Læsetid: 4 min.

FILM

16. marts 2000

*Frank Darabont har gjort sig til ekspert i fængselsfilm ved at følge The Shawshank Redemption fra 1994 op med Tom Hanks-filmen The Green Mile, der netop nu er på repertoiret. Begge er Stephen King-filmatiseringer, og især den første har iøjnefaldende kvaliteter i sin meget velkomponerede historie om den unge ledende bankmand, Andy Dufresne - spillet af Tim Robbins - der i 1946 dømmes for dobbeltmord på sin kone og dennes elsker og indespærres i det middelalderlige Shawshank-fængsel. En helvedes forgård, hvor han prøver at overleve ved hjælp af snu stædighed og sej viljestyrke. Han bliver ven med den sorte Red, en af fængslets ledende figurer og en klog mand - fremragende spillet af Morgan Freeman. Skal Andy resignere? Foran ham tårner livstidsdommen sig op med sine mange år i håbløs indespærring, og selv om Andy knytter vigtige bånd i fængslet, er det i al hemmelighed friheden han drømmer om og arbejder for. Lige så målbevidst som sin hovedperson arbejder den debuterende Frank Darabont med denne gammeldags gribende historie om dyb fornedrelse og sen frelse. Personskildringen er langt mere nuanceret end normalt i amerikansk film, og Darabont placerer visuelt markant og med mesterlig atmosfærefornemmelse sit Shawshankfængsel som en gudsforladt ø midt i verden, isoleret fra al civilisation. Så det betaler sig at se bort fra fredagens trivi-filmtilbud på de danske kanaler og slå over på Sverige 1.
The Shawshank Redemption/En verden udenfor. Sverige 1, fredag kl. 22.00 - 00.15

*Nils Malmros bruger højstemt musik fra englænderen Henry Purcells barokopera Dido og Æneas i denne ellers neddæmpede, underfundige komedie om en midaldrende fars blandede motiver til 'at beskytte' sin 16-årige datter mod en uønsket Kong Smart af en bejler. Kontrasten mellem den renfærdigt patetiske musik og hverdagshistoriens underliggende følelsespres er med til at sætte et særegent, bevægende præg på historien om denne far, spillet af Jesper Klein, der så nødigt vil give slip på sin datter og overgive hende til nye mandlige beundrere. Moralsk harme er et bekvemt middel til at gøre sin faderlige indflydelse gældende, men den bider ikke på den selvstændige Mette, der - i langt højere grad end faderen aner - styrer begivenhedernes gang. Bittersødme og finurlig ironi gennemtrænger filmens portræt af den afmægtige faderkærlighed, der har uundgåelige incestuøse undertoner, som Malmros dog klogt nok nøjes med at antyde. Handlingen udspiller sig mellem jul og nytår i et borgerligt velbeskyttet Århus-miljø, atmosfæretæt gengivet i fotografen Jan Weinckes varme, mættede billeder. Line Arlien-Søborg spiller Mette - nok hendes bedste præstation blandt i alt tre Malmrosfilm. Hun var Anne-Mette i Kundskabens træ og den attråede Lisa i Århus by Night. Nu har hun forladt skuespilleriet og arbejder som tv-journalist. Malmros, Klein og Arlien-Søborg modtog alle Bodil for deres indsats.
Skønheden og udyret. DR 1, lørdag kl. 20.50 - 22.15

*Kenneth Branagh er nok den betydeligste af de yngre filmiske Shakespeare-instruktører, energisk, ambitiøs og dristig i sine rollebesætninger. En gedigen succes fik han med sin filmudgave af Shakespearekomedien Stor ståhej for ingenting fra 1993, et veloplagt bravournummer af en film - uden de helt raffinerede Shakepeareske subtiliteter, men til gengæld fuld af højt humør og muskuløs vitalitet med Toscanas bløde bakker som baggrund. Branagh og hans daværende udkårne Emma Thompson spiller Benedick og Beatrice, Denzel Washinton ses som velmenende greve over for Keanu Reeves' John - og Michael Keaton og Ben Elton udfolder sig i komiske - men ikke særlig sjove - biroller.
Much Ado About Nothing/ Stor ståhej for ingenting. DR 2, søndag kl. 21.00 - 23.00

*Shekhar Kapur, indisk instruktør med engelsk succes, er bedst kendt som instruktør af det intense historiske melodrama Elizabeth, men inden da lavede han en indisk-engelsk film om en anden karakterstærk og politisk betydningsfuld kvinde - Phoolan Devi. For en snes år siden satte hun sig op mod det indiske kaste-system ved at nægte at leve som en voldtaget slave i ægteskabet. Hendes styrke og handlekraft gjorde hende til leder af en gruppe banditter, der kæmpede mod den højere kaste Thakurerne, og det endte i en - for Devi - kompromiterende massakre, som gjorde hende fredløs. Shekhar Kapur glorificerer hende ikke, men skildrer med stor kraft og dynamik hendes rasende oprør og indædte kamp. Filmen er til tider meget voldsom, og den blev forbudt af den indiske censur, samtidig med, at Phoolan Devi selv tog afstand fra den (muligvis af taktiske grunde). Under alle omstændigheder er Bandit Queen fra 1994 i sjælden grad en lidenskabelig film, der vil noget, nemlig påpege kastesystemets umenneskelighed og fortælle om en ryggesløst modig kvinde, som stærkere end nogen anden får rettet søgelyset mod kvindeundertrykkelsen i sit land. Banditdronningen spilles af Seema Biswas, og hun fastholder med glød, intensitet og temperament Devis overlevelseskraft gennem alle ydmygelser.
Bandit Queen. Sverige 1, søndag kl. 22.00 - 23.55

*Peter Greenaway, excentrisk engelsk instruktør med mange jern i ilden, har sin svorne tilhængere, der elsker at løbe vild i hans kunstfærdige kalkulationer og kringlede konstruktioner. The Pillow Book fra 1995 er en af hans karakteristiske og mest beundrede film, en kærlighedshistorie, hvor erotik og skrivekunst (kalligrafi) går op i en gådefuld højere enhed. Vivian Wu spiller den unge japanerinde, der får sine elskere til skrive på sin nøgne krop, og Ewan McGregor har den mandlige hovedrolle i det ekstremt æsteticerende puslespil af en film, der dog med sin understrøm af lidenskab og sin stærke kropslighed ligger nærmere en tilgængelig udtryksform end flere af Greenaways andre, ofte noget krukkede mystifikationer.
Pillowbook/The Pillow Book. TV2, søndag kl. 23.40 - 01.45

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu