Læsetid: 4 min.

'Film skal have magien tilbage'

15. marts 2000

Tim Burton vil have den visuelle magi tilbage i film med sin gotiske gyser 'Sleepy Hollow'

Film
Instruktøren Tim Burton har altid været tiltrukket af unikke eksistenser i ekstreme universer. I film om særlinge som Edward Saksehånd, Batman og kult-instruktøren Ed Wood har han visuelt fanget deres liv på lærredet, og med hans nye film Sleepy Hollow præsenterer han os for endnu et bizart persongalleri og miljø.
Filmen er baseret på Washington Irvings klassiske amerikanske gyserhistorie om en hovedløs spøgelsesrytter, som gør mange af beboerne i den lille by Sleepy Hollow kortere, indtil videnskabsmanden Ichabod Crane får sat en stopper for den drabelige affære. Hovederne ruller og blodet løber, men det sker alt sammen i magiske og smukke billeder, der forvandler det uhyggelige og makabre til et fængslende drømmelandskab.
Det var netop eventyrkvaliteten, som tiltalte Burton ved Irvings gysernovelle. Burton er altid på jagt efter godt visuelt materiale, og da Andrew Kevin Walker, som tidligere har skrevet Seven og Fight Club, sendte ham sit manuskript, faldt han med det samme for det.
I forbindelse med Sleepy Hollows London-premiere i januar fandt han tid til at fortælle om filmens udvikling fra ord til billeder.
"Jeg fik manuskriptet på et tidligt stadie, og jeg kunne godt lide de grundlæggende forandringer fra Irvings novelle. Jeg så mange billeder for mig og kastede mig straks over, hvordan man kunne gøre historien filmisk, men samtidig bevare dens atmosfære og excentricitet. Jeg elskede ideen om en lærd mand som Ichabod Crane, der lever i sit hoved - og kæmper mod en hovedløs fjende. Det er en spændende modsætning, som fungerer på et symbolsk niveau, hvilket jeg altid er tiltrukket af."

Film er teamwork
Tim Burton er ikke meget for at fremhæve sig selv som den eneste formgivende kraft bag filmen, men hiver konstant hele holdet med ind i processen. Film er en organisk proces, hvor alle er vigtige bidragydere. Burton er manden, der bag sit viltre sorte hår og med sin smittende energi skal have en vision, men lige så vigtigt, skabe de bedste muligheder for, at alle kan yde deres bedste.
"Noget af det, jeg elsker mest ved film, er, at de konstant udvikler sig afhængigt af hvem, man arbejder sammen med. Kevin skrev et bestemt slags manuskript. Siden kom Tom Stoppard ind og pudsede det med sin vidunderlige sans for at blande historisk tid med nutid, Johnny Depp tilførte filmen en masse humor, de britiske skuespillere en herlig integritet, og så er der hele den visuelle side med lys, komposition og ikke mindst effekter. Selvfølgelig skal alle være på bølgelængde, og én skal have et overblik, ellers bliver det noget værre rod. Men i Sleepy Hollow blandede vi så mange genrer, toner og stilarter, at det faktisk var svært at vide, hvor vi var på vej hen undervejs."
"F. eks. var det svært at bedømme den overdrevne spillestil, vi gik efter. Jeg havde fået et formidabelt hold skuespillere og måtte så stole på, at de kunne ramme tonen. Og forsøge at give dem de bedste arbejdsbetingelser ved at bygge alle sets, så de kunne fornemme atmosfæren i stedet for at lade dem spille op mod tomme sets, der så siden bliver computer- og effektskabt."

Det skræmmende renser
Sleepy Hollow er inspireret af de gamle gyserfilm fra Hammer filmstudiet som Mario Bavas Black Sunday. Burton elskede at se dem som barn og har forsøgt at genskabe deres specielle stil ved at lave næsten monokrome billeder med stærke kontraster og bygge imponerende stiliserede sets.
"Gamle gyserfilm har en vidunderlig visuel stil, som dykker lige ned i ens underbevidsthed. De er skumle og krasse, men også utroligt levende og fantasifulde. Få film er lige så visuelt slående, og jeg savner at se den slags smukke film på lærredet, hvor udseendet og følelsen er lige så vigtig som handlingen. Gyserhistorer er jo tit en slags folkeeventyr. De har altid eksisteret og vil altid gøre det, for vi har behov for at få fortalt om det, vi er bange for. Det skræmmende og voldsomme renser."
Handlingen udspiller sig i 1799, men Burton er ikke gået efter et naturalistisk tidsbillede. Han kalder selv filmens arkitektioniske stil en slags kolonitids-ekspressionisme og lægger ikke skjul på, at han foretrækker det magiske og fantastiske frem for det realistiske.
Magi tiltrækker
"Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle lave en film, hvor folk er klædt som George Washington ... Det er ikke det mest ophidsende miljø, og vi valgte at stilisere settene og forsøge at finde vores egen virkelighed i en helt igennem iscenesat verden."
"Jeg prøver ikke at trække for meget på det allerede eksisterende. Jeg vil hellere skabe noget nyt end efterligne eller forsøge at overgå noget allerede set. Selvfølgelig bliver man inspireret af andre værker, som Hammer-filmene, men det er vigtigt ikke at kopiere, men forsøge at fange ideen i dem. Film kan så meget, så hvorfor gentage sig selv eller andre?"
"Ultimativt er film en magisk oplevelse, og en stor del af magien ligger i det usagte. Tidligere film som George Méliès' havde den slags magi. Den gang behandlede man film som magi. Det var magien i film, jeg blev tiltrukket af, og egentlig tror jeg, at det er det, vi alle er tiltrukket af. Film skal have magien tilbage.

Fakta - Tim Burton
Tim Burton (f. 1958), en af Hollywoods skævere instruktører med forkærlighed for outsidere i tegneserieagtige universer. Efter debuten Pee-Wees Big Adventure og spøgelseskomedien Beetlejuice fik han sit gennembrud med Batman, Edward Saksehånd og Batman Returns. Burton har senest instrueret Ed Wood om 'verdens værste filminstruktør' og sci fi-komedien Mars Attacks. Sleepy Hollow er hans tredje film med Johnny Depp.

*'Sleepy Hollow' har premiere fredag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her