Læsetid: 3 min.

Også punks spiller golf

7. februar 2000

Nyt amerikansk golfmagasin for unge giver golfens feinschmecker-image fingeren

Galf
"Introducing pin-up golf girls", står der med store, røde typer på forsiden, og jeg rækker prompte ud efter det nye, amerikanske punk golf-magasin Schwing!
Læsere, der ikke måtte være faldet fra allerede her, læste rigtigt: Et punk golf-blad. Mange af jer afskyer sikkert golf (en ærlig sag), og andre af jer har ikke det ringeste til overs for ordet punk, og alt hvad det står for og bringer med sig af dårligdomme (forståeligt). Men Schwing! står bare dér med sin indbydende forside på hylden i megaboghandlen Border's Books and Music i London og venter på, at nogen skal tage sig af det.
Det første, man lægger mærke til under en stående gennembladring af Schwing!, er, at noget er anderledes - altså i forhold til, hvordan et golfmagasin plejer at se ud. Eller hvordan man forestiller sig, at det ser ud med reklamer for nye Volvo-produkter og ternede bukser og sko med kvaster. Godt nok indeholder Schwing! også de obligatoriske, ordinære reklamer for golfting - golfkøller, golfbolde osv. Men så stopper legen også. For her er artiklerne bizart anderledes.

Golfpiger
Den nævnte cover story handler om eks-cheerleader og Miss Budweiser, Jennifer Pennington, der har ført en stærkt indbringende idé ud i livet: Hun har startet et firma ved navn Pin-Up Golf, som udlejer kønne piger til golfturneringer. Ikke i lummer forstand - de skal blot fungere som smilende, halvafklædte værter, ligesom det er kotume i så mange andre sportsgrene i USA. Pigerne deltager i op til 12 golfturneringer om måneden.
"De kender allesammen de grundlæggende normer i golf: Etiketten, reglerne, spillet. De skal være præsentable og have masser af stil og en god attitude," siger Jennifer Pennington.
En anden artikel handler om, hvordan minigolf har genopfundet sig selv og vil gøre comeback i det 21. århundrede. I de tre forrige udgaver af Schwing! har der været bragt artikler med overskrifter som "Why golfcarts suck" - hvorfor golfvogne er noget lort. Her udtaler forsangeren i Blondie, Debbie Harry, i et tilpas besynderligt interview:
"Jeg hader golfvogne. Jeg vil aldrig bruge dem. De er forfærdelige."
Man kan også støde på en anmeldelse af en ny plade kaldet Serial Killer Compilation. Og finde en profil på en enarmet mand, som har lavet 18 hole-in-ones på golfbanen. Og der er en artikel om verdens dårligste golfbaner.

Street credibility
Schwing! er altså ikke blot et magasin for punks, der spiller golf. Eller for golfspillere, der hører punk rock-musik.
Det er et blad for unge, som kan lide at spille golf, men alligevel er hippe nok til at finde mainstream-golfsportens småofficielle renommé, med alt hvad der dertil hører af kedelig polyester-tøjstil og midaldrende country club-atmosfære, frastødende.
Derfor er bladet også spækket med reklamer og annoncer for lidt smartere tøj, der minder om skater-outfit, så man kan tage sin street credibility med ind på den grønne bane.

Statistik
Deres blik flakker. I et desperat forsøg på at fastholde Deres interesse, vil De om lidt blive udsat for en masse tal. For når der overhovedet er plads til et magasin som Schwing! på markedet, er det ikke kun fordi nogle græsrødder har syntes, at det kunne være mægtig skægt. Udgiveren, det San Francisco-baserede High Speed Productions, Inc., har taget grundigt bestik af golfstatistikken, før Schwing! blev sendt på gaden med et oplag så massivt som 65.000 eksemplarer.
Man så en klar niche.
Se på disse tal og De vil forstå: Ifølge National Golf Foundation er der 27 millioner golfspillere i USA. (Der er til sammenligning 17 millioner skiløbere og 10 millioner tennisspillere).
2,4 millioner af golfspillerne er helt unge mellem 12 til 17 år. Det tal er siden 1986 vokset fra 1,4 millioner. Blandt andet takket være unge fremstormende golftalenter som amerikanske Tiger Woods og den sydkoreanske Si Ri Pak, der begge er i starten af tyverne. Så markedet er der.
Samtidig med at bladet forsøger at afspejle en yngre generations tidsånd med det groteske udvalg af interview og historier fornemmer man en vis respekt for det gamle, hæderkronede spil. En fortløbende serie artikler opridser ærbødigt spillets regler. En anden tekst handler om, hvordan irerne en gang i begyndelsen af forrige årtusinde opfandt golf.
Måske man skulle give golfen en chance?

*Schwing! udkommer fire gange årligt. 82 sider. 3,95 dollar

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her