Læsetid: 3 min.

Komponist-uddannelserne der blev væk

6. marts 2000

Om Rytmisk Musikkonservatorium og Den 3. Vej

Riffs
For et par år siden havde vi i Danmark to komponist-uddannelser, som primært tog sigte på jazzmusikere med interesse for at komponere og arrangere, to aktiviteter, som på dette område er nøje beslægtede.
Den ene uddannelse blev startet på Rytmisk Musikkonservatorium ud fra et initiativ af konservatoriets daværende rektor, Erik Moseholm, og som leder af uddannelsen fik man den internationalt formentlig højst kvalificerede og mest erfarne komponist/arrangør, nemlig Bob Brookmeyer. Nogle vil mene, at det var noget af et kup.
Mens Rytmisk Musikkonservatoriums uddannelse først og fremmest var en uddannelse i at skrive for jazzbesætninger, sigtede den anden komponist-uddannelse på at skrive for 'klassiske' besætninger, fra strygekvartet over sinfonietta til symfoniorkester og kor.
Den blev startet på privat initiativ af komponisten og pianisten Frans Bak, og med støtte fra Statens Musikråd og Dansk Jazzforbund kunne projektet, som blev navngivet Den 3. Vej, starte i januar 1995.
Her har komponisten Bo Holten været den gennemgående underviser, suppleret af gæstelærere som komponisterne Poul Ruders, Per Nørgaard, Pelle Gudmundsen-Holmgren, Hans Abrahamsen og Anders Nordentoft, som har gennemgået egne arbejder, og Karsten Fundal, Frans Rasmussen og Inger Allan, der har undervist i henholdsvis komposition, direktion og klassisk formlære.
Samtidig fik man aftaler med bl.a. Tivolis, Aalborgs og Sønderjyllands symfoniorkestre, Randers Byorkester og Athelas Sinfonietta Copenhagen, som stillede sig til rådighed, både ved workshops, hvor komponisterne kunne afprøve og bearbejde deres stykker i samarbejde med musikere og dirigenter, og ved koncerter, hvor resultaterne blev præsenterede for publikum.
16 musikere/komponister, hvoriblandt basunisten Ture Larsen og pianisten Maj-Britt Kramer, som også fulgte Rytmisk Musikkonservatoriums undervisning, deltog i 3. Vej-projektet, som efterhånden blev udstrakt til fire år, og som fra januar 1999 har været en komponistsammenslutning med samme navn. Dens leder er førnævnte Ture Larsen, som om formålet bl.a. siger:
"Alle i gruppen kender til at stå på en scene, gribe øjeblikket og gøre noget ved publikum. Vi har i de forløbne år antydningsvis lært at gribe vores abstrakte ideer, når vi komponerer. Der er skabt en grobund for at gå videre, og derfor gælder det om at holde fast i det, vi har nået. Både i den enkeltes udvikling, men også i vores samarbejder mellem komponisterne og orkestrene."

Bog om Den 3. Vej
Det foregående er i det væsentlige hentet fra en nydelig bog på 72 (upaginerede, men illustrerede) sider med titlen Den 3. Vej, som sammenslutningen for nylig har udgivet. Den præsenterer de l6 medlemmer med oplysninger om deres løbebane og produktion af værker og plader, samt egne kommentarer til uddannelsen og hvad de vil med den.
Med bogen følger en cd, der giver prøver på værker af alle 16, optaget ved koncerter, under workshops og i studier. Det er her en begrænsning, at der er taget 31 optagelser med, næsten alle i uddrag. Det kan der bl.a. være rettigheds-årsager til, men når ti optagelser varer under ét minut og kun ti andre når op omkring fire, så bliver det hele noget pindemads-agtigt.
En anden vel ret uundgåelig begrænsning er en forholdsvis omfattende afsmitning fra europæisk tradition, hvor især Mahler, fransk impressionisme og Stravinskij har været inspirationer.
Men interessant er det at høre cd'en, og jeg har især haft fornøjelse af Allan Botschinskys "Turnus", Maj-Britt Kramers "På Himlen" (pladens eneste korsats), Anders Müllers "Fingerprints" og Lars Møllers "Piece for Orchestra and Tenor Saxophone", begge de sidste med Lars Møller som tenorsax-solist.

Et udækket behov
I det hele taget står den musik mig nærmest, hvor man mærker, at komponisterne trods alt, hvad de har lært, har bevaret deres identitet som jazzmusikere. Og det er vel også meningen med denne uddannelse: at udvide deltagernes erfaringsområde, ikke at gøre dem til 'klassiske komponister'.
I dag er begge komponist-uddannelser nedlagt: Rytmisk Musikkonservatoriums inden den oprindelige plan med den var realiseret, hvad jeg tidligere har kommenteret og Den 3. Vej efter at det var lykkedes at udvide den oprindelige plan. Tilslutningen til begge uddannelser har vist betydelig interesse, som nu ikke længere kan imødekommes.
Det er beklageligt, men Den 3. Vej fortsættes i det mindste som en komponist-sammenslutning, der med den omtalte publikation har leveret en fortræffelig dokumentation af de fire års undervisning.
Bogen forhandles ikke, men den kan, ligesom partiturer/orkesterstemmer, rekvireres hos:
Den 3. Vej, Kronprinsensgade 7, 1. sal, 1114 København K, tlf.: 33 93 81 30

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu