Læsetid: 2 min.

Anslag - Hørm og håb

1. marts 2000

Tænk hvis Danmark havde et kompagni som Cullbergballetten. Og tænk hvis
Eske Holm ikke havde ret

Cultberg
Misundelsen bredte sig mandag aften. Få minutter inde i forestillingen hørmede den uhæmmet under alt guldet på Det Ny Teater.
For Cullbergballetten dansede Svansjön på gæstespil, så alt i rummet dirrede. Med heftig energi og med en raffineret, psykologisk indlevelse, som ikke bare kunne ses i ansigterne, men helt ned i de vraltende tæer.
Mats Eks version af den gamle klassiker er fra 1987 og således allerede en halvgammel affære. Alligevel fremstod den så frisk, at den stadig formåede at få det til at gibbe i publikum - som ikke mindst bestod af den danske danseverden. For her var ikke tale om en pligtdansning af en billetsalgssucces, men en forestilling, hvor de nitten muskelstærke dansere tydeligvis troede på hvert eneste trin.
Her er det, misundelsen kommer ind i billedet. For tænk hvis vi havde sådan et kompagni i Danmark! Det er fint, at vi har Den Kgl. Ballet og Bournonville, men sådan et nutidigt, internationalt kompagni med nyt og eget koreografisk sprængstof, hvilken drøm!

Grusom kriseanalyse
Dansedebattøren og koreografen Eske Holm har netop raslet med samuraisværdet i den danske danseverden. I det seneste nummer af tidsskriftet Teater Et (nr. 97) præsenterer han en samlet 'kriseanalyse', der inddrager: Teaterrådet (der dog netop har fået et nyt dansekyndigt medlem, Ann Crosset), Dansescenen (som ellers just har fået en ny leder, Louise Seibæk), Dansens Hus (hvis leder Kristina Sloth dog holder op til april), Skolen for Moderne Dans (hvis leder David Steele forlader skolen til sommer), danseterapi, arbejdsløsheden blandt dansere, fænomenet soloforestillinger og de store kompagnier.
Hans konklusioner er både grusomme og håndfaste. Han skriver f.eks., at man bør afvikle Nyt Dansk Danseteater og nedlægge alle danske danseensembler, som definerer sig som en institution. Et udfald, som ingen af de berørte parter endnu har reageret på offentligt.
Et så drastisk tiltag ville næppe heller være lykkeligt - eller skabe dén nye kreativitet og kvalitet, som Eske Holm savner. Men synspunktet rammer et af danseverdenens ømmeste punkter, fordi den moderne dans herhjemme tilsyneladende har haft svært ved at honorere luft i økonomien med tilsvarende sus i den koreografiske kvalitet.
Vi har ikke haft nogen Mats Ek - og vi har slet ikke haft nogen Cullbergballet. For tre år siden fik vi Peter Schaufuss Balletten som et turnerende kompagni med base i Holstebro - et kompagni, der kun danser Schaufuss' egne balletbaserede koreografier. Men uagtet Schaufuss' provins-goodwill og sponsoraftalen med tøjfirmaet Diesel er der koreografisk ikke tale om et kompagni, der når Cullbergballetten til anklerne. Og selvom Musikteatret i Holstebro 2001-2002 skal ombygges til et Dansens Teater for et trecifret millionbeløb, så vil det - i følge Eske Holms logik - kun føre til, at fokus flyttes mod rammerne og altså væk fra koreografien.
Åh, hvor ville jeg ønske, at Eske Holm ikke havde ret.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu