Læsetid: 2 min.

Rødt lys for havnetunnel

1. februar 2000

Københavns socialdemokrater vil lave en ny trafikpolitik for hovedstaden

Det er rigtigt nok, siger Socialdemokratiet i København. De vil ikke have flere biler ind i byen. Fra nu af vil de sige nej til en biltunnel under havnen og flere parkeringspladser under jorden.
Hidtil har overborgmester Jens Kramer Mikkelsen været lidt svær at blive klog på. Han har sagt, at han "helst" ikke vil have en tunnel, fordi den generer borgerne på Ydre Østerbro og på Østamager. Og fordi de 3,5 milliarder, den koster, kan bruges bedre.
Nu siger Johannes Nymark, formand for den socialdemokratiske gruppe på rådhuset, klart fra. I løbet af to måneder vil Socialdemokratiet i stedet spille ud med en ny trafikpolitik, som skal løse den voksende trafikforstoppelse i København, siger han.
"De handlende og andre professionelle skal have mulighed for at komme frem med deres biler og finde parkering. Det eneste sted, vi kan skære ned på det stigende antal biler, er pendlerne. Det kan ikke lade sig gøre, at alle, der arbejder i København, kører bil hjemme fra carporten og direkte til deres arbejde. Derfor må vi først og fremmest forbedre muligheden for park and ride, hvor man sætter bilen på en parkeringsplads i omegnen og får gode og hurtige forbindelser ind til midten af byen," siger Johannes Nymark til Information.

Taktik i afstemning
SF stiller et forslag om nej til havnetunnelen på det næste møde i Borgerrepræsentationen. Socialdemokratiet, som har budgetforlig med de borgerlige, vil ikke stemme for. Det ville især være en provokation mod trafikborgmester Søren Pind (V), der har havnetunnelen som sin mærkesag.
"I stedet vil vi lave vores eget forslag, som skal vise hvordan vi kan holde biltrafikken i ave, indtil den kan reguleres ved kørselsafgifter," siger Nymark.
- Vil I også stå fast, hvis staten eller private investorer tilbyder at betale en tunnel?
"Staten - og det nyoprettede Hovedstadens Udviklingsråd - bør have et stort ansvar for at løse trafikproblemerne, men det kan gøres meget bedre ved at investere i bedre kollektive trafikforhold for pendlerne."
- Men hvis landspolitikerne siger, at de vil have bedre vejforbindelse mellem de nordlige forstæder og Lufthavnen og Øresundsbroen?
"Hvorfor skulle de? Med både jernbane og Metro bliver Lufthavnen ekstremt godt kollektivt betjent. Og man ved jo, at en tunnel i sig selv ikke kun flytter biltrafikken, men skaber mere."

Kramers hjertesag
Selv om SF's forslag ikke bliver vedtaget, er SF'eren Jens Johansen sikker på at den nye linje holder, så længe Kramer Mikkelsen er Københavns overborgmester. De københavnske vælgere vil have færre biler og bedre miljø.
De næste par år skal påvirkningen af trafikken ved hjælp af kørselsafgifter afprøves i bl.a. København. 500 biler bliver udstyret med elektronisk grej til at bestemme bilens position via satellit. Ved at begrænse deres kørsel på bestemte veje til bestemte tider kan de spare penge.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her