Læsetid: 5 min.

Diamanter og krige varer evigt

16. marts 2000

Det siges, at diamanter varer evigt. Flere af Afrikas konflikter ser ud til at vare lige så længe. Fælles for krigene er, at diamanter spiller
en stor rolle

WINDHOEK - "De fleste diamantejere vil blive rædselsslagne over at få at vide, at deres juveler har betalt for landminer eller våben i nogle af Afrikas brutale krige," udtalte Alex Yearsley fra organistionen Global Witness som startskud til en international kampagne imod diamanters rolle i krige.
Han tilføjede, at det var fantastisk, "at der overhovedet ikke findes ordentlige kontrolmekanismer, der forhindrer salget af dette tidløse symbol for kærlighed og skønhed i at sponsere mord på civilbefolkninger."
Global Witness er en sammenslutning af europæiske menneskerettighedsorganisationer, der har sat fokus på diamanthandelens tvivlsomme rolle i en række krige på det afrikanske kontinent.
Diamanter til en værdi af mange milliarder US dollars fra de krigshærgede lande Angola, Sierra Leone, Liberia og Den Demokratiske Republik Congo (DRC, det tidligere Zaire) er op igennem 90'erne blevet solgt i guld-smedebutikker over hele verden. Disse konflikter har resulteret i døden for hundredetusindevis af mennesker og skabt enorme flygtningestrømme.

Unita scorer kassen
Den angolanske oprørshær Unita's hovedindtægtskilde stammer fra diamanter, som sælges til mellemhandlere eller byttes direkte med våbenhandlere.
Unita solgte ifølge en netop offentliggjort rapport fra den London baserede organisation Action For Southern Africa alene sidste år for 1.5 mia. kr. af de ædle sten, selvsamme år som FN forbød al international handel med Unita. Forbudet omgås i stor stil af internationale dia-manthandlere, der skaffer sig certifikater via nabolandet Zambia. Unita har flere gange været i stand til at genoptage den meget lidt medieomtalte, men usædvanlige grusomme, krig ved hjælp af massive våbenindkøb.

Kartellet De Beers
Menneskerettighedsorganisationerne kræver nu, at diamanthandlere som for eksempel De Beers, der sidder på 70 procent af al diamant-handel på verdensmarkedet og halvdelen af alle diamantminer, garanterer, at deres diamanter ikke kommer fra konfliktområder og derved støtter oprørshære som eksempelvis Unita.
Angolanske diamanter kan forholdsvist nemt identificeres ved hjælp af et mikroskob og en smule ekspertise. En netop udkommet rapport fra Action for Southern Africa - en gruppe der opererer fra London - påpeger, at De Beers behændigt undgår at oplyse om, hvorvidt firmaet har solgt ud af sit enorme lager af diamanter, hvoraf mange stammer fra Unita.
De Beers har netop offentliggjort sit regnskab for 1999, der viser et rekordoverskud på knap fem milliarder kr.
Tracey Peterson, som er pressechef for De Beers' afdeling i Johannesburg, afviser, at De Beers nogensinde har købt diamanter direkte fra Unita. Men diamantspe-cialist Christine Gordon opfordrer De Beers til at oplyse om varelageret og salg af Unitadiamanter fra de sidste to år.
Samtidig opfordrer hun De Beers til at fastslå, hvor mange Unita diamanter den De Beers ejede og kontrollerede centrale salgsorganisation (CSO) i London har solgt de senere år.
De Beers talsmand fastholder dog, at De Beers hverken sælger eller køber Unita diamanter. Men det er ingen hemmelighed i branchen, at De Beers altid har opkøbt de ædle sten af mellemhandlere, som har købt dem direkte af Unita. Ved at opbygge et enormt lager har CSO og De Beers været i stand til at holde priserne på stenene kunstigt oppe, selv om markedet ind imellem bliver overskyllet med de ædle sten.
En af branchens bedst bevarede myter er, at diamanter er sjældne. Denne myte har tre generationer af firmaets ejere med efternavnet Oppenheimer dygtigt indpodet offentligheden igennem smarte reklamefremstød.
James Bond og Jacqueline Onassis har bidraget til illu-sionen om diamanters værdi og udødelighed, og senest har firmaet sikret sig et afsnit af Baywatch, der understreger drømmen om rigdom via diamanter.
Kilder i industrien påstår at De Beers igennem CSO i 1998 opkøbte rå diamanter for over 100 millioner kr. om ugen, der ad alle mulige veje nåede til Antwerpen, der sammen med Tel Aviv er et af diamanternes hovedcentre.
"Og der blev aldrig spurgt om hvor diamanterne kom fra, spørgsmål er i det hele taget sjældne i denne her branche, hvor folk forsvinder sporløst."
En netop udkommet FN rapport anklager i særdeleshed Antwerpen for at modtage diamanter fra Unita til slibning og videresalg uden at kræve garantier eller særlige papirer på de rå sten. Rapporten nævner også, at Bulgarien er Unitas væsentligste samarbejdsland, hvad våben angår. Endelig nævnes en række afrikanske lande og ledere som samarbejdspartnere for Unita.

Ministre involveret
En anden kilde, som har arbejdet i en topposition i mine- og energiministeriet i Zambia i mange år, fortæller til Information, at det er meget almindeligt at ministre fra hele regionens lande kommer for at købe licenser til deres Unita diamanter fra Zambia, som er det eneste land i Afrika hvor diamantmarkedet er frit, dvs. at enhver i princippet kan handle med dem.
Han fortæller videre, at Namibias præsident Sam Nujoma er en af de få topfolk, der ikke smugler eller har smuglet diamanter købt af Unita, men at både de lokale luftfartsselskaber og præsidenternes egne fly bliver brugt til smuglingen imellem Afrika og Europa.
Ifølge Afrikas mest læste avis Mail & Guardian er såvel præsident Chiluba som en række ministre i Zambia dybt involveret i handel og vareleverancer (bl.a. våben) med Unita, hvilket jævnligt resulterer i trusler fra Angolas regering om at invadere Zambia. Foreløbigt er det dog blevet ved truslerne.

Ærlige diamanter
Problemet ved at iværksætte en boykotkampagne imod 'oprørs-diamanter', er at hovedparten af Afrikas diamanter eksporteres i Namibia, Sydafrika og Botswana, hvor det sydafrikansk ejede De Beers har formet partnerskabsfirmaer med de lokale regeringer. Dette giver de nævnte lande en stor økonomisk indsprøjtning i form af skatter, arbejdspladser
Og direkte indtægter fra salget af diamanter.
Direktøren for Debswana, som er et 50-50 procent ejet makkerskab imellem Botswana og De Beers, langer voldsomt ud efter den internationale kampagne imod diamanters forbindelse til afrikanske krige.
Louis Nchindo udtaler, at kampagnen kan vise sig at blive ødelæggende for lovlig handel med diamanter og dermed stabile afrikanske landes økonomier:
"Hvis verden virkelig bekymrer sig om de skræmte mennesker som CNN viser på skærmen, børnene med armene skåret af og kvinder der er blevet voldtaget, ville man koncentrere sig om våbenhandlerne og våbenproducenterne. Det er dem der ødelægger Afrika," siger han.
Hertil svarer Alex Yearsley fra Global Witness i London, at målet med kampagnen aldrig har været at ødelægge det lovlige diamantsalg, men at man tværtimod fra kampagnens begyndelse i oktober 99 har været bevidst om aldrig at benytte ordet forbrugerboykot.
"Det eneste, vi ønsker, er at presse hele industrien til at underlægge sig skrappere kontrolforanstaltninger og lagerstikprøver, så kunne man sagtens lave et rent marked uden 'oprørsdiamanter' ligesom tilfældet er med Botswana, Australien og Namibia. Det har industrien hidtil nægtet," siger han.
Han mener endvidere, at det er vigtigt at køre kampagne imod våbenproducenter og våbensælgere og slutter med at henvise til en række organisationer, som udelukkende tager sig af dette.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu