Læsetid: 2 min.

Verdensmusik

4. januar 2000

Afro-klassikeren

Cheik Lô er en stor kunstner, der fortjener mange aktive øren og han har med Bambay Gueej begået en plade, der vil gå over i historien som det bedste fra 1999. Det er moderne, afrikansk popmusik af den langtidsholdbare og funky slags, der trækker på arven fra fortiden: James Brown, Fela Kuti's afrobeat, Senegals cubanske bølge og en håndfuld gamle og nye afrikanske stilarter. Lô synger og betjener selv trommerne og får hjælp fra en perlerække af musikere og sangere, der bl.a. tæller Pee Wee Ellis på horn og hammondorgel, Oumou Sangarés vokal og Youssou N'Dours fingre dybt begravet i mixerpulten.
*Cheikh N'Digël Lô: Bambay Gueej. Producere: Nick Gold og Youssou. N'Dour. World Circuit/MNW

Balsamisk strengeleg

Den tunesiske oud-spiller Anouar Brahem bygger sin musik på en dyb indsigt i sit hjemlands klassiske musiktradition. Instrumental kammermusik som Brahem bygger videre på med sine drømmeagtige improvisatoriske kompositioner - oftest i samarbejde med verdens- og jazzmusikere fra andre kulturkredse. På Thimar udfordrer han sammen med briterne John Surman og Dave Holland spændingsfeltet mellem oud, sopransax, basklarinet og kontrabas. Den rene vare. Uforudsigeligt - og smukt.
*Anouar Brahem: Thimar. ECM. (Import: Verdenshjørnet, MS)

Nytårspladen

Amerikanske Putumayo er ude i god tid med pladen til årtusindets sidste aften. I iveren efter at score kugler på år 2000-feberen har de netop udgivet kompileringen New World Party med, hvad de kalder, 'en introduktion til fremtidens lyd'. Brasilianske festoriginaler, algerisk pop forenet med gamle og vordende divaer fra Syd- og Vestafrikas sangskat. En forfriskende buket uden alt for mange 'sikre' gamle kendinge - var det ikke lige for det 'moderne', bas-tunge remix af Mirima Makebas klassiker Papa-Pata. Den kunne vi godt være foruden.
*New World Party. Putumayo World Music. (Import: Temba Music)

Dansk salsa nam-nam

Salsa Na'Ma's tredje plade markerer også gruppens 20-års jubilæum, som de fejrede sidste år med en rejse til salsaens fødeland, Cuba.
På pladen medvirker ud over de danske salsapionerer de garvede percussion- og vokalekvilibrister Los Papines, hvis afrocubanske rumbarytmer, fest og ballade falder godt i hak med Salsa Na Ma's 'rå', akustiske lyd: rigtige horn, klaver, bas og slagtøj i rigelige mængder. Danmarks første salsaorkester har gjort det igen: leveret den ægte vare. Fornøjeligt.
Morsomt er det at dansk-cubaneren Jorge Cordero i starten af 80'erne var gruppens forsanger. Cordero er i dag med sine Los Gran Daneses og en langt mere glatslikket 'amerikansk' stil blandt de førende på den danske salsascene og har også formået at markere sig internationalt. Han udgav i 1999 skiven Al Tiempo, som dog næppe kommer til at gå over i historien.
*Salsa Na'Ma: Salsa Na'Ma in Cuba. (Distribution: Slagtøjscentret)
*Jorge Cordero & Los Gran Daneses: Al Tiempo. (Distribution: Polygram)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her