Læsetid: 3 min.

Fristende sponsortilbud får klubbernes sammenhold til at smuldre

11. marts 2000

Superliga-klubber begynder at indse, at tiderne skifter. Aab overvejer lukrativ sponsorkontrakt

Sponsor
Solidariteten er ved at gå fløjten i Divisionsforeningen, Superliga-klubbernes fagforening.
Forleden kom det frem, at mesterklubben Aalborg Boldklubs (Aab) direktør, Børge Bach, var villig til at se stort på det sammenhold der er tilbage i Divisionsforeningen, "hvis tilbuddet er stort nok".
Tilbuddet, han refererer til, er en mulig sponsoraftale med et bryggeri, der er naturlig konkurrent til bryggeriet Faxe - Superligaens hovedsponsor med dertilhørende ret til at kalde Superligaen for Faxe Kondi Ligaen.
"Min bestyrelse har pålagt mig at sikre, at vi har de samme betingelser som FCK - nemlig at vi kan gå vore egne veje uden at blive ramt af andre sanktioner, end de er blevet," udtaler Børge Bach til Ekstra Bladet. Han fortsætter:
"Vi er en børsnoteret forretning, vi lever i en business verden, og vi må arbejde dér, hvor vi kan finde pengene. Jeg erkender, at det kan koste i forhold til loyaliteten, men vi vil i dag nøgternt vurdere ethvert tilbud. Også fra et bryggeri".

Sammenbrud
Den udtalelse minder meget om, hvad FC Københavns (FCK) direktør sagde for et år siden, da han valgte at se stort på de samme regler, som Børge Bach nu overvejer at undvige fra. Mere om det.
Bachs pludselige udmelding skete, efter at de forhandlinger, der skulle bringe FCK og resten af Divisionsforeningens klubber sammen igen efter et års splid, gik i stå.
Årsagen til forhandlingssammenbrudet er ifølge FCK's direktør Flemming Østergaard, at Divisionsforeningen ville bruge noget mere tid på at forhandle, selv om der var enighed om aftalen allerede i starten af ugen.
Divisionsforeningens direktør, Claus Rode Jensen, peger på, at bryggeriet Carlsberg ville have foreningen til at lægge låg på et søgsmål mod FCK først. Sagen om FCK's sponsoraftale med Carlsberg har nærmest kørt som en komedieforestilling i et år. Sagen toppede i medierne i sensommeren, men nu er den aktuel igen.
I februar 1999 blev det gjort offentligt, at FC København havde lavet en sponsoreaftale med Carlsberg, som må siges at være en direkte konkurrent til bryggeriet Faxe. Aftalen trådte i kraft fra 1. juli, den skulle løbe fire år frem i tiden og ville indbringe FCK 50 millioner kroner i alt. Den største sponsorkontrakt, der nogensinde var blevet tegnet i dansk fodbold.

De andre oprevet
De 11 andre klubber i Divisionsforeningen blev stærkt oprevet over aftalen. For reglerne var - og er - sådan, at klubberne ikke må reklamere for andre bryggerier end Faxe. Det vil sige: De må ikke reklamere på spillertrøjerne, med mindre der er tale om et produkt med en alkoholprocent på under 2,8, eller næsten to procent mindre end en almindelig øl. FCK og Carlsberg opfyldt denne regel, eftersom der netop var tale om en lavalkoholisk øl.
I betragtning af hvor relativt store summer, der efterhånden er i dansk fodbold, var økonomien i Faxes sponsoraftale med Superligaen temmelig lille: 450.000 kroner til hver af Divisionsforeningens medlemmer. Og stillet over for valget mellem de 450.000 kroner og de 50 millioner, valgte FCK Carlsbergs tilbud.
Det kunne lade sig gøre, fordi der var en klausul i Faxes kontrakt med Divisionsforeningen. Der stod: "Såfremt højst to klubber ikke kan/ønsker at deltage i aftalen, reduceres betalingen...med 10 procent for hver klub, dvs. max. 20 procent."
Ifølge Divisionsforeningen var denne klausul ment for eventuelle oprykkere fra 1. division til Superligaen og altså ikke de store, rige klubber som FCK.
Summa summarum, de resterende 11 klubber i Divisionsforeningen blev sure på FCK og boykottede klubben. Men nu er flere klubber altså ved at følge FCK's eksempel. Selv om flere klubbers direktører afviser sammenholdsnedsmeltningen i gårsdagens Ekstra Bladet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her