Læsetid: 2 min.

Goddag til telewebberne

28. februar 2000

Fremtidens toskærmede tv-seere surfer, mens de ser tv

Bill Gates gør det. Steve Jobs har gjort det længe. Når branchegiganterne sender nye produkter på markedet, bliver lanceringen udsendt som streaming video til hele den netopkoblede verden.
Således også da administrerende direktør i Microsoft Danmark, Jens Moberg, i onsdags præsenterede den danske udgave af Windows 2000. Med Master Fatman som modspiller i et karsk og selvironisk sceneshow, var der tydelig adresse til den ungdom, der forventes at sikre Windows langsigtede dominans i det 21. århundrede.
Det er formentlig især branchefolk og nørder, der følger IT-guruernes ofte timelange cirkusforestillinger på nettet. Kvaliteten i streaming video er uhyre ringe, sammenlignet med billedkvaliteten på en tv-skærm. Men med udbredelsen af højhastighedsforbindelser som ASDL og kabelopkobling er streaming video teknologien på tærsklen til et gennembrud, der kan ændre anvendelsen og forbruget af tv radikalt.

Medierevolution
"Forestil jer de sparede rejseomkostninger, når virksomhedens ledelse kan sende live video til medarbejderne i realtid," sagde Jens Moberg i onsdags.
Hos Microsoft er business-synspunktet i højsædet, hos Apple slår markedsføringen af produkter til internet-tv mere på det kreative og den medierevolution, der ideelt set kan blive resultatet, når de, der ser tv, er de samme som dem, der laver det.
Virkeligheden kan vise sig at blive en helt tredje. I USA taler man om en ny type tv-seere, såkaldte telewebbers, der bruger tv som baggrund og supplement til surfen på Internettet og vice versa. Ifølge det amerikanske analysefirma Dataquest steg antallet af voksne tv-seere, der ser tv og surfer samtidig, fra 8 mio. i 1998 til 27 mio. i 1999.
Dataquests undersøgelser viser, at telewebbere oftest bruger Internettet til at hente supplerende oplysninger og baggrund, imens de ser nyheder på tv. Næsthyppigst henter de resultater og information på nettet, mens de følger en sportsbegivenhed på tv-skærmen. En stigende del benytter chatrooms på nettet, hvor de diskuterer diverse tv-shows, imens de ruller over skærmen.

Tv med indbygget chat
I New York har en rendyrket internet-tv station taget konsekvensen af telewebbernes seervaner. Streaming video kanalen www.pseudo. com sender live-tv-shows med indbygget chatfunktion på Internettet. Stationens opfinder og leder, Josh Harris, er overbevist om, at den form for interaktiv underholdning er fremtiden for en ny generation af seere, der er vokset op med Internettet og derfor forventer en klik-mulighed eller anden form for 'hul igennem' i forbindelse med tv-sening.
I USA har de nye seervaner betydet stor succes for annoncører, der har udnyttet synergien mellem nettet og tv-apparatet. Således fik sportstøjsfirmaet Nike kolossal respons på en tv-annonce, der opfordrede seere til sportsbegivenheden Super Bowl til at klikke ind på en hjemmeside, hvor man kunne stemme om slutningen på samme tv-annonce.
kjær

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu