Læsetid: 3 min.

Krisemøde om Nørreport

8. januar 2000

Bestyrelsen for det skandaletruede Ørestadsselskab hasteindkaldt

Bestyrelsen for det skandaletruede Ørestadsselskab er af formanden, tidligere EU-kommissær Henning Christophersen (V), hasteindkaldt til møde sent søndag aften.
Det bekræfter selskabets kommunikationsdirektør Bo Dybkær. Han oplyser ordknapt, at der er tale om "et kortvarigt orienterede møde om Nørreport-situationen."
Dermed hentyder Dybkær til den prekære situation, som selskabet har bragt sig selv og trafikminister Sonja Mikkelsen i ved udsigten til, at tilslutning af metroen til den københavnske Nørreport station vil medføre langvarige gener for S-togspassagerne. DSB og HT har udtrykt frygt for to års trafikkaos i København, medmindre trafikministeren griber ind og pålægger Ørestadsselskabet at vælge en såkaldt 'højtliggende' tilslutning i stedet for den planlagte 'lavtliggende'.
På Christiansborg er et flertal uden om regeringen klar til at tvinge Sonja Mikkelsen til at skifte hest. SF, Enhedslisten, De konservative, Dansk Folkeparti og Venstre er enige om at støtte den højtliggende tunnel, Banestyrelsen, DSB og HT foretrækker.
"Det er alle mine 20 år som politiker værd, hvis jeg kan forhindre den katastrofe, der er under optræk," siger SF's trafikordfører, Margrete Auken. "Det er jo 60.000 menneskers daglige liv og færden, der bliver berørt af tunnelbyggeriet."

Fyr direktøren
Margrete Auken mener, at Ørestadsselskabets direktør, Anne Grete Foss, har optrådt så inkompetent, at hun bør fyres. Ikke alene på grund af Nørreport-sagen, men også Metro-byggeriets forsinkelser og budgetoverskridelser - og forsøget på at fremstille grundsalget i Ørestaden som en succes selv om det langt fra lever op til lovens forudsætninger. "Men det er ikke nok. Vi må have lavet om på hele konstruktionen, så der kan blive åbenhed om beslutningerne," tilføjer Margrete Auken.
Trafikminister Sonja Mikkelsen har hyret en britisk ekspert, Nigel Harris, til at undersøge ulemperne ved en dybtliggende tunnel (som Ørestadsselskabets entreprenør, Comet, vil bygge) og en højtliggende tunnel under vejbanen (som Banestyrelsen foreslår).
"Det er i sig selv absurd, at sætte en enkelt person fra England til at vurdere det. DSB og Banestyrelsen har masser af kyndige mennesker, som ved mere om konsekvenserne," siger Margrete Auken.
"Det gør ikke sagen bedre, at trafikministeriet ikke vil udlevere en beskrivelse af manden og hans anbefalinger og opdrag til mig."

Langt hastemøde
Leif Lilja fra Banestyrelsen sagde i går til Politiken, at den højtliggende gangtunnel kan laves uden yderligere forsinkelser af byggeriet. Prisforskellen er ikke større end det økonomiske tab, DSB og HT lider, hvis billetsalget svigter i den lange periode, hvor halvdelen af perronerne på Danmarks mest befærdede station skal spærres af.
Dansk Folkepartis Peter Skaarup (MF), der er et af Københavns Kommunes medlemmer af Ørestadsselskabets bestyrelse, forudser, at hastemødet bliver langvarigt.
Peter Skaarup har forgæves søgt at få oplyst, præcist hvad der skal drøftes på mødet.
"Jeg har prøvet at få bilag som oplæg til drøftelsen, men det har ikke været muligt, og det er utilfredsstillende," siger Skaarup.
- Man kunne forestille sig, at formanden ønsker en ansvarplacering inden for selskabets ledelse?
"Det kunne man sagtens," siger Peter Skaarup, der kalder situationen på Nørreport "noget rod".
Om udsigten til dramatiske beslutninger på mødet siger Skaarup:
"Det er ikke hver uge, man holder møder søndag aften klokken 20.30."
I sidste uge kunne Information oplyse, at det ikke passer, når Henning Christophersen tidligere har givet udtryk for, at DSB har kendt problemerne på Nørreport i årevis. Af et mødereferat fra Trafikministeriet fremgår, at "problemets omfang er først blevet kendt af Ørestadsselskabet i august måned" og givet videre til DSB i september.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her