Læsetid: 5 min.

Orden i kaos

15. februar 2000

Tre nye opslagsværker gør Dylan til trivial pursuit, dansktoppen til grundforskning og det meste af resten af rocken til nyhedstelegrammer fra i forgårs til i morgen

Nye bøger
Rocken har altid virket som en magnet på samlernaturer. Rockens rodebutik af mytologi, ikoner, skæbner, ned- og opture, anekdoter og drama har altid tiltrukket folk med ordenssans. Mere end en gang har man hørt rockleksikonforfattere sige, at deres opgave er at skabe orden i kaos.
Danske rockopslagsværker udsendes ikke hvert år. Opgaven er utaknemmelig, aflønningen ussel, og absolut kun for folk, der finder en pervers glæde i at se, hvor mange fejl, man kan undgå at blive grebet i, samtidig med at der jo er noget helt grundlæggende tilfredsstillende i at fastholde noget så organisk som kultur.
Karsten Jørgensen er en af disse eksistenser, der bare ikke kan lade være. En luftguitarspillende bogholder, som før bl.a. har begået et sobert Beatles-leksikon.
Nu bliver alle rockmyters overmand, Bob Dylan, offer for denne samler. Bob Dylan Leksikon er den eksakte titel på 327 sider med alt, hvad man kan ønske sig at vide - eller ikke vide - om manden, der hed Robert Zimmermann.
Konceptet er enkelt: 1.200 opslag fra A til Z - fra Aaronson, Kenny (som spillede bas for Dylan 1988-89) til Zimmermann, Zigman (Bobs farfar, som drev en skofabrik i Odessa indtil emigrationen i 1907).

Krydstjek og kærlighed
Karsten Jørgensen er en større filatelist end stilist. Faktisk kunne nogen godt have gjort ham den ulejlighed lige at gennemskrive projektet. Som det fremstår nu, er det uden nerve, og hvad værre er, uden den kærlighed til hovedpersonen, som man ellers skulle have troet var drivkraften bag arbejdet. Men musikken interesserer ikke Jørgensen. Eller rettere: Han skriver meget tøvende om den. Det giver bogen slagside, og forhindrer den i at fungere som et tværsnit gennem Dylans karriere.
Oveni kunne det have været fint med et krydstjek inden udgivelsen. På den måde havde man f.eks. undgået, at en sang som "Can You
Please Crawl Out Your Window" det ene sted beskrives som en sang, der først udkommer 20 år senere, for så længere inde i bogen at blive korrekt placeret som en singleudgivelse i 1966. På samme måde kan man læse opslag om både Levon Helm og The Band, og sagtens tro, at Helm spillede med Dylan på den famøse Europa-turne i 1966. Sandheden er, at han da midlertidigt var afløst af Mickey Jones. Det finder man først ud af under J.

Lemfældigt
Lige så lemfældig virker opslagene med Dylans enkeltnumre. Fordi Dylan engang har indspillet en ikke særlig god version af "Big Yellow Taxi", får vi pludselig Joni Mitchells karriere genfortalt. Og omvendt er det svært at gennemskue kriterierne for, hvornår kunstnere, der har begået kopiversioner, er medtaget. F.eks. nævnes "Down In The Flood" med Happy Traum; et meget snævert valg, når Karsten Jørgensen forbigår Blood, Sweat And Tears, som faktisk havde et hit med sangen. Og det ville have klædt netop en dansk bog som hovedregel at medtage danske kopier af Dylan-sange. At have opslag på både Billy Cross, Travelin' Wilburys og "Handle With Care" uden at nævne Hobo Ekspressens hit-fordanskning "En At Bli' Som" er sjusk. Ligesom Peter Belli i andre sammenhænge har været rundt om Dylan. For slet ikke at tale om Kim Larsen.
Udeladelserne føles ekstra graverende, fordi bogen giver indtryk af at ville være udtømmende. Der er da uden tvivl også brugt meget tid på minutiøse detaljer, og bogen kan sagtens bruges som facitliste i en Trivial Pursuit, men det er da vist også den plads, den kan få i reolmetrene af allerede udgiven Dylan-litteratur.

U landsforskning
Mens de hvide pletter i Dylans karriere er næsten ikke-eksisterende, tager Carsten Michael Laursen fat på at kortlægge dansktopgenren og den brede familiepop, et socio-musikalsk univers, der forskningsmæssigt har ligget hen som et u-land. Indtil nu.
Top-Pop - Navne i Dansk Pop 1950-2000 kalder han i al ydmyg underspillethed sit detailtætte værk, som skriver den musik i mandtal, som aldrig har været inde i kritikervarmen.
Det er en verden, hvor tingene ikke gøres sværere end de er. En verden, hvor ingen gider bruge tid på at diskutere forskellen på banalitet og enkelhed, på romantik og sentimentalitet. En tåre er en tåre er en tåre på samme måde som gartnerne er evigtgamle og mågerne lommetørklædehvide. Forfatteren skriver talesprogsnært og kan ikke beskrive musik uden konstant at overtrække klichékontoen, men han elsker genren og respekterer dens udøvere, og har ikke så få velvalgte hip til intellektuelle smagsdommere.

Hvad kostalden gemte
Bogens opbygning er dens styrke og svaghed. De enkelte navne får et regulært leksikalt opslag, men mange får desuden et ofte langt appendix, hvor historien bag fortælles.
Det siger sig selv, at overlapninger dermed bliver en småirriterende del af stilen. Det er dog til at leve med, fordi de fortalte historier siger meget om genrens rodfæstethed i dansk kultur. Læs f.eks. den vidunderlige historie om Alice & Rita fra Korup ved Ravsted, som prøveindspillede i malkerummet hjemme på gården. Akustikken var fin, men køerne måtte have et solidt foder for at holde mund undervejs.
At læse Carsten Michael Laursens bog er som at vende hjem til noget, man ikke vidste, man havde tilhørt. Det er en loyal og levende registering af en danskhed uden bagtanker.

Fra ABBA til Zappa
Fra det lokale til det globale: Dafydd Rees og Luke Crampton har i en årrække haft en vidensbank, som bl.a. har resulteret i Rock Stars Encyclopedia, et massivt opslagsværk, udgivet i samarbejde med det engelske rockmagasin Q.
Før jul kom en bamse af en revideret udgave, fra ABBA til Zappa. Et imponerende, og imponerende brugbart værk. Eneste indvending er, at bogen er en lidt tynget af sin egen form. Opslagene er nemlig kronologisk opbygget. Det indebærer, at man absolut skal få noget til at ske, selv om der måske ikke er sket noget særligt i f.eks. 1985.
Sproget er til gengæld stramt og præcist, uden at blive telegramtørt, og, bortset fra mere obskure indie-navne, er det meste på den anglo-amerikanske scene med. Aqua vil man dog kigge forgæves efter.
Uundværlig for den, der trænger til at få lidt styr på udviklingen i en branche, hvor 'i går' hurtigt bliver til 'i forgårs', mens alle stirrer sig blinde på i morgen.

*Karsten Jørgensen: Bob Dylan Leksikon. 327 s., ill. 348 kr. Borgen
*Carsten Michael Laursen: Top-Pop - Navne i Dansk Pop 1950-2000. 360 s. ill. 248 kr.
L & R Fakta
*Dafydd Rees & Luke Crampton: Q Rockstars Encyclopedia - new revised edition. Dorling Kindersley. 1104 s., ill. 289 kr. (Fås bl.a. hos Arnold Busck, København)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her