Læsetid: 3 min.

Når øjet fanges

25. januar 2000

Corners ambitioner understreges af egne værker, men sandelig også af 14 billeder af Londonskole-maleren Frank Auerbach

Udstilling
Frank Auerbach er født i Tyskland i 1931 og still going strong. Man kan således se 14 værker, overvejende malerier, fra hans hånd, skabt i de seneste to år, og ophængt i Charlottenborgs æressal.
Allerede i 1939 kom Auerbach og familie fra Tyskland til London, på flugt fra nazi-regimet, og London skulle blive et genkommende motiv i hans værker. Han var knyttet til kredsen omkring Francis Bacon, der også talte kunstnere som Lucian Freud og
Leon Kossoff.
Sidstnævnte udstillede på Corner for to år siden, takket være et ihærdigt brevvekslingsarbejde fra foreningens formand, Kjeld Heltoft, som også skal tildeles æren for at have bragt årets gæst til Danmark. Et maleri af Auerbach koster til sammenligning lige så meget i forsikring som f.eks. købet af et værk af den i øvrigt udmærkede og konsekvent politiske maler, Erik Hagens. Hans store, figurative værker kan ses i forrummet på første sal.
Auerbach maler også figurativt - som de fleste Cornerfolk - men han bruger et udsædvanligt tykt farvelag, der får figurerne til at fremstå, som var de modellerede og ikke malede. Det stritter i alle retninger, men alligevel samler motivet sig til et udsagn, først og fremmest om det at se. Og en meget rig palet anvender han i øvrigt også.
Portrætkunsten behersker han til fuldkommenhed, omend i sin helt egen stil, og han bygger bro mellem modernismens landvindinger og det traditionelle figurative maleri i lighed med de øvrige malere i Londonsskolen. Det er en etikette, som kunsthistorien mere eller mindre har påtvunget disse individuelt højst forskellige kunstnere, hvis betydning vokser og vokser i disse år.

Mindeophængning
I øvrigt er der to mindeophængninger på udstillingen, hvilket viser, at sammenslutningen er af ældre dato.
Gudrun Poulsen, der yndede at male køer, mindes på en fin lille udtilling i udstillingen, ligesom Sv. Havsteen Mikkelsen, der hænger i forhallen og på førstesalen med sine skitser til glasmosaikker og faktiske glasmosaikker af stor skønhed, beregnet til de kirkeudsmykninger, han så hyppigt bidrog til.
Denne kristne kunstner skabte kraftfulde, ekspressive værker med bibelske motiver, og ud over nogle stærke malerier i dén genre, så ser vi også portrætter, bl.a. af hans kone Pamela på dødslejet.

Rosens hemmeligheder
I øvrigt peppes udstillingen op af Lars Ravn, der på mezzaninen på vital vis har erobret et helt rum med urolig, erotisk kunst, også plakater fra Victor-tiden er med og monteret ude i rummet på flytbare vægge. Her er liv og glade dage.
Så er der den surreelle realist, maler-piloten Poul Anker Bech, der formår at vride nye, syrede Danmarks-visioner af sig, så man stadig ikke tror sine egne øjne. Det hele synes at svæve på usandsynlighedens æteriske sokkel.
Og et nyt medlem, Anders Åberg, hvis fabulerende byer, havne og rustikke miljøer i tre dimensioner bøjer skulpturbegrebet nogle grader med et muntert resultat til følge.
En gæsteudstiller, den unge maler Ulrik Møller, har skabt blågrå, lidt diffuse og efter-romantiske malerier i en stil, som så sandelig ikke tilføjer maleriet noget nyt, men fermt er det. Og så er der de skønhedsdyrkende kvinder. Den vidunderlige grafiker Elsa Nielsen, der har dyrket rosens hemmeligheder, så duften står ud fra væggene - i overført betydning, forstås - og fotografen Kirsten Klein, som endnu en gang er blevet forført af det danske landskab, hvorefter hun forfører os.
Et helt uimodståeligt bidrag er imidlertid den forhenværende Informations-tegner Peter Lautrop, hvis ti tegninger scanner det absurde liv for bureaukrater og andre åndsformørkede eksemplarer af menneskearten. Det er endnu mere crazy og skævt end selv Bill Plympton kan levere det!
Årets Corner-udstilling er bestemt seværdig, vital og en enestående chance for at se mange af vore bedste ældre og yngre kunstnere, som hver og én forlængst har fundet deres form, optræde under samme tag. Husk skøjterne til skøjtebanen på Kgs. Nytorv!

*Corner. Charlottenborg. Dgl. 10-17, on. 10-19. Til 13. feb.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu