Læsetid: 5 min.

Det gamle Danmark er borte for altid

23. februar 2000

Dansk kultur står over for en meget alvorlig udfordring, nemlig accepten af forskellighed og viljen til kompromis, siger islam-eksperten Jørgen Bæk Simonsen

Multikultur
Hvad er det, der går galt i mødet mellem dansk kultur og indvandrere, har Information spurgt Jørgen Bæk Simonsen, som er mellemøstekspert, forfatter til en bog om islam i Danmark, og lektor på Carsten Niebuhr Instituttet ved Københavns Universitet.
Han ser en voksende kløft mellem det billede, som det danske samfund har af sig selv, og så den måde danskerne opfører sig på til daglig.
"Tag f.eks. den integrationslov, der trådte i kraft den 1. januar 1999. Loven opfordrede bl.a. til, at kommunerne oprettede integrationsråd. Men de borgmestre, der fornylig følte sig kaldet til at rette forespørgsel til indenrigsministeren om stramninger af udlændingelovgivningen, 'glemte' at tale med deres integrationsråd i den forbindelse."
"Det er et udtryk for manglende tillid til, at folk, der har rod andre steder i verden, har ressourcer og evner til at deltage i beslutninger, som får konsekvenser for vores fælles fremtid."
"På den ene side hylder man altså den demokratiske medansvarlighed. På den anden side vil man ikke løbe den risiko, at demokratiet fører til krav, som er anderledes, end dem man selv stiller."

Dansk kompromis
- Vi skal altså vænne os til at lade de fremmede indgå i den danske tradition med at forhandle og indgå kompromiser?
"Vi står over for en meget alvorlig udfordring til det, jeg opfatter som danskhedens omdrejningspunkt, nemlig accepten af forskellighed og villigheden til at indgå kompromis."
"Kompromiset er jo kendetegnet for dansk politisk tradition. Derfor står det for mig som en gåde, at vi ser politiske partier, som hævder, de forsvarer det danske ved at afvise kompromis. Så vidt jeg kan se, begår de voldtægt mod lige præcis det, de gerne vil forsvare."
"Eksempelvis synes jeg, det er vigtigt at fastholde, at asyl er noget, vi giver til personer, som kan overbevise os om, at de er udsat for trusler. Det er meget smukt. Det ligger i asylets natur, at det menneske, der får asyl selvfølgelig fortsat har lov til at forblive det menneske, der får asyl. Mens det strider mod asylets natur at forlange, at asylsøgere skal skrotte alt, hvad de har med sig og nærmest installere et nyt software-program med en opskrift på, hvordan man gebærder sig her til lands."
- Men det skyldes vel angst for, at det kendte Danmark forsvinder?
"Det gamle Danmark er afgået ved døden, fordi vi bestemte os for, at det skulle dø. Vi besluttede at ændre de sociale normer og regler - som f.eks. kønnenes muligheder for at få en karriere. Det er det, der har slået det gamle Danmark ihjel - ikke tilstedeværelsen af mindre grupper af flygtninge og indvandrere. At påstå det er en helt meningsløs sammenblanding af tingene. Hvordan Dansk Folkeparti overhovedet har evnet at få så mange til at hoppe på den - jeg fatter det ikke."

Ny selvopfattelse
- Du siger altså, at en årsag til sammenstødet mellem den kristne, danske kultur og ...
"Jeg har ikke sagt kristne ...
- Så siger vi bare den danske kultur... er, at danskerne ikke opfører sig, på den måde, de selv opfatter som dansk?
"Ja, der er en voksende afgrund mellem det billede, det danske samfund har af sig selv og så den måde, danskerne opfører sig på til daglig."
"Det er et stort problem. For os! Hvis det viser sig, at vi er intolerante og ude af stand til at tilpasse os den globale virkelighed, så er det vores billede af os selv, vi skal ændre. Den globale mangfoldighed er vi ganske enkelt ikke mange nok til at gøre noget ved."
"Så må vi melde rent ud til omverdenen, at vi er en lille nation med det særlige kendetegn, at vi ønsker at opretholde traditioner, der hører hjemme i en tid, vi godt ved, er forbi. Det vil være langt mere ærligt og gøre det lettere for de etniske minoriteter at forholde sig til os."
"Problemet er jo, at de gang på gang oplever at blive behandlet på en måde, der ikke stemmer overens med de idealer, som de selvsamme danskere siger bør ligge til grund for menneskeligt samvær."
- Hvorfor sagde du: "Jeg har ikke sagt kristent"?
"Fordi du i spørgsmålet antydede en modsætning mellem det kristne, danske og det muslimske."
- Modsætningen er der jo også inden i folks hoveder?
"Jeg tror, det er fuldstændigt rigtigt, at opfattelsen af Danmark som et kristent land er eksploderet inden for de sidste ti år. Dermed er vi så i gang med endnu en iscenesættelse af vores egen historie. For der er den lille interessante pointe, at kristendommen oprindeligt var en mellemøstlig religion."
"De fleste danskere er jo helt på det rene med, at kristendommen kan skifte udseende og indhold, som tiden går. Eksempelvis er det ret uproblematisk for de fleste kristne, at et af de ældste skrifter i Det ny Testamente, nemlig et af Paulus' breve til Korintherne, meget klart understreger, at kvinder skal tie i offentlige forsamlinger."
"Vi må vænne os til, at muslimer kan håndtere samme fleksibilitet i forhold til deres hellige skrift. Når der står i Koranen, at en straf skal bruges i tilfælde af den og den forbrydelse, så afviser vi muligheden for, at nogle muslimer kan have et mere elastisk syn på sagen. Sagt på en anden måde: Fortolkninger og variationer er vores monopol - det vil vi ikke dele med andre. Uanset at vi kan se, at herboende muslimer begynder at udvikle en islamisk livsrytme, som bærer klare træk af at være udviklet i Danmark."

Vores forpligtelse
- Hvad er mest afgørende for et mere lykkeligt samliv mellem danskere og muslimer?
"Begge grupperinger skal erkende, at hvis man vil have retten til at være den, man selv er, må man også respektere andres ret til at være, dem de er."
"Det er en udfordring for alle. Både for de muslimer, som kommer fra sammenhænge, hvor de plejer at udgøre en majoritet. Omvendt bliver det den danske majoritets opgave at vise, at man er i stand til at inddrage andre i retten til at være forskellig og anerkende, at den frihed, vi selv har, også gælder for andre - og at det betyder, at samfundet er blevet flerkulturelt, multireligiøst og flerprogligt."
"Vi kan ikke tillade os at udbasunere det pluralistiske, demokratiske ligerettighedssamfunds velsignelser i forhold til den tredje verden, hvis ikke vi er i stand til at håndtere de idealer i praksis. Det skal være målestokken for, om vi rent faktisk er det, vi siger, vi er."
- I den forstand ser det ikke for godt ud i Europa?
"Spørgsmålet er faktisk, om Europa er det demokratiske Europa. Eller om det ikke i lige så vid udstrækning er en del af den europæiske tradition at være repræsentant for bastante fascistoide, rå, kommunistiske og andre systemer af undertrykkende art. De har faktisk en lige så stor plads i den europæiske historie som demokratiet."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu