Læsetid: 3 min.

Marketing på vrangen

19. januar 2000

En underskov af frivillige og dybt profesionaliserede organisationer specialiserer sig i disse år i at skyde efter virksomheders image ned

Adbusting
At det er en kvinde, der sidder tynd, sølle og anorexi mærket med hovedet på vej ned i et hvidt toilet, opdager man først bagefter. Inden da har man set hovedbudskabet i en af den canadiske antibranding-organisation Adbusters antireklamer for parfumemærket Obsession for women.
Antibrandingens mestre er netop canadiske Adbusters, der har specialiseret sig i at bruge reklame og marketing branchens virkemidler til at vende vrangen ud på de image-reklamer, der dagligt vises i magasiner, tv og biografer. Adbusters, der er en frivillig, non-profit, organisation, virker som omdrejningspunkt for en stor del af den nordamerikanske antibranding bevægelse og går bevidst efter at skyde virksomhedernes forsøg på at skabe et særligt image omkring deres produkter ned.

Kulturel afkøling
Adbusters stifter, den tidligere reklamemand Kalle Lasn, kalder adbusters politiske arbejde for "uncooling" eller afkøling af kulturen. Det, reklamebureauer og marketingbureauer kan, er at gøre produkter, ideer eller politiske budskaber cool. Kalle Lasn mener derfor, at fremtidens politiske kamp kommer til at stå mellem de, der gør produkter og valgkampagner og politiske slogans cool, og de, der skyder denne coolness ned.
Lige meget hvor store virksomhedernes budgetter er, så afhænger deres salg og overlevelse af det image, eller den aura, deres produkter er omgæret med. Men image og aura har sjældent noget med produktet at gøre, hvorfor man kan nedbryde firmaernes brands.
I kølvandet på Adbusters mange reklameindslag i tv og globale kampagner som "Buy Nothing Day" og kampagner mod WTO er der opstået en lang række organisationer, der gør Adbusters kunsten efter. Mange af disse organisationer har tilknytning til universitetsmiljøerne i USA, og kampagnedeltagerne mødes på internettet. Stadigt flere frivillige organisationer specialiserer sig i denne nye type politiske kamp om produkter og drømme.

Danmark skal med
I Danmark har Foreningen Danmarks Aktive Forbrugere taget ideen om antibranding op. Danmarks Aktive forbrugere er ikke en folkelig frivillig organisation i bred forstand. Men foreningens talsmand, Jeppe Juhl, mener, at hans forening på mange måder ligner fremtidens politiske organisationsform.
"Vi arbejder med klare, afgrænsede mål. Tænker super resultatorienteret. Og vi kan se klare resultater af vores arbejde", siger Jeppe Juhl.
Danmarks Aktive Forbrugere har i dag over 1.000 medlemmer.
"Og så har vi ikke engang haft en rigtig kioskbasker-kampagne endnu. Men tendensen er klar: I USA har antibranding organisationererne allerede vundet klare sejre mod miljøsvineri og misbrug af mennesker. Og det har vi ikke tænkt os at lade amerikanerne stå alene med," siger Jeppe Juhl.

Fakta - Det stof drømmer er gjort af
Fremtidsforskningsinstitutets direktør, Rolf Jensen, gør sig i bogen The Dream Society til talsmand for, at informationssamfundets tid er ved at være ovre, og at fremtidens samfund bliver et drømmenes samfund.
Rolf Jensen mener, at det, der kommer til at få det afgørende ord, når vi køber ind, ikke bliver pris, teknologi og kvalitet, men derimod de drømme og historier produkter er spundet ind i. I overflodssamfundet bliver den væsentligste vare drømmen om det gode liv, der kan opnås gennem valget af forbrugsvarer. Og når produkter ikke længere bliver solgt på kontante facts - som kvalitet og teknologi - bliver virksomhederne skrøbelige.
For hvordan skaber man en tiltalende eller spændende historie om et produkt? Og hvad der, hvis man rammer ved siden af, og forbrugeren misforstår den drøm, der er skrevet ind i produktet? Drømmesamfundet sætter på denne måde tid, sted og våben for en politisk kamp på forbrugernes drømme om det gode liv. Drømmene bliver politiseret.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu