Læsetid: 2 min.

Klimaplan freder biler

30. marts 2000

Trods trafikkens voksende udledning af drivhusgasser vil regeringen ikke gribe ind mod bilismen med økonomiske midler Danmarks klimapolitik holder ikke målet

Danmarks udslip af drivhusgasser bliver 3,4 millioner ton for stort, hvis der ikke gribes ind. Det viser rapporten Klima 2012, som miljø- og energiminister Svend Auken offentliggjorde i går, sammen med trafikminister Jacob Buksti.
Udslippet fra bilerne stiger, og regeringen har opgivet at knække kurven før år 2012, viser kurverne i rapporten. Udslippet fra erhvervene stiger også. Fra landbruget, husholdningerne, affald, kraft- og varmeværker er der faldende udslip.
Svend Auken lovede i går, at regeringen vil gribe ind, så det danske Folketings mål (20 procent lavere CO2-udslip i år 2005) og Danmarks internationale Kyoto-forpligtelse via EU (21 procent mindre drivhusgas i år 2008-12 end 1990) bliver overholdt.
"Hvis vi ikke overholder de 21 procent, vil Tyskland heller ikke gøre det," påpegede Auken. Østrig havde også lovet 21 procent, men er hoppet fra.
For bilernes vedkommende ville trafikminister Jacob Buksti slet ikke love noget - bortset fra at der ikke bliver pillet ved befordringsfradraget for transport mellem hjem og arbejde, "så længe socialdemokraterne kan rokke med ørerne".
Aukens løfte om at holde det samlede mål står og falder dog med betingelser, der er svære at få opfyldt:
*Industrien skal gå med til en aftale om at nedtrappe forbruget af tre luftarter som virker flere tusind gange stærkere på klimaet end CO2.
Men det sagde Dansk Industri nej til i går.
*Nye tilskud til energibesparelser i industrien skal virke.
*Indsatsen for at få folk til at spare mere på energien skal virke.
*Folk skal lære at overholde hastighedsbegrænsningerne, speede langsommere op og købe mere benzinøkonomiske biler uden at de samtidig er tungere og har mere udstyr, som sluger besparelsen. Desuden skal godstransporten miljøstyres, og der skal sælges flere elbiler. Altsammen for lidt til at vende kurven for trafikken nedad, men dog nok til at bremse væksten.
*Sidst, men ikke mindst, skal resten af verden anerkende, at Danmark lægger importen af strøm til vores eget energiforbrug, før vi regner vores bidrag til Kyoto-målsætningen ud. 1990 var et år, hvor Danmark fik særlig meget strøm fra Norge og Sverige. Men sådan regner de andre ikke. Og hidtil er det ikke lykkedes at overbevise dem, sagde Auken i går.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her