Tre danske fotografer fortæller sygehistorier med varierende succes
Udstilling
Med en titel som Case Stories er vi allerede solidt forankrede i det patologiske, i sygehistorierne. Og selv om Fotografisk Centers nye udstilling viser noget så ordinært som portrætter, så er det da heller ikke normale portrætter, man får at se. Udstillingens tre danske fotografer, Henrik Brahe, Torben Eskerod og Tune Andersen bevæger sig med varierende succces ind på det groteske, det paranormale og det ekspressive - felter, der absolut hører til i yderkanten af det almindelige portrætfotografi.
Torben Eskerods nøgterne portrætter af beboere fra Cassadaga Spiritualist Camp i Florida synes umiddelbart at lægge sig i kølvandet af den tyske tradition for cool registreringer, sådan som man kender dem fra eksempelvis Thomas Ruff. Men det er vist kun på det ydre plan, sammenligningen holder vand. Spørgsmålet er nemlig, om Eskerod egentlig er en cool etnolog, der neutralt observerer, eller om han ikke selv - ligesom de portrætterede i denne serie - er lidt af en okkultist, der søger efter skjulte sandheder i det synlige.
Hans store farveportrætter kan ses som afdæmpede ekspressive studier i det paranormales væsen. Helt i tråd med dette er billederne overskalerede, så personerne fremtræder i overnaturlig størrelse. De komplet almindeligt udseende personer antager en spooky esoterisk aura i Eskerods fortolkninger. Portrætterne er imponerende undersøgelser af fysignomiens minimale udtryksfuldhed, som viser sig at være temmelig sigende.
Med sit storformatskamera lægger Eskerod et millimetertyndt skarphedsfelt ned over de neutrale ansigter, hvis øjen- og kindpartier ligger i fokus, mens de øvrige dele toner ud i et uskapt, visuelt slør. Metoden skaber voldsomt koncentrerede billeder, der midt i den påfaldende udtryksløshed er særdeles udtryksfulde. De kigger på én!
Selvmord
Henrik Brahe har lavet en serie med titlen Portræt af en metode, der kredser om selvmordets drama. Som vanligt fra Brahes hånd er udtrykket voldsomt, men også skønhedsdyrkende, aggressivt og poetisk. Lige siden sin debut i sidste halvdel af 80'erne har Brahe arbejdet med bearbejdede fotografier, ofte som her i diminutive formater. De sort-hvide kopier farvelægges, tones og skrives på, eller de 'mishandles' kemisk.
Portræt af en metode består mest af små, umonterede kopier, der er klæbet direkte op på udstillingsrummets vægge. Motiverne viser en nøgen mand med en pistol, som snart rettes ud mod beskueren, snart mod manden selv. En afsluttende gruppe af lidt større portrætter synes at beskrive ansigtet som en maltrakteret postmortem dødsmaske, gennemhullet af dødens projektiler.
Brahes serie forekommer en anelse distræt og tematisk ukoncentreret, og den læner sig i sin forfaldsæstetiske skønhedsdyrkelse faretruende tæt op ad det rent dekorative. Det eksistentielle emne overdøves af de formelle eksperimenter, der skyder desperat i alle retninger. Denne desperado-æstetik er ganske vist konsekvent gennemført i Brahes samlede oeuvre, men for mig at se virker den i dette tilfælde lovlig manieret.
Udstillingens svageste del er imidlertid Tune Andersens serie Gemelli, hvor kunstneren selv gennemspiller en række groteske figurer og roller. Store, partielt kolorerede kopier med utvetydig Fine Art-aura danner et tætvævet sikkerhedsnet under de dydige 'uartigheder', som kunstneren udfører i motiverne.
Vi ser ham som hund (inklusive bæ), som kvinde, med gummidildo på hovedet, som tumpe og så videre. Det bliver aldrig provokerende eller for den sags skyld underholdende, dertil er det alt for mådeholdent og pænt - ja, middelmådigt. Galskaben er noget, der vises og udstilles, ikke noget som lever i værkerne.
Case Stories er således i sin helhed en noget ujævn udstilling, som med fordel kunne være strammet op. Det er en anelse uklart, hvad meningen med præsentationen af netop disse tre fotografer er, og det fortaber sig også i uvisheden hvilke retningslinjer, der har været gældende for deres respektive bidrag. Alligevel reddes Case Stories til dels af de mange fine enkeltværker, der kompenserer for udstillingens manglende helstøbthed og homogenitet.
*Case Stories. Tune Andersen, Henrik Brahe, Torben Eskerod. Fotografisk Center. Gammel Strand 48. Ti.- sø. kl. 11-17. Til den 19. mar.