Læsetid: 5 min.

Danskere er bange for islam

13. marts 2000

Naser Khader møder danskernes frygt i de breve, han modtager som brevkasseredaktør
på Ekstra Bladet

Mandagssamtale
Naser Khader er sådan et livsbekræftende eksempel på, hvor vide erfaringer et menneske kan rumme og summe op til sin helt egen personlighed.
Han er født og opvokset i en syrisk landsby lidt uden for Damaskus. Hans mor er syrer, og hans far var palæstinenser, begge uden nævneværdig skolegang. Naser Khader taler om deres pudsigheder - målt i forhold til dansk modernitet - med en særlig ømhed i stemmen: Faderen, der hævdede, at jorden er flad. Moderen, der i en periode af hans liv, hvor uheldene ramlede ind over ham, sørgede for, at pacificere "det onde øje". Hun sendte penge til sin bror i Syrien, der købte et lam, som blev ofret og delt ud til fattige. Siden da har Naser Khader da heller ikke været ramt af større ulykker.
Familien kom hertil i 1974. I dag er Naser Khader uddannet cand. polit. med eget konsulentfirma, medlem af Borgerrepræsentationen i København for det Radikale Venstre og forfatter til bogen Ære og Skam - det islamiske familie- og livsmønster. Hans nyeste titel er brevkasseredaktør på Ekstra Bladet. I de breve, han modtager, kan han blandt andet aflæse, hvor bange danskere er for indvandrerne:
"Ord som multikulturel og multietnisk skræmmer mange danskere. Det gælder om at hive ordene ned fra de akademiske højder. Så jeg understreger altid, at målet ikke er et samfund, hvor man udrydder danskheden, men et samfund, hvor man udvider danskheden. Så man kan være dansk og muslim i stedet for nærmest at sætte lighedstegn mellem danskhed og kristendom. Det kan man ikke længere - der er jo også danske buddhister."
- Danskere er altså bange for islam?
"Danskere er bange for 'medie-islam'. De sætter lighedstegn mellem islam og ekstremisme, og frygter at få en saudi-arabisk eller en Mellemøstlig form for islam til landet. Mange spørger, hvorfor alle muslimer er så kriminelle, hvorfor alle muslimer omskærer deres døtre. "
"Så jeg prøver at fortælle, at man kan være muslim på mange forskellige måder. At der er ved at udvikle sig en dansk form for islam. At der er kulturelle muslimer som mig selv og de fleste bosniske muslimer. Ligesom der er almindeligt praktiserende ortodokse muslimer og fundamentalistiske muslimer, der prøver at udøve deres religion optimalt. Det har jeg ikke ondt af. Det har jeg respekt for," siger Naser Khader.
Han understreger, at det eneste tidspunkt, man bør blande sig i folks kultur og religion, er, når de overtræder loven eller gør ting, der medfører smerte:
"Vi skal ikke acceptere, at nogle siger: Vores religiøse regler går forud for dansk lovgivning. Den går ikke. Med dansk lovgivning og danske frihedstraditioner må man ikke gå på kompromis."

Ære og skam
- Hvor støder almindelig danskhed og islam sammen?
"I grunden på meget få punkter. Men de praktiserende muslimer, som kun spiser halal-slagtet kød, støder folk, der tænker på dyrevelfærd. Jamen - hvorfor diskuterer man ikke opvækstforholdene for dyrene og transporten af dyrene til slagteriet, som er forfærdelig, i stedet for? Eller at grise i Danmark bliver kastreret uden bedøvelse?"
- Islam støder også sammen med danskeres forhold til nøgenhed?
"Ja - en muslim må ikke vise sig uden tøj. Heller ikke for sine søskende. Den skolelærer, der siger til Ali: tag dine badebukser af og bad nøgen med de andre - jamen, det svarer til at sige, at Ali skal spise svinekød. I Alis forståelse hører det til samme kategori. Men man skal være varsom med ikke at overdrive konflikterne - de fleste steder løser man tingene fredeligt og lokalt."
Langt større årsag til problemer end islam er begreberne om ære og skam, mener Naser Khader:
"Man plejer at sige, at Mellemøsten er en skamkultur og Vesteuropa er en skyldkultur. Det ene udelukker ikke det andet, men forskellen er, at skyld har med det indre, og skam har med det ydre at gøre. Man skal være mindst to for at skamme sig."
Ære og skam er vævet sammen med en kollektivistisk kultur, der adskiller sig meget fra moderne dansk individualisme:
"De fleste indvandrere og flygtninge kommer med en bagage af skikke, normer og regler, som ligger tæt på den traditionelle livsform, man også havde i Danmark for 50-100 år siden."
"Hans Kirks Fiskerne minder mig om den landsby Barzeh i udkanten af Damaskus, hvor jeg er født og opvokset. Hvilket blot bekræfter, at ære og skam ikke har så meget at gøre med islam, men med små traditionelle patriarkalske samfund."

Opdragelsen
Skam- og skyldkulturerne viser sig også som forskellige i opdragelsen:
"Da jeg var lille, og min mor eller far skældte mig ud, sagde de: sænk blikket, skam dig og vis respekt. Da jeg kom i dansk skole sagde lærerne: Se mig i øjnene, når jeg skælder dig ud."
"Derhjemme fik jeg at vide: Du er den ældste, du passer på dine søskende uden for hjemmet. Hvis de gør noget, de ikke må, så irettesæt dem. I skolen fik jeg at vide: Lad være med at blande dig i dine søskendes anliggender."
"I folkeskolen spørger læreren lille Naser: Hvad kan du tænke dig at uddanne dig til. Men Naser kommer fra et hjem, hvor uddannelse, arbejde, ægteskab og bekendtskaber er familieanliggender. Der kolliderer det individualistiske med det kollektivistiske."
"Budskaberne er helt forskellige. Og derfor er det for nemt at sige, at alle problemerne er sociale. Nej, der er også kulturelle forskelle, vi ikke skal benægte."
- Som forholdet til kønsroller?
"Muhammed, som levede et optimalt islamisk liv, sagde: Uddan Jeres børn om det så skal være i Kina. Alligevel er der piger, som lige så snart de bliver kønsmodne, bliver hindret i at videreuddanne sig. Forældrene gør altså noget, der er imod religionen."
"Muhammed sagde også: Lær jeres børn ridning, svømning og bueskydning. Alligevel er der piger, der bliver forbudt at ride, fordi deres forældre er bange for, det skader mødommen."
"Jeg har talt med en praktiserende læge, som fortalte, at i 1998 var der 150 piger, der fik indopereret en mødom i Danmark. Dette indiskutable forhold til mødommen er også noget, der kolliderer med danskernes måde at gøre tingene på."

Arrangerede ægteskaber
- Lige som arrangerede ægteskaber?
"Arrangerede ægteskaber er det normale. Problematikken er glimrende skildret i den bog, forlaget Høst & Søn har udgivet om et ungt engelsk par, Jack og Zena, som har levet under jorden i flere år, i frygt for at Zenas familie skal dræbe hende."
"Zena er en pakistansk pige, der forelskede sig i en englænder. Han bad om hendes hånd, men hendes forældre afviste ham. Han tilbød at konvertere til islam. Alligevel blev han afvist. Forældrene sagde til Zena: Du skal giftes med din fætter, du har været lovet ud til ham, siden I var børn. Men Zena svarede: I Koranen står, at man ikke må tvinge mig til at gifte mig med en, jeg ikke ønsker."
"Det står ganske rigtigt i Koranens kapitel 65. Men hendes forældres holdning er, at hvad der står i Koranen, ordner de med Gud på dommedag. Her og nu gælder det familiens ære."
"Så godt nok er Gud størst, men familiens ære kommer først."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu