Læsetid: 3 min.

Når ordene virker

17. februar 2000

Interviewbog tager læseren ind i journalistens værksted, hvor tilblivelsen kan være mere interessant end produktet

Skrivekunst
"At skrive er også et håndværk. Lige som andre håndværk er det noget, man kan lære. Man kan have større eller mindre evner, være et talent af varierende størrelse, almindelig eller original, traditionel eller nyskabende. Men sådan er det også i alle andre håndværk. Det er ikke specielt for det at skrive, selvom det at skrive selvfølgelig er specielt."
Denne lidt hårdt pumpede skrivestil er speciel for lektor ved Danmarks Journalisthøjskole, Teddy Petersen. Den dunker igennem hans egne tekster i bogen I skribentens værksted - tolv samtaler med journalister om at skrive.
Og føler man sig efterhånden lige lovligt punket på sit sprogøre, kan man glæde sig over, at journalister jo skriver forskelligt. Det er det, Teddy Petersens bog går ud på at vise. Om dens tilblivelse fortæller han:
"Over en periode kiggede jeg rundt i danske aviser for at finde et dusin artikler, om hvilke jeg kunne sige: De er godt skrevet. Forskellige, værd at læse, også måden, de er skrevet på."
Han fortæller ikke nærmere om sit udvælgelseskriterium. Ved eftertjek kan læseren finde ud af, at perioden rækker fra maj 1997 til juli 1998. Men yderligere granskning viser, at nedslagene har været sporadiske. De to 97-artikler er fra henholdsvis 14. og 16. maj. I 98 høsten er ikke mindre end tre fra den 3. maj og to er fra den 11. marts.

Ikke det bedste
Det fører direkte til bogens svaghed: Ikke alle artiklerne er forbilledlig journalistik. Teddy Petersen vedstår da også, at flere af skribenterne fortalte ham, "at lige den artikel bestemt ikke var det bedste, de havde skrevet."
"Men jeg holdt fast ved mit," forklarer Teddy Petersen. Og så må læseren jo altså finde sig i det lidt forunderlige, at en række af samtalerne med journalisterne er mere interessant læsning end det håndværksprodukt, der har givet anledning til samtalen.
Teddy Petersen er selv en god interviewer og får skribenterne til at åbne det inderste kammer i deres værksted, nemlig deres eget sind, hvor ordene bliver til.
Fælles for dem er en kærlighed til sproget, en lidenskab for at finde le mot propre, det rette ord på den rette plads, som Weekendavisens Marie-Louise Paludan citerer sin gamle litteraturprofessor Paul V. Rubow for at fremhæve som idealet.
"Der er fuldkommen stilhed i dette fashionable hjørne af Provence," skriver Jyllands-Postens Lise Johnsen om et aftenligt samvær med skuespilleren Frits Helmuth foran hans lånte hus ved Middelhavet. Afgørende i sætningen er ordet 'fashionable'. Om det fortæller hun i samtalen:
"Det kommer ikke lige af sig selv... Der har oprindeligt stået noget med luksus. Det er ikke sikkert, jeg finder det rigtige ord i synonymordbogen, men det lukker op for flere ord. Fornem. Eksklusivt. Nej, det var alligevel ikke det. Så bliver jeg bare ved."
Ifølge deres egne udredninger kommer ingen af skribenterne nemt til deres tekster. De kan være tre timer om en enkelt sætning, som de så alligevel ender med at stryge.
Et eksempel på sprogbrug, der svirper fra sind til sind, leverer Jyllands-Postens Flemming Chr. Nielsen i en artikel, hvor han under 98-strejken tager opstilling foran en Bilka som sortbørssælger af hamstringsobjektet gær. Pakkerne ligger i hans lomme, mens det støvregner, og han skriver: "Det grå guld stinker ud af alle syninger."
Adspurgt, hvor han fik den formulering fra, svarer han:
"Det kommer af sig selv."
Og meget tættere kan man vist ikke nå skrivningens håndværk, når det er allerbedst. Som den altid træfsikre skribent Poul Henningsen formulerede det i en eftertænksom vise til Liva Weel:

Bag ordenes bidende
snært
sku' der helst stå et barns
ubevandrede sind,
når det si'r,
hvad der falder det ind.

*Teddy Petersen: I skribentens værksted. Tolv samtaler med journalister om at skrive. 212 s. 248 kr. Forlaget Frydenlund. Tlf. 33 93 28 94. Er udkommet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu