Læsetid: 4 min.

FILM

9. marts 2000

*Dudley Moore talentfuld engelsk komediant, har haft en karriere ud over det sædvanlige, for at sige det mildt. Han startede som komponist og pianist med både klassisk og jazz-præget repertoire, gled så over i en legendarisk komikerduo med Peter Cook, fortsatte i Hollywood, hvor han fik to kæmpe komediehits med 10 og Arthur, hvorefter det er gået jævnt nedad bakke for den fire gange gifte, lille charmetrold med klumpfoden og det drenge-uartige grin. Dog har han plejet sine evner som klassisk pianist på cd og medvirket i hæderlige komedier som Lovesick, hvor han spiller den 40-årige psykonanalytiker Saul, der forelsker sig i sin klient, den unge Chloe. Hun skriver dramaer, men kommer nok så udramatisk fra en uskyldig provins og er i virkeligheden en guldklump af sundhed. Den psykoanalytiske fagkodeks forbyder Saul at indtræde i et kærlighedsforhold til en 'patient', så passionen er fuld af komplikationer, der ikke gøres mindre af Freud, der i egen person optræder som korrigerende overjeg, når de forbudte følelser er ved at tage overhånd. Freud spilles af ingen ringere end Alec Guinness, men det er nu Elizabeth McGovern, der føjer mest til sin rolle som den søde pige fra landet. - Filmen, der er fra 1983, er skrevet og instrueret af Marshall Brickman, der har været medforfatter til Woody Allen-film og er stærkt påvirket af mesteren.
Lovesick/Skør med patienten. DR 2, fredag kl. 20.00-21.35

*Joe Eszterhas er manuskriptforfatteren bag kæmpesuccesen Basic Insinct fra 1992, og han har gjort sig kendt som en af Hollywoods oprørske spekulationsdrenge, ikke mindst på grund af sine ublu honorarkrav (tre millioner dollars for Basic Instinct). Men efter et par fiaskoer synes den stortalende Eszterhas' aggressive taktik at give bagslag: Hollywoods 'førende' manuskriptforfatter er allerede skubbet ud i kulissen som en besværlig has-been. - Et af Eszterhas' talenter er at kopiere Alfred Hitchcock. Og det sker også her, med ekstra hjælp fra instruktøren Paul Verhoeven, der rendyrker Hitchcocks blondine- og femme fatale-fascination i historien om politimanden Michael Douglas' besættelse, da han udsættes for Sharon Stones provokerende forfatterinde - en avanceret dame, der forener rigdom, sex-hedonisme og biseksualitet, pakket ind i smart snak. Som camp er det ikke ueffent, med slagkraftige erotiske scener og en skarp, stilfuld og virkelig glamourøs præstation af Sharon Stone, der ikke før eller siden har set så uforskammet drømmegodt ud. Men filmen som helhed har et nedslående præg af kold fidus og popsmart udregning, omend den ikke er helt så vulgær som Eszterhas-Verhoeven-parrets flop Showgirls.
Basic Instinct/Iskoldt begær. TV3, fredag kl. 23.00-01.25

*Frank Sinatra i rollen som en tidligere krigshelt, der giver den som fuldblods psykopat i en kalifornisk lilleby - det kan nok komme bag på fans, der kender Sinatra i hans senere inkarnation som elegant kynisk kvindebedårer. Men Suddenly er optaget i 1954, mod slutningen af en kriseperiode i Sinatras karriere, hvor han var nødt til at medvirke i hurtigt optagne B-film. Og den slags quickies gav ofte mere interessante resultater end de dollarbehængte superproduktioner.
- I Suddenly dominerer Sinatra historien om tre banditter, der terroriser en pæn forstadsfamilie med det formål at snigmyrde præsidenten fra en fordelagtig skudposition. Sterling Hayden spiller den lokale sherif, og Lewis Allen har instrueret.
Suddenly/By i alarm. TV2, fredag kl. 00.30-01.50

*Melanie Griffith kan gøre sin pivstemme både sensuel og irriterende - og også, som her, bruge den som et bedragerisk tegn på en intelligens, der langt overstriger barbie-dukkeniveauet. Working Girl er en kvik New Yorker-komedie med mening - nemlig den, at klasseskel ofte drages vilkårligt og uretfærdigt. Griffith er den idérige sekretær, der fagligt er overkvalificeret til sit job i et vekselererfirma, hvor hun da også loves forfremmelse. Men det er først, da hendes hovne kvindelige chef - ætsende skarpt spillet Sigourney Weaver - brækker benet under en skiferie, at den arbejdende pige bliver en ledende pige. - Det er altså en Askepothistorie fra den grumme kontorverden, hvor der - trods al kammeratlighed - kan være sociale afgrunde mellem chefer og ansatte. En afstand Melanie Griffith dog er kvinde for at formindske, også romantisk. Hendes affære med Harrison Ford er nu ikke det bærende i filmen, der er godt iscenesat af den drevne, elegante fortæller Mike Nichols, som især har fint greb om de mere træfsikre scener med kontorpigerne. Joan Cusack er en af disse menige kontorslaver og leverer af mange af filmens sjoveste påhit.
Working Girl. TV2, lørdag kl. 20.35-22.30

*Hugh Grant er bedst kendt for sin forfjamsket hakkende og stammende manér, der skaber en afvæbnende illusion af oprigtighed. Men i denne elementært spændende engelsk-amerikanske thriller går han lige til biddet og agerer både målbevidst og handlekraftig som en kompetent vagtlæge på en af New Yorks spidsbelastede skadestuer. Han får færten af noget lusket, da en mand dør af uforklarlige krampeanfald og liget på mystisk vis forsvinder. Og snart er han på sporet af en sammensværgelse af medicinske kapaciteter, der er ganske anderledes farlige end de kludrehoveder, man kender fra Riget. Der eksperimenteres ansvarsløst med menneskeligt råmateriale, hentet fra skaren af New Yorks hjemløse. Her er nok at tage af, og hvem holder regnskab med en hjemløs mere eller mindre? - Grant oplever lægevidenskabens amoralske amokløb samt New Yorks mere skumle kvarterer i sit forsøg på at optrævle et plot, hvor Gene Hackmans fremtrædende neurolog spiller en afgørende rolle. Sarah Jessica Parker spiller heltinden, der har overraskelser oppe i ærmet, og englænderen Michael Apted har instrueret og sørger for god, rå new yorker-atmosfære.
Extreme Measures/Ekstreme metoder. DR 1, lørdag kl. 20.50-22.45

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu