og fyrre minutter, inclusive pause.
Og lige dér rammes opførelsen så af sit ubevidste. For på trods af al fortjenstfuld troskab mod Wessel, så bliver Kjærlighed uden Strømper generelt spillet for hurtigt, sikkert af angst for moderne mangel på tålmod. Det er virkelig synd, for vi som publikum får svært ved at processere Wessels hårrejsende ordguirlander, så vi kan nå at le af de sublime brandere, mens de detonerer.
Man mærker det i de stunder, hvor for eksempel Kresten Andersen tager sig tid til at skandere versene tydeligt; det er slet ikke kedeligt! Så et godt råd ville være: giv tid. Det kan sagtens nås, nu når premierenerverne har lagt sig.

*Johan Herman Wessel: Kjærlighed uden Strømper (1772). Instruktion: Morten Hovman. Scenografi: Anders B. Andersen. Medvirkende: Hans Holtegaard, Pia Mourier, Jørgen Bing, Kresten Andersen og Tania R. Berg. Klaver: Claus Zielke, violin: K. Dolatko/Niels Bjerre. Vendsyssel Teater, Hjørring, 17.- 22. jan. og 2. - 7. feb., foruden turné til forsamlingshuse og teatre i landsdelen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu