Læsetid: 3 min.

Nørreport-løsning trækker ud

26. januar 2000

Under massiv pressedækning indtog Folketingets Trafikudvalg tirsdag Nørreport Station for med egne øjne at bese problemerne med metroen

"Pas på toget!," lød det fra en af metrofolkene på Nørreport Stations S-togsperron. Klyngen, der bestod af journalister, fotografer, DSB- og metro-folk - og inde i midten Folketingets Trafikudvalg rykkede tættere sammen.
Trafikudvalgets besøg på Danmarks mest trafikerede station illustrerede på tætpakket vis de problemer, byggeriet af metroen fra Amager kan medføre.
Følger man Ørestadsselskabets plan, vil Nørreport Station i to et halvt år være genstand for et byggeri, der vil gøre skære store dele af perronerne af.
De omkring 70.000 daglige passagerer skal så presses sammen på mindre perroner, sluses ned gennem forskellige indgange alt efter, hvor de skal hen, og flere togvogne vil være lukkede, så man på forhånd skal huske at komme med de rigtige vogne, hvis man skal af igen.
Det kan man godt, mener Ørestadsselskabet og den engelske metroekspert, Nigel Harris. Men DSB, der driver S-togene siger nej.
"Det vil helt klart blive snævert. Barnevogne, kørestole og cykler vil det blive rimeligt problematisk at få med. På visse steder er der kun 12,75 meter bredt. Og det mener vi ikke, at vi kan præsentere for vores passagerer. Vi frygter også, at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt," sagde Johannes A. Pedersen, Driftsdirektør for DSB, mens han på på medbragte plancher viste, hvordan stationen ville komme til at se ud, hvis Ørestadsselskabet får sin vilje.

Truer med blokade
Også S-togschaufførerne siger fra. De frygter, der vil ske en ulykke på Nørrebro, hvis de mindre og smallere perroner bliver en realitet. Der vil komme for mange mennesker på perronerne, og de kan risikere at falde ud foran togene i myldretiden.
Derfor truer chaufførerne med at nægte at køre.
Forbrugerrådet vil hellere lukke stationen end lade den fungere som en halv station i to et halvt år:
"Det er for farligt at holde Nørreport åben, hvis man laver denne løsning. Vi foretrækker, at man lukker den helt," sagde afdelingschef i Forbrugerrådet, Villy Dyhr.
Flere af trafikudvalgets medlemmer blev også bestyrket i deres kritik af besøget på perronen.
"Vi må finde en anden løsning. Man kan ikke leve med denne model," sagde CD's trafikordfører Arne Melchior.
To drenge kom i samme øjeblik slæbende med et tv på vej ned af trapperne. Melchior greb billedet:
"Se nu der. Det vil ikke kunne lade sig gøre at komme ned for dem, hvis denne løsning skal gennemføres."
Også den konservative Brian Mikkelsen er skeptisk, men vil ikke fuldstændig afvise Ørestadsselskabets model.
"Det vil være meget vanskeligt at gennemføre modellen med at lukke dele af perronerne. Men man kan ikke byde passagererne at lukke den mest trafikerede station i Danmark. Det må vi finde en løsning på," sagde Brian Mikkelsen.

Løsning på vej
Trafikminister Sonja Mikkelsen bebudede efter et samråd i trafikudvalget senere på dagen, at en løsning vil foreligge i løbet af denne uge.
Venstre sidder med afgørelsen. Siger de ja til Ørestadsselskabets model, har regeringen flertallet hjemme. Men ordfører Svend Heiselberg ville ikke sige, om han vil støtte Ørestadsselskabet, hvis bestyrelsesformand er den tidligere Venstre-leder Henning Christoffersen.
"Den model vil give problemer i tre år, men vil være en fordel i 100 år bagefter. Men vi har endnu ikke besluttet os," sagde Heiselberg.

Kræver garantier
På det efterfølgende udvalgsmøde kom det heller ikke til nogen konklusion, men Brian Mikkelsen erklærede ifølge Ritzaus Bureau, at både de konservative og Venstre kræver garanti for, at Nørreport Station ikke lukkes eller lammes i byggeperioden.
Torsdag vil de to partier så afgøre, om de kan gå ind for en højt- eller lavtliggende forbindelsestunnel til metroen eller en kombination.
Trafikminister Sonja Mikkelsen fastholdt efter samrådet, at den lavtliggende tunnel bør bygges, fordi den er betalt én gang, og vil koste ca. 200 mio. kr. mindre end den højtliggende tunnel eller en kombination.
"Jeg har sagt til udvalget i dag, at jeg mener, at det er det klogeste valg, vi kan tage", sagde Sonja Mikkelsen. Hun henviste til, at Københavns kommune ejer 55 pct. af Ørestadsselskabet, mens staten kun ejer 45 procent. Derfor er der grænser for, hvor meget Folketinget kan belaste samarbejdet, sagde trafikministeren, som mente, at Nørreport Station kan holdes åben, mens en lavtliggende tunnel bygges.
Den lavtliggende tunnel giver også den korteste tid for skift for passagererne mellem S-tog og metroen, påpegede Sonja Mikkelsen.
"I moderne kollektive trafiksystemer betyder det meget for kunderne, om man oplever hurtige skift", mener ministeren.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu