To bøger med hver sin tilgang til Jesusskikkelsen
Historie
Det nærmest vrimler med bøger om Jesus for tiden. De fleste af udgivelserne er forsøg på at komme bag om evangeliernes og Paulus' skildringer af Kristus tilbage til den 'historiske' og 'oprindelige' Jesus, sådan som han ville være blevet skildret ud fra vor egen tids krav til en objektiv skildring, om en sådan da ellers gives.
Sidste forår kom således en fin samling af universitetsforedrag om emnet, redigeret af Troels Engberg-Pedersen i bogen Den historiske Jesus og hans betydning (anmeldt 18. marts 99), og senere på året en dansk oversættelse af amerikaneren John Crossans berømte Jesus. En revolutionær biografi (anmeldt 24. sep.).
Nu er endnu to bøger dukket op i rækken. De har dog en fælles modsætning til de to andre udgivelser, idet de appellerer til en lidt bredere læserskare. Det forhold er der jo nogen i den akademiske verden, der ser som udtryk for en leflen for det populistiske, men det er der skam ikke tale om.
Begge bøger er solide og meget overskuelige skildringer af temaet.
Den historiske Jesus
J.R. Porter, engelsk teologiprofessor ved universitetet i Exeter, centrerer sin skildring om en kronologisk fremstilling af Jesu liv, set ud fra en historisk-kritisk læsning af evangelierne.
Desuden skildrer Porter det nytestamentlige univers lige fra geografien til de politiske og religiøst-sociale forhold. Værket afsluttes med en skildring af Jesus i kunsten (ved Jennifer Speake, hvem det så er, for det røbes der ikke noget om i bogen).
Porters bog er præget af en større tiltro til de evangeliske skrifter end mange andre forskeres fremstillinger af den historiske Jesus.
Det betyder ikke, at han hælder til en bibelkonservativ læsning. Snarere rummer hans fremstilling en ikke helt almindelig, men meget sund kritisk distance til den del af den nytestamentlige forskning, der næsten refleksmæssigt vil anse de evangeliske skildringer for tendentiøse og historisk upålidelige skildringer af Jesus, skrevet af en discipel- flok, der blandede deres egne teologiske eller kirkepolitiske interesser i snart sagt enhver gengivelse af deres mesters udtalelser.
Det er i denne sammenhæng, Porters bemærkning skal ses, når han skriver: "En konkret tale i evangelierne er måske ikke nedskrevet præcis med Jesu egne ord, men derfor kan substansen udmærket afspejle essensen i hans undervisning - man bør ikke for hastigt antage, at de første kristne generelt misforstod deres læremester."
Porter er en fremragende formidler, teksten er godt oversat af Hanne Wendelboe og Allan Søndervang og bearbejdet til dansk af professor i Ny Testamente Mogens Müller. Det skal også med, at bogen er udstyret med et utrolig flot og omfattende billedmateriale.
Jesus i historien
Noget anderledes i sin tilgang til emnet er den essaysamling, som Danmarks Radio har udgivet i kølvandet på en radioserie på P1 med den fælles titel Jesusskikkelsen. Redaktørerne præsenterer bogen som en besindelse eller en slags status over Jesusskikkelsen ved årtusindskiftet. Her er der ikke så meget tale om at skildre Jesus' egen forkyndelse og selvforståelse (selv om dette forhold også omtales). Formålet er mere at beskrive, hvorledes Jesus er blevet opfattet i forskellige kulturer og religioner, og hvordan han er blevet opfattet inden for videnskaben og kunsten historie.
Ikke alle bidragene er skrevet med lige stort engagement, og en skrappere redaktionel linje havde nok gavnet bogen; nogle af bidragene er korte skildringer, der bærer præg af at skulle afleveres til et projekt, som ikke alle bidragydere vist har brændt lige meget for.
Desuden kunne man godt ønske sig, at essayene havde været lidt længere, evt. ved at nedskære antallet; mindre end bogens 26 essays kunne også have dækket temaerne rimeligt.
Alligevel er bogen blevet en spændende samling af vidt forskellige tilgange til emnet. Leif Bork Hansen, ham Lyngby-præsten med flygtningene, skriver et klart og stærkt Kierkegaard-inspireret afsnit om ret og etik, og juraprofessor Ditlev Tamm trækker linjerne op fra Jesus' forkyndelse til europæisk retsopfattelse.
Det er i det hele taget gode navne, de to redaktører har fået til at skrive: Else Marie Bukdahl, Ole Thyssen, Geert Hallbäck, Johannes H. Christensen, Villy Sørensen og Klaus Rifbjerg, for nu at nævne nogle af de kendteste. Sidstnævnte skriver et af bogens allerbedste afsnit om afskyen for de klichefyldte skildringer og for kirkens og statens misbrug af Jesus i magtens tjeneste.
Bogen er således ikke blot en neutral skildring, for bidragene har i høj grad også en debatskabende karakter. Som Rifbjergs eller Villy Sørensens meget kirkekritiske indlæg, eller som når biskop Jan Lindhardt afslutningsvis stiller spørgsmålet: Har Jesus en fremtid?
Pudsigt nok mener biskoppen, at det har han. Først og fremmest fordi kirken nok skal sørge for det. For Lindhardt at se er det kirken, der siden de første menigheder har dannet synliggørelsen af budskabet.
At kirken kan have en rolle som fastlåst og dogmatisk institution medgiver Lindhardt, men hvis kritikerne "ikke havde fundet Jesus i kirken, så havde de heller ikke været i stand til at tage ham ud af kirken."
Ikke noget udsagn der vil vække udelt tilslutning, hverken uden for eller inden for kirkens rækker.
*J.R.Porter: Jesus - Menneske og Myte. 240 s. 299 kr. Gad
*Marianne Aagaard Skovmand og Søren Giversen: Historien om Jesus og Jesus i Historien. 336 s. 349 kr. DR Multimedie