Læsetid: 2 min.

Læreruddannelsen indrettes efter tosprogede

7. februar 2000

Seminarierådet vil have ændret læreruddannelsen, så nye lærere bliver bedre rustet til at undervise tosprogede elever

Rundt om i den danske uddannelsesverden er man ved at indrette sig på en folkeskole, hvor tosprogede elever er en del af hverdagen.
Seminarierådet for læreruddannelsen ønsker, at dansk som andetsprog udbydes som fag på landets lærerseminarier, så studerende med dansk eller anden etnisk baggrund kan vælge det på linje med andre skolefag.
"Vi er nødt til at tage højde for, at der bliver flere tosprogede elever i den danske folkeskole. Derfor bør der være en gruppe af lærere, som har fordybet sig i området og kan være en slags nøglepersoner ude på skolerne," siger Per Frimer Larsen, medlem af Seminarierådet og formand for Lærerseminariernes Rektorforsamling.
Som beskrevet tidligere omtalt i Information efterlyser styregruppen bag Integrationsprojektet og Kommunernes Landsforening, at seminarierne bliver bedre til at forberede de kommende folkeskolelærere på undervisning af tosprogede elever. Københavns Dag- og Aftenseminarium har allerede ansøgt Undervisningsministeriet om adgang til at oprette linjefag i dansk som andetsprog.
Men Undervisningsminister Margrethe Vestager (R) har endnu ikke taget stilling til, hvilke justeringer læreruddannelsen skal gennemgå for at komme på omgangshøjde med undervisning af tosprogede.
"Jeg er ikke så begejstret for tanken om at gøre dansk som andetsprog til et af de liniefag, en lærerstuderende skal vælge imellem ud over dansk og matematik. Det giver en forkert indgang til selve det at være lærer, fordi man bør have lige vilkår, uanset om man er studerende med dansk eller anden etnisk baggrund. Men vi overvejer forskellige muligheder," siger Margrethe Vestager til Information. Bl.a. skal begrebet kulturforståelse ind som en integreret del af læreruddannelsen.
Kommunerne lider desuden under mangel på tosprogede lærerkræfter. Mens pædagoguddannelserne med succes har indført et et-årigt introduktionskursus for indvandrere og flygtninge, er det på grund af manglende søgning kun Københavns Dag- og Aftenseminarium, der tilbyder kurset for lærerstuderende.
Undervisningsministeriet undersøger for øjeblikket, hvad der ligger bag introduktionskursernes manglende gennemslagskraft. Margrethe Vestager opfordrer ligeledes kommunerne til at prioritere området, når lærerne sendes på efteruddannelse.
"Vi har 60.000 lærere i dag og kan ikke vente på, at fornyelsen kommer fra læreruddannelsen. De enkelte kommuner må overveje, hvad de har brug for af efteruddannelse i forhold til deres elevsammensætning," siger hun.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu