Hæren opruster til fredskampagne - segmentbombning skal øge salget af civil krisestyring
Befriet område
"Hvis vi ikke sender et klart nødsignal nu, til de ansvarlige politikere, om, at vi er
parate til at omstille os til
IT-alderens konkurrencesamfund, kan vi lige så godt lukke forretningen Hæren med det samme," sagde generaloberstløjtnant i Hærens nye fodregiment for PR og marketingkampagne, Frits Overkæphøj, da han for-
leden afrundede Hærens fredsseminar Tænke-tank
på Hærvejen - hvor marcherer vi hen i det 21. århundrede?
Advarslen faldt ovenpå to dages intensivt samvær i en tænke-tank nord for Kruså, hvor spidserne i dansk fredsindustri modtog friske impulser fra internationale mediepersonligheder, bl. a. den tidligere professor i fysik, nuværende bombefond-raiser Javier Solana.
Solana, der som direktør for den succesrige kampagnevirksomhed Eurocorpse på kort tid har markeret sig som en af markedets stærke spillere, havde lutter lovord til overs for dansk militær.
"I forhold til størrelsen, er Danmark utvivlsomt en af verdens mest fredfulde militærstater," sagde Solana,
"f. eks. har kampagneskibet Olfert Fischer tilbagelagt flere sømil end adskillige ubåde, jeg kan komme i tanke om."
Trods roserne til dansk beredvillighed skinnede det klart igennem på seminaret, at dansk militær - ligesom andre større, halvstatslige virksomheder - befinder sig i en akut konvergenskrise. Det er ikke undveget Hærens ledelses opmærksomhed, at professionelle danske jenser gennem de sidste uger har aktioneret for bedre forhold på både kasernerne og de kriseramter områder, de som en del af deres job bliver sendt ud til.
"Kendsgerningen er, at Hæren har for lidt og alt for forældet udstyr til at magte de opgaver, den på papiret skal kunne løse," sagde oberstløjtnant H. Høyerop fra stampersonellet, "derfor siger flere og flere soldater op, trods skuffelsen over at slippe et liv i hæren, som de har været både glade og stolte over."
"Hæren tilbyder en spændende hverdag og en del udlandsrejser, men lønnen er for dårlig og standarden langt under, hvad der tilbydes andre steder på arbejdsmarkedet."
"Derfor må vi tilbyde større komfort, bedre arbejdstider og i det hele taget gøre Hæren til en attraktiv arbejdsplads," sagde generalløjtnant Laurits Tophøj, storfavorit til posten som Danmarks medlem af Eurocorpses militære fredskomité.
Slå først
Under overskriften "slå først - eller slå jer sammen" lagde Tele Danmarks direktør Henning Dyremose op til debat om mulige fusioner mellem de forskellige spillere på det europæiske marked. DR's generaldirektør Christian S. Nissen causerede over emnet "Ørneborgen som virksomhedsideal."
"Hærens image i befolkningen er forældet," sagde næstkommanderende i annoncekonsulentfodregimentet Fred-Erik Preisler, "folk ved dårligt nok, hvad hæren egentlig kæmper for, derfor er det nødvendigt at stoppe op og sige, hov, jamen vi kæmper jo ikke, med krudt og kugler, som i gamle dage, men er her for at skabe tryghed for dig, for forbrugeren. Det er de nære ting, forbrugerne forholder sig til, at ting går i stykker og den slags. Der er det vigtigt at forstå, at Hæren i fremtiden skal opfattes som en servicevirksomhed, der sælger fred, og gør det gennem særlige målrettede kampagner, under stor mediebevågenhed."
Preisler høstede stort bifald for sit indlæg som sluttede med en hyldest til de allieredes segmentbombing af tyskerne i de sidste dage af anden verdenskrig.
"Før vi sætter ind med civil krisestyring, er det vigtigt at sende konsulenter ind på konkurrenternes marked, således at vi får et tydeligt billede af det segment vi er oppe imod," sagde Preisler, "husk, at den gode soldat er først og fremmest en mønsterbryder. Han hader stagnation og vil se resultater her og nu, og i fred gælder som bekendt alle kneb."
Efter talerne og diskussionen overraktes Eurocorpses nystiftede fiflepris "Quislingen" til vinderen af årets slogankonkurrence, fredsaktivisten Marie-Louise Overvad, der havde bidraget med sloganet: "Honnør for fremtiden - gode miner til slet spil."
Efter middagen var der fredeligt samvær i de tilstødende lokaler, hvor Eurocorpses produktafdelingsløjtnant, C. Høytop, præsenterede forårets kollektion af brancheredskaber. "Isenkrammet er og har jo altid været den primære årsag til at friske drenge søger ind i fredsbranchen," sagde Høytop før han frigav årets katalog. Her et par af de spændende nyheder:
*Håndgranater med indbygget mobilsvar og WAP-teknologi
*Diskretionslinier til tungt artilleri
*Fugtsikrede bodybags designet af Yves Saint Laurent
*Nøgleklare skyttegrave med solarium og titaniumlaminerede blodrender
*Egoist-telte med rustikke trægulve og oppustelig vinkælder
*Faldskærme leveret med airbag og centrallås
"Mit hovedbudskab til den danske hær er, at krig er passé, men at der er et enormt marked i fred," sagde adm. direktør i Eurocorpse, Javier Solana, der tog imod ordrer i korridoren, "min egen favorit er de varmesøgende Pinocchio-kugler. Dem sælger vi rigtig mange af."