Læsetid: 2 min.

Smittende filmglæde

28. januar 2000

Filminstruktøren Steven Soderbergh interviewer sin ældre kollega Richard Lester i ny bog

Ny bog
Forlaget Faber and Faber udgiver fortløbende en række gode filmbøger. Blandt de faste indslag er en serie med aktuelle manuskripter, men der kommer også jævnligt store interviewbøger og grundige gennemgange af kendte instruktørers værker. Når man ser coveret til Steven Soderberghs nye interviewbog med instruktør-kollegaen og idolet Richard Lester, er man ikke i tvivl om, at den skiller sig ud fra mængden. Her storgriner Soderbergh med tungen halvt ude af munden under titlen Getting away with it - or: the further adventures of the luckiest bastard you ever saw starring Lester som "manden, der vidste mere, end han blev spurgt om." På bagsiden får man yderligere ni billeder af Soderbergh med diverse over-ekspressive ansigtsudtryk og en advarsel om de to mænds smittende cinepheli.
Lige som Soderbergh elsker at eksperimentere med filmmediet, griber han interviewbog-genren radikalt anderledes an. Han supplerer samtalerne med en personlig dagbog, der dels kommenterer interviewforløbet og bogens skabelse, dels følger hans liv fra færdiggørelsen af off-beat-filmene Schizopolis og Gray's Anatomy i marts 1996 til kontrakten på Out of Sight et år senere.
Dagbogen giver indblik i hans kaotiske karriere, der det ene øjeblik indebærer egne projekter, det næste håbløse distributionsforhandlinger, en rettighedssag med et stort studie eller omskrivninger af andre instruktørers værker som f.eks. Ole Bornedals amerikanske version af Nattevagten. Soderbergh har en sund distance til sig selv og det omgivende cirkus, men trods hans veludviklede sarkasme føler man, at man får et ubehageligt troværdigt billede af tilfældighedernes spil bag kulisserne i Hollywood.
Siden debutfilmen Sex, løgn og video i '89 var med til at starte de amerikanske independent films sejrsgang, har Soderbergh forsøgt at balancere mellem kommercielle og personlige projekter.
Lester forsøgte i tresserne og halvfjerdserne samme kunststykke, efter at han med bl.a. Beatles-filmene Help! og A Hard Day's Night havde været med til at lancere en ung britisk bølge af swingende film. Samtalerne kredser om evnen til at overleve i filmverdenen med en egen vision i behold, og det er spændende at få to markante instruktørers bud på den daværende og nuværende situation.

Kamp mod systemet
Lester var sidst i tresserne med til at starte et filmkooperativ, men det blev hurtigt syltet af establismentet. De mange anekdoter vidner om den konstante kamp med systemet, indtil The Return of the Musketeers i '89 satte et brat stop for karrieren. Under inspilningen døde skuespilleren Roy Kinnear af et fald fra en hest, og Lester har ikke lavet film siden.
Soderbergh interviewer Lester med den entusiastiske fans hengivenhed, og man bliver ind imellem irriteret over deres rørende enighed, men falder samtidig for bogens ellers gennemgående anarkisme. Soderbergh slipper heldigt af sted med sit bizarre bogeventyr, der både giver lyst til at gense Lesters gamle film og se nyt fra Soderbergh. Det sidste kan man for tiden realisere med The Limey, som han skal til at indspille ved bogens slutning og beskriver som et forsøg på at lave en film, der skal se ud som gangsterklassikeren Get Carter skudt af Alain Resnais.

*Steven Soderbergh: Getting away with it - or: the further adventures of the luckiest bastard you ever saw. 216 s., 12.99 pund. Faber and Faber
*The Limey (Englænderen) anmeldes her på siden

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her