Læsetid: 3 min.

Natteliv i Valby

3. februar 2000

Pet Shop Boys spillede op til fest med professionel charme

Koncert
Pet Shop Boys i Valby, det må være noget med metervare-pop i den småborgerlige, vil nogen måske hånligt sige. Så absolut nej, for til trods for, at den engelske duo har fået kraftig rotation på alverdens radiokanaler i snart to årtier, har den altid stået et skridt fra musikindustriens malmstrøm af glatte, hurtigt glemte popmelodier. Pet Shop Boys gik lynhurtigt efter førerpositionen i 80'erne og har beholdt den siden ved at blande simple melodistumper med tidens rytmer. I 80'erne lagde synth-poppen bunden i gruppens melodier, mens de i dag er drejet over til den kontinentale version med hurtige beats.
Da duoen trådte frem i den grimme Valbyhal, var den på afslutningen af endnu et verdenstogt, og holdt oppe af de sidste kræfter gav den i udvalget af numre et godt indblik i de forgangne års succeser. "For Your Own Good," første skæring fra seneste cd, Nightlife, blev afspillet på bånd til abstrakt storskærmsgrafik. Så var stemningen gejlet op til at Neil Tennant og Chris Lowe kunne entre scenen med deres første hitmelodi overhovedet, den over 15 år gamle, stadig levende og sofistikerede "West End Girls."
De næste to timer gik med det ene pophit efter det andet, de nye skæringer loyalt afleveret, mens der var levnet plads til nyfortolkninger af de ældre. Sceneshowet var skrabet, enkelt dekoreret af arkitekten Zaha Hadid, og befriet for masseoptrin, synkrondans og konstante kostumeskift. Fire mænd og en enkelt kvinde udgjorde koret, der dog virkede lidt turnéslidt, men som ellers holdt humøret oppe ved bl.a. at give en pastiche på musicalen "Sømænd på vulkaner," med Gene Kelly og Frank Sinatra, ved at danse rundt i hvidt sømandstøj til Pet Shop Boys seneste hit, "New York City Boy." Men var koret til tider lidt fraværende, blev koncerten holdt sammen af Neil Tennants professionelle begejstring og den som sædvanligt tavse Chris Lowes sikre overblik.

Kan spille selv
Et af kodeordene ved Pet Shop Boys er den kølige distance, der i gruppens tekst- og lydbillede er en reaktion mod den behagesyge pop. Sammen med Depeche Mode er Pet Shop Boys et af de band, der inden for samme genre lægger mest afstand til drenge- og pigegrupper, euro- og barbiepop, men som med stort set samme musikalske midler ironiserer over branchens udøvere og fans. Tennant og Lowe lægger ikke skjul på, at de er et par vaskeægte britiske frikadeller, og hver ny plade lanceres med et nyt stilrent designet udtryk, lige fra pladeomslagets sære indpakning til de billeder, der bliver givet fri til pressen. Men samtidig har bandet, i kraft af deres erfaring og enorme materiale af pophits, nået en position, så det hele ikke er ren facade. Trods Chris Lowes næsten usynlige tilstedeværelse var Neil Tennant om sig og greb halvvejs igennem sættet en akustisk guitar, og med gruppens nye singleudspil "You Only Tell Me You Love Me When You're Drunk" og det lidt ældre "Se A Vida E," viste han technohaderne, hvad de så end lavede til den koncert, at han også er i stand til at spille på egen hånd. Og da aftenen blev sluttet af med 90'ernes suveræne pophymne, "Go West," kunne Pet Shop Boys med god samvittighed trække sig tilbage og lade sig krone som konger af Valbys natteliv.

*Pet Shop Boys. Valby Hallen, København, tirsdag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu