Læsetid: 4 min.

Sataniserede vers

23. februar 2000

Der er dybe skel i den internationale Haider-debat - også mellem de, der foragter ham dybt og ønsker ham ad helvede til

Verdenskompas
PALMA - Nu er det også blevet højeste mode at være imod det østrigske frihedsparti og dennes leder Jörg Haider. Det er sikkert og vist.
I mandags catwalkede den skønne sudanesisk fødte model, Clara Benjamin, på modeshowet i Milano i ført en lang anti-Haider nederdel med swastika kors, dekorativt placeret klods op af Haiders fjæs.
Nederdelen blev exhibitioneret i et show for det italienske tøjmærke, Gattinoni. Og her begrunder designer Mariotto lanceringen med, at "designere får ideer fra aktualiteten, fra hvad der sker, fra atmosfæren i et land. Jeg lever i Europa. Det (Haiders regeringsdeltagelse, red.) er, hvad der sker i Europa."
Således kan det gå til, at design som moderne kunst bliver højpolitisk i sit udtryk.
Imens har en række af Europas intellektuelle i de seneste uger haft travlt med at sige nej til Haider, blot på en lidt mere kompliceret måde.

En farlig mand
Den konservative kommentar i The Sunday Times, William Rees-Mogg mener, at Haider er en populist, nationalist og propagandist. Og at han som andre demokratiske ledere (ex. John F. Kennedy og Tony Blair) udnytter "den modernismekult af ungdom og energi, som i fjernsynets tidsalder er blevet meget vigtigere end i nazi-propagandaen."
Den franske filosof, Bernard Henry-Lévy, mener, at Jörg Haider ikke alene har et "nostalgisk forhold til hitlerismen", han er også en farlig mand. Henry-Lévy mener, at Europa kun havde to optioner. Enten ikke at reagere imod optagelsen af Haiders frihedsparti i den østrigske regering og derfor acceptere ham. Eller også at afvise ham. "Det var nødvendigt, i Europas navn, at nægte den østrigske suverænismes ret til at svine Europas grundlæggende værdier til," fastslår Henry-Lévy, der velsigner EU's sanktionspolitik.
Der er et kolosalt behov i Europa for i denne tid at dæmonisere Haider som en nazi-ætling, indvandrerhader, ekstrem demagog, en kunsthader etc.
I denne kollektive og abrupte uddrivning af det onde er der dog desværre en risiko for, at vi fortrænger, hvilke mørke skyggesider i Europas udvikling, som har fremkaldt fænomenet Haider. Det kan være fristende. For dæmoniseres han, så befries vi lettere fra forpligtelsen til at argumentere og bekæmpe alt det, som har skabt ham. Ja, måske er Haider meget farligere, fordi han repræsenterer det ekstreme centrum.
Gode og onde
Men forfatteren Salman Rushdie, der er kendt for de sataniske vers, har blik for det diabolske broderskab, der kan opstå mellem de absolut gode og de absolut onde, i de førstes kamp mod de sidste.
"Det nytter ikke at betragte Haiders triumf blot som en sejr for det onde over det gode," skriver Rushdie i en kommentar til den spanske avis El Mundo.
"De ekstremistiske lederes succes har altid været forbundet med en fiasko for det system, som de forsøger at erstatte eller i det mindste at erobre. Den iranske shahs tyranni skabte ayatollahernes tyranni. Det fordærvede og korrupte verdslige regime i Algeriet frembragte den væbnede islamiske gruppe og den islamiske frelserfront. Og den gamle store koalition i Østrig mellem konservative og socialdemokrater - en officiel sektor præget af vennetjenester - har desillusioneret vælgerne så meget, at de er gået over til Haider. De europæiske aviser offentliggør i disse dage adskillige artikler om de store korruptionsskandaler, afsløringer, der kommer som perler til populistiske demagoger som Haider."
Han refererer samtidig den politiske videnskabsmand, Karl Markus Gauss, der har sagt, at Haider - ligesom franskmanden Jean-Marie Le Pen og italieneren Umberto Bossi, har opnået det rige sejrende borgerskabs støtte. Det som dette borgerskab hader ved immigranterne, er iflg. Gauss ikke så meget deres race som deres fattigdom.
I avisen El Mundo er professor i international ret, Augusto Zamora, bekymret over, at EU i sit hastværk kan underminere de demokratiske spilleregler.
"Med Haider gentager dæmoniseringsprocessen sig - mutatis mutandis - som den serbiske diktator Slobodan Milosevic blev udsat for, da han af kommunikationsmedierne og regeringerne blev udstillet som inkarnationen af det onde på jorden," skriver Zamora, der mener, at den samme skæbne overgik den islamiske frelserfront i Algeriet og Venezuelas Hugo Chávez - på trods af at de alle var demokratisk valgte.
Zamora understreger, at han ikke bryder sig om Haider, som bør bekæmpes, men tendensen til "at dele verden op i gode og onde som i en film af Chuck Norris, respekterer hverken befolkningens ret til frie valg eller de demokratiske spilleregler," mener han.
"Spillets logik forpligter til at respektere vælgernes vilje, fordi det er herfra, at det demokratiske spil har sine rødder. Også selv om resultatet af befolkningens valg kan være uønsket."

Bekæmp årsagerne
Uanset hvor megen moralsk indignation Haider fremkalder hos alle gode humanister, så er det et brud på retsstatens grundprincipper at dømme et lands regering uden først at kende dens gerninger. Det vækker til eftertanke, at den konservative butterfly Wolfgang Schuessel har fået Haider til at skrive under på en solid regeringserklæring om, at "fremmedhad, anti-semitisme og racisme" ikke hører hjemme i Østrig.
Retsprincippet slår den liberale sociolog Ralf Dahrendorf til lyd for i den italienske avis La Repubblica: "Der er ingen mening i at kassere Østrig, i det mindste ikke før den nye østrigske regering gør noget skandaløst. Der eksisterer inget grundlag i den europæiske ret og ej heller i den internationale ret for at afbryde forbindelsen til et land, hvis regering ikke tilpasser sig de herskende politiske modeluner."
Zamora mener på sin side, at demokratiets eneste holdbare svar er at bekæmpe årsagerne til, at politikere som Haider opnår så mange vælgere: "Krisen for Europa er, at den hovedkulds har forladt den sociale og demokratiske retsstat for at erstatte den med en model af skandaløse kapitalakkumulationer og tab af arbejderrettigheder. Samtidig fører eksempelvis udvidelsen af fattigdommen til en mangedobling af migrationspresset. Det er i den suppe, at det ekstreme højre ernærer sig."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her