Læsetid: 2 min.

Nørreport-rapport tilbageholdt

28. januar 2000

Nu tvivl om sikkerheden ved metrotunnel.
SF raser over, at advarende rapport blev tilbageholdt indtil tunnel-beslutning var taget

En rapport fra 1998 - der hidtil har været tilbageholdt af Ørestadsselskabet - sår tvivl om sikkerheden ved den valgte tunnel-løsning under Nørreport Station.
Rapporten, der er udarbejdet af den sikkerhedsrådgivende virksomhed Maunsell Ltd. i august 1998, kom først i hænderne på medlemmer af Folketingets Trafikudvalg i går - få timer efter, at et politisk flertal havde besluttet sig for en dybtliggende tunnel ved Nørreport.
I rapporten anføres det, at arbejdet med en dybtliggende tunnel vil medføre en række store drifts- og sikkerhedsmæssige problemer.
En dybtliggende tunnel, "vil kræve en styrkelse af de eksisterende DSB-strukturer. Der er derfor tilknyttet store risici ved ethvert arbejde med en tunnel under den eksisterende station," hedder det i rapporten.

Sen ankomst
Rapporten blev første gang omtalt i medierne den 1. januar i år. Fire dage senere anmodede trafikudvalget om at få den til gennemlæsning inden den 14. januar, så indholdet kunne nå at indgå i beslutningsgrundlaget. Dette skete imidlertid ikke. Rapporten blev først afsendt fra Ørestadsselskabet den 26. januar.
Anne-Grethe Foss, administrerende direktør for Ørestadsselskabet, forklarer det over for Information med, at de tekniske forslag i rapporten tilhører metrobyggeriets entreprenør Comet, og at hun først skulle indhente Comets tilladelse til offentliggørelse.
Ørestadsselskabet har endvidere, ifølge Anne-Grethe Foss, valgt ikke at informere trafikminister Sonja Mikkelsen (S) om Maunsell's advarsler, fordi det er "en ren teknikerraport."

Brudte løfter
Margrete Auken, trafikpolitisk ordfører fra SF, har i flere omgange i løbet af januar fået løfter fra embedsmænd i Trafikministeriet om at få rapporten udleveret. Uden at der skete noget .
"Jeg er rystet over, at trafikministeren tilbageholder Maunsell's rapport og over, at rapporten ikke er med i ministerens egen redegørelse fra den 18. januar i år over forløbet i sagen. Det er også rystende, at Ørestadsselskabet har siddet alle advarsler overhørig og ikke har orienteret DSB og Banestyrelsen om de store problemer," siger hun.
Selskabet Maunsell er blandt verdens største, hvad angår sikkerhedsmæssig rådgivning og blev af Comet bedt om at vurdere sikkerheden ved en dybtliggende tunnel.
Rapporten opremser en række praktiske problemer i forbindelse med byggeriet, heriblandt de "omfattende, midlertidige arbejder, der er nødvendige for at skabe de store perron-skakte gennem de eksisterende fundamenter på befolkede perroner med de dertil hørende højere risici."
Ørestadsselskabet valgte imidlertid at se bort fra Maunsell's advarsler. Forelagt rapportens ordlyd besluttede metroens byggeledelse, der er Ørestadsselskabets forlængede arm i det praktiske arbejde, at holde fast ved den dybtliggende løsning.
Anne-Grethe Foss fastholder, at der i rapporten udelukkende menes risici i betydningen ingeniørmæssige vanskeligheder: "Det er en gammel rapport, der ingen verdens ting betyder. Det eneste sikkerhedsmæssige aspekt, rapporten behandler, er i forhold til den smalle trappe. Ellers handler det kun om ingeniørmæssige vanskeligheder og risici," siger hun.
Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Sonja Mikkelsen. Trafikministeriet henviser til Anne-Grethe Foss.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her