Læsetid: 5 min.

Møgsæk amok i et dukkehjem

23. februar 2000

En amerikansk forfatter forklarer hvorfor Grammy-nominerede Alanis Morissettes musik er en hyldest til vanskelige kvinder og i direkte familie med Samsons Delila og Virginia Woolf

Nomineret
NEW YORK - Når Alanis Morissette i aften sidder ved Grammy-uddelingen i Los Angeles, står Samsons Dalilah, Virginia Woolf og tusinder af kvinder med et dårligt rygte ved siden af hende. Og med dem alle kvinder, som er blevet forladt og har følt sig pissetrætte af ordentlighed, af at tage det pænt og ikke reagere 'ude af proportion'. Som mænd altid gør.
Vi taler om enhver, der kan identificere sig med Geena Davis i Thelma & Louise, hvor den lille mikroovns-måltid-husmor svinger en kæmpe-revolver mod en liderlig trucker. Kvinder, der overhovedet ikke synes, at filmen Fatal Attraction handler om, hvordan en sindssyg kvinde (spillet af Glenn Close), smadrer en familie på grund af en affære, men om en kvinde, der bliver ødelagt af en lemfældig mand. Alle der er opmærksomme på, at kvinder siden Eva er portrætteret som opsamlingsstation for alt ondt blod i verden. Og som har set mænds reaktion på kvinder, der siger: Følg med mig, hvis du kan, jeg er helt vildt fri, det her er mit liv og resten af jer kan skride ad helvede til og falde døde om.

Næste skridt: mord
Den 32-årige amerikanske forfatter og journalist, Elizabeth Wurtzel, skriver i sin bog Bitch, som hun kalder en hyldest til vanskelige kvinder, at da Morissettes plade Jagged little Pill udkom midt i halvfemserne "var det et interessant kulturelt øjeblik."
Wurtzel selv kunne ikke have en bedre historie end sin egen til at lægge troværdighed bag sin bog og bag forgængeren Prozak Nation (Prozak på dansk er Fontex, lykkepillen, red).
Hun har haft en 18 år lang depression, poseret nøgen for mandebladet GQ, taget alle receptpligtige og ulovlige stoffer, forsøgt selvmord, kneppet som en vanvittig, blevet tatoveret, blevet afgiftet, fået eksamen fra Harvard University og blevet offer for falske påstande om at have haft hele Hollywoods rock-aristokrati i munden...
Hun er fra tid til anden klummeskribent i den britiske avis The Guardian og har været anmelder på det respekterede magasin The New Yorker.
""You oughtta know" blev et amokløbende kæmpehit. Og ud over sangens appellerende energi, er jeg ikke i tvivl om, at grunden til succesen mere end noget andet sted lå i budskabet - det rå, sårede, rasende, hævnende budskab. Det er en sang til en mand, der forlod hende for en anden. Top 40 er fuld af den slags hjertesuk - det var ikke dér gennembruddet var, men i hvor fuldstændigt skamløst Alanis fortæller om, hvor vanvittig og berøvet, hun føler sig - kombineret med en skræmmende vrede, den slags som Fatal Attraction gjorde så meget for at få kvinder til at skamme sig over. Det var det nye," skriver Elizabeth Wurtzel.
Hun opremser gennem bogen en lang række slemme piger af varierende grader fra Marie Antoinette, over Blondies Debbie Harry, Bette Davis, Elizabeth Taylor, Marilyn Monroe, satan-tilbederen Jayne Mansfield, til Mata Hari og Lorena Bobbit (der skar sin utro mands penis af).
Hun mener, at sangen giver oprejsning til Fatal Attractions forsmåede kvinde, Alex, og til resten af ovennævnte, med passende afstand til mord og misdåd.
"Når hun (Alanis, red.) synger: 'Kan du huske, at du sagde, at du ville elske mig til du døde / men du er stadig i live', forventer man næsten, at det næste skridt er mord."
Enhver mand, der ikke har noget imod at blive alvorligt forskrækket, bør spørge sine kvindelige venner, hvad de synes om Morissette. Der er langt imellem mænd, der synes hun er 'pissegod og vildt rigtig', men stort set samtlige mine veninder (som har en klub, der hedder 'Mænd er svin', hvor adgangsbilletten er en virkelig historie om at blive misbrugt og ydmyget) får det der Thelma-revolverblik i øjnene, når vi taler om Morissettes tekster.

Hun fik mig til det
Om Morissettes ustyrlige vrede, skriver Wurtzel, at det gør hende til en farlig kvinde i mænds øjne. Hun er ligeglad med damebladenes praktiske leveregler: At du aldrig er ved at blive sindssyg over en mand. Enten er han til rådighed og forelsket i dig, eller også er han optaget, og du har intet romantisk med ham at gøre. Du er ikke desperat, du har dit eget liv.
Det har kvinden i 'You Oughtta Know' også, men det er ligegyldigt i situationen. Fordi hun er ved at blive sindssyg over en mand. Hun er vred og bedrøvet og vil ikke holde kæft. Det kan godt være, at hjerter over hele verden hele tiden ryger i smadder som porcelæn, men fuck det, hun har ikke tænkt sig at se det i noget perspektiv. Sådan bevarer hun sin værdighed.
Men den slags kvinder, deres fascination og fandenivoldskhed, bebrejder mænd ofte, at de er blevet forført af, skriver Wurtzel. Selvom de godt ved, at det er de ikke. Mandens pik er bare stærkere end hans fornuft, og førstnævnte forvekslede et orgasmisk øjeblik med evigheden.
'Hun fik mig til at gøre det', lyder slagsangen op gennem historien. Fra heksene til Henrik VIII's kone, hvis trolddom dog manglede piftet, der kunne redde dem fra bøddelen...
Lige siden Samson blev, mener vi, forrådt af Dalila, har den uvorne kvinde fået skylden for sin elskers idioti.

Forrådt, forelsket?
Vi bebrejder eksempelvis Yoko Ono for adskillige ulyttelige John Lennon-plader. Om de engelske og amerikanske politikere i sexskandaler siger vi, 'hun bragte ham til falds'.
Simone de Beauvoir skriver i Det andet køn, at en mand, der er fanget af det modsatte køns fascination "har ikke længere nogen viljestyrke, fremdrift eller fremtid; han er ikke længere en borger, men blot kød trælbundet af dets begær, afskåret fra samfundet, fastholdt i øjeblikket, kastet frem og tilbage mellem nydelse og tortur."
Professor Mieke Bal fra Amsterdams Universitet skriver i sin bog Lethal Love: Feminist Literary Readings of Biblical Stories, at Samson og Dalila-historien er vores kulturs paradigme for kvinders ondskabsfuldhed.
"Kombinationen af forførelse, utroskab og forrædderi er uundgåelig og fatal. Uanset hvor stærk en mand er, og Samson var stærk, vil han altid være hjælpeløs over for en kvindes fortryllelses-strategi. Når han er blevet forført, vil han blive forrådt. Sådan blev myten om Samson og Delila indført."
Alanis Morissette er nomineret i kategorien årets bedste album for Supposed Former Infatuation Junkie. God fornøjelse.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her