Læsetid: 2 min.

Vejen til filmen

14. januar 2000

John Irving fortæller i en ny bog om film baseret på egne romaner

Ny bog
Mere end en egentlig kritisk stillingstagen til Hollywood, som dog får et par harske ord med på vejen, er John Irvings fortræffelige erindringsbog, Min filmaffære, en skildring af en romans ikke altid uproblematiske transformation til film. Hovedsageligt handler det om Lasse Hallströms filmatisering af Irvings Æblemostreglementet, der er den første film bygget på en Irving-bog, hvor forfatteren selv har medvirket aktivt.
Men nævnt bliver også to tidligere Irving-film. I 80'erne lavede George Roy Hill Verden ifølge Garp og Tony Richardson Hotel New Hampshire - film, som Irving holder meget af, ligesom han nærer stor beundring for instruktørerne. I begge tilfælde fik han tilbudt manuskripttjansen, men takkede nej, og derfor føler forfatteren heller ikke så stærkt for filmene, der er andres fortolkninger af hans historier.
Til Æblemostreglementet har Irving skrevet manuskriptet og haft vetoret m.h.t. instruktør og skuespillere, ligesom han har været i tæt dialog med Hallström om filmens endelige udformning. Formodentlig grunden til at forfatteren er 'vild' med filmen.

Bog til film
I Min filmaffære bruger Irving meget tid på at fortælle, hvorfra Æblemostreglementet og det farverige persongalleri stammer. Bl.a. er en af bogens to hovedpersoner, Dr. Larch, baseret på Irvings egen farfar, læge og pionér indenfor fødselsgerningen.
Det skulle tage ham 13 år og hele fire instruktører, før filmen endelig blev til noget. Philip Borsos var som den første knyttet til projektet, og han og Irving skrev sammen en version af manuskriptet. Men Borsos blev syg og døde, før filmen blev en realitet.
Siden kom Wayne Wang (Smoke) og Michael Winterbottom (Welcome to Sarajevo) om bord, men deres indgangsvinkler til materialet var for forskellige fra Irvings til, at samarbejdet rigtig kunne fungere.
Endelig faldt valget på svenske Lasse Hallström (Mit liv som hund), og så var projektet undervejs. Hallström, der har arbejdet i Hollywood i ti år, havde nogle enkle, men effektive løsninger på de manuskriptmæssige problemer, Irving ikke kunne løse med sine andre samarbejdspartnere, hvilket kombineret med et fælles fodslag omkring filmens rollebesætning og tone sikrede, at Æblemostreglementet havnede på det store lærred.

*John Irving: Min filmaffære. Oversat af Jan Hansen. 176 s., 198 kr. Lindhardt og Ringhof. Udkommer på mandag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her