Læsetid: 3 min.

Auberginens gennembrud

21. februar 2000

Debutanten Tobias Trier gør med ømhed, humor og selvironi op med rockkulturens lemminge-agtige tomgang

Ny cd
Forestil Dem Troels Trier - før han kunstnerisk foråd sig på bøf med løg - som en hverdagssurrealistisk, rimrablende hiphopper. Det er ikke svært, når man hører "Drak Af Din Kop", åbningsnummeret på Tobias Triers debutalbum, Bag De Blå Persienner - en sansebombarderende opremsning med samme groteske dimension som faderen i sin tid.
Og længere inde på pladen er der begavede samplinger fra gamle Røde Mor-plader. Som for at sige, at når nu slægtskabet ikke er til at komme udenom, kan vi lige så godt få den side af sagen overstået. Men Tobias Trier er ikke hiphopper. Han er sangskriver, og ligner som sådan sin far en del. Der er ganske vist ikke noget agit-rockende over junior, men også han kan det der med at se.
En sang som "Oasebar" er mild socialrealisme, fremført med noget så paradoksalt som medfølende nøgternhed i skildringen af et miljø, "hvor tiden står stille i stegt flæsk med persille."
Titelnummeret er på sæt og vis en romantisk opdatering af seniors "Fru Orlovski". I stedet for en kattemor holder sangeren øje med en ukendt rødhåret skønhed indtil han bliver inviteret med op. Denne ene gang.

Melodisk tæft
I det hele taget er det ikke let med kærligheden. På "Hvorfor kommer hun ikke" erfarer sangeren, at den attråede ikke altid bliver tiltrukket af de tre berømte ord, og i sangen til alpetoppen "Trine" erklærer han sig som "din lavine, en bjergbestiger uden line, jeg kommer aldrig over dig."
Det konstant charmerende ved Tobias Trier er ikke kun, at han som sanger med begrænset register, men udpræget melodisk tæft, får meget ud af få nuancer, men at de store følelser beskrives med så små, men nære ord. I det stykke ligner han en personlig fremskrivning af Benny Andersen - et sted er den elskede en abrikos, mens han er en aubergine ...
Typisk på en sang som "Mælk og Honning", hvor han ser sig både "som en sten på stranden, du tog mig op," men også som en bi, "og du var min dronning."

Lun selvironi
Selvfølgelig er der genhør af Søren Kragh-Jacobsen og ibens, men der er hverken noget 70'er-følsomt eller postmodernistisk naivt over den 26-årige Tobias Trier. Han åbner for en ny mulighed i dansk rock, en mulighed for at komme tilbage til det inderste, tilbage til dig & mig, på egne konjunktur-uafhængige præmisser.
Bag den lunende og afvæbnende selvironi lurer imidlertid en dødelig alvor. Kærlighed ligner kun en leg. Og selv om Tobias Trier ikke lider af metaformangel, kan han også sagtens give et signalement af en hel skæbne ved netop ikke at sige for meget, som på den dejlige "Bakkegårds Alle" om den stadig mere sparsomme kontakt til en gammel klassekammerat:

Og vi fik hver sin lejlighed
Niels Bohr det blev
dit nye sted
intet ku få dig til at lette
indtil du mødte Annette
nu bor I sammen på
Bakkegårds Alle

På Bakkegårds alle
er der faldet sne
Musikalsk er det hele sat i scene af en åbenbart nedarvet svaghed for latinamerikanske rytmer.

Svaghed for salsa
Komponisten er selv multi-instrumentalist, og det giver et intimt 'tiden-står-stille'-præg af hjemmestudie og uberørthed over sangene, der arrangeres minimalistisk, men originalt, og serveres i en smagfuld salsa, krydret med en masse af Halfdan E.'s elektroniske narrestreger. De tjener som indre kommentarer, vidner om den nutid, der også er Tobias Triers, og fjerner ethvert tilløb til selvtiltrækkelig sødladenhed. Der er en verden uden for Fiskedamsgades vinduer. Og Tobias Trier ved det godt.
Bag De Blå Persienner er et opgør med rockkulturens lemmingeagtige tomgang. I stedet for at gå død i valget mellem at halse efter de andre eller spurte foran, træder Tobias Trier et skridt til siden. Resultatet er et gennembrud.

*Tobias Trier: Bag De Blå Persienner. Producere: Anton Plesner og Halfdan E. Pladeselskabet Have A Cigar. Udkommer i morgen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her