Læsetid: 3 min.

Kærlighedskrig med Gud

17. marts 2000

'Enden på legen' er en smuk og sensuel men alt for sjældent gribende film

Ny film
Umiddelbart har Enden på Legen alle ingredienser til en vellykket storfilm. Den intense kærlighedshistorie er baseret på stærkt stof i form af Graham Greenes semi-autobiografiske roman. Instruktøren bag er den Oscarbelønnede Neil Jordan (The Crying Game), og skuespillersiden byder på stjernerne Julianne Moore og Ralph Fiennes som det elskende hovedrollepar og herlige engelske navne som Stephen Rea og Ian Hart til at bakke dem op. Musikken er af den anerkendte Greenaway-komponist Michael Nyman, og selve produktionen er præget af Jordans faste folk fra film som Michael Collins og The Butcher Boy.
Man har næsten dårlig samvittighed, når man sidder tilbage i salen og ikke er blevet revet med af den store talentmasses samlede anstrengelser, men der er noget underligt upersonligt over det stort anlagte kærligheds- og trosdrama.
Det tegner godt. I første omgang bliver man nysgerrig efter at forstå den lidenskabelige Sarah, der i London under 2. Verdenskrig lever i et sterilt ægteskab med sin diplomatmand, og derfor kaster sig ud i et seksuelt forhold til den følelsesmæssigt grådige forfatter Bendrix. Alt virker lykkeligt mellem dem, indtil de en dag overlever et bombeangreb, og Sarah efterfølgende afbryder deres forhold med det mystiske udsagn, at hun altid vil elske ham.
Den sårede Bendrix vil som os have svar og sætter en privatdetektiv på sagen. Svarene finder han til sidst i Sarahs dagbog, der afslører en mirakuløs hændelse, som har tvunget hende til at forlade ham og gjort hende troende.
Der går to år fra den fatale bombenat til Bendrix, efter et møde med Sarahs mand, begynder at efterforske sagen og derefter nedskrive begivenhedernes gang i romanform. Jordan springer smidigt mellem de tre tidszoner, men desværre siger for mange scener det samme.
Man bliver hurtigt irriteret på Bendrix' urimelige jalousi og Sarahs evindelige forsikringer om, at hun altid vil elske ham. Deres forhold skildres primært i en række erotiske scener, der hele tiden balancerer mellem det gribende og det latterlige, som når Bendrix er misundelig på Sarahs strømper. I sine bedste øjeblikke er filmen virkelig inspireret, men den taber for tit én imellem højdepunkterne.

Kærlighed og skinsyge
Da Bendrix læser Sarahs dagbog, får vi alle de afgørende scener en gang til fra hendes perspektiv, og det sætter tempoet voldsomt ned i en i forvejen langsom film. Især fordi man aldrig rigtigt har engageret sig i deres forhold, som på reserveret vis holder en på afstand, selv om Fiennes og især Moore, som er Oscar-nomineret for rollen, begge leverer storartede præstationer.
Jordan og fotografen Roger Pratt har skabt et stemningsfuldt tidsbillede, der i en grågrøn farveskala skaber London før, under og efter krigen, og filmen er fuldt fortjent Oscar-nomineret for bedste fotografering.
Nymans fængende tema trænger sig ind imellem lovlig meget på, men bliver ellers suppleret fint af tidens schlagere. Det tragiske er, at mens man kan fornemme den silende regn og lugte de støvede bøger, så lever man sig aldrig ind i det personlige drama, som skal bære filmen.
Man bliver træt af Bendrix, der konstant måler kærlighed i skinsyge, og det religiøse tema ved filmens slutning virker mere som ornamentik end den verdenssynsomvæltende erkendelse, det er for de implicerede personer. Filmen ender som et smukt og sensuelt melodrama, som slår store temaer om mirakler og Guds eksistens an og følger Sarah og siden Bendrix' falmende agnosticisme, men den får alt for sjældent os til at tage del og tro.

*Enden på legen/ The End of the Affair. Instruktion og manuskript: Neil Jordan efter Graham Greenes roman. Amerikansk. (Palladium og Grand i København samt Palads i Århus, Bio City i Odense og Astoria i Aalborg)

*Graham Green: Enden på legen. 188 s., 148 kr. Forlaget Klim. Udkommer i dag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her