Læsetid: 3 min.

Las Århus

1. marts 2000

Jyllands hovedstad og Las Vegas har fælles parkeringspladser, hvor man skal kigge langt efter de blændende bybilleder

Udstilling
LAS VEGAS - denne berygtede, kæmpemæssige, neonhærgede spillebule omgivet af ørkensand - må være noget af det længste, man kan komme fra en by, der staver sit navn med bolle-å. Netop derfor er det en øjenåbner, når nogen forsøger at lære af Las Vegas og se for eksempel Århus i den popkulturelle hovedstads tryllespejl.
Learning from Las Vegas var titlen på det studie i ekstrem kommerciel byudvikling, som en gruppe amerikanske arkitekter og arkitektstuderende offentliggjorde i 1972. De så Las Vegas som model for en urban krop med en strip, et indkøbs- og forlystelsesstrøg, som hovedpulsåre.
Mere end et kvart århundrede senere har de tre århusianske arkitekter Boris Brorman Jensen, Peter Paludan Hemmersam og Tom Nielsen gentaget dannelsesrejsen til syndens by - for at blive klog på deres egen hjemstavn. Det er der kommet en interessant, lille udstilling ud af.

LAS VEGAS er ikke, hvad byen har været. Som det også er fremgået af artikler i denne avis ( 8. og 23. okt. 99), har Vegas haft rekordsættende vokseværk, der har kastet en millionby ud omkring den glitrende hovedgade, The Strip, hvor det ene tematiserede forlystelsescenter følger efter det andet, bygget i kitsch-stil der rækker fra det norditalienske badeferiested til den caribiske sørøverlandsby.
På The Strip fortsætter det offentlige rum umærkeligt ind i de private spille- og hoteletablissementer, som omvendt sætter deres altdominerende visuelle præg på det offentlige bybillede. Klare grænser mellem inde og ude, overflødighed og nytte, pop og pragt er visket ud.
Men på bagsiden af blændværket finder man rest-byen, et enormt bagland, hvor servicen produceres, affaldet bortskaffes, arbejderne sover, bilerne parkeres, og byggetomterne modnes.
Udstillingen sandsynliggør, at Århus - og mange andre danske byer - i mere behersket målestok drives af en beslægtet dynamik. Ligesom i Las Vegas findes i Århus en gennemkontrolleret, velfriseret, delvist indendørs kerne for shoppende fodgængere, der bestormes af visuelle budskaber og behages med iscenesatte tema-begivenheder som festuge, verdensdage osv.
Og på bagsiden findes restbyens danske udgave med tilkørsler, parkeringsområder, ubebyggede arealer og sære høje af overskudsjord.

FEM BILLBOARDS er slæbt ind i udstillingslokalet for at bære udstillingens plancher. De store flader med tekst og mange små billeder er desværre svære at overskue - tavlerne er tydeligvis beregnet til udendørs brug og enkle visuelle figurer.
Pointen er dog klar nok: Billboards - vor tids rytterstatuer - ønskes fremhævet, fordi de er indbegrebet af det forkætrede residual, hvor det mindre giver mening at tale om by-rum end by-bevægelse.
De århusianske arkitekters fascination rettes mod restbyens bevægelige felt af muligheder, der befinder sig uden for kæmpekoncernernes varetægt - og i Danmark tillige uden for politikernes fokus. Mens investeringer og politisk interesse retter sig mod handelsstrøgene og i Danmark mod bevarelse af historiske bymidter, reguleres restbyen mere tilfældigt.
Alternativ orden kan ses i restbyens mønstre dannet af gadelamper, rækker af parkerede biler og endeløse gitterværker, hegn og mure. Og den levede hverdag tager byen i brug på uforudsete måder, som når offentligt finansierede dagplejemødre på gåtur lader børnene lege i private BR-butikkers gadeudstillinger.
Den liberalisme, der har formet Las Vegas, ser udstillerne som uafvendelig i et globaliseret Danmark. De vender sig både mod konservative kræfter, der vil omdanne de gamle bydele til museer i fuld skala, og mod miljøfolk, der vil bremse storcentre.
Det kan man være enig eller uenig i, men udstillingen spørger med god grund, om der ikke er brug for mere respekt og opmærksomhed over for de vidtstrakte og uensartede zoner mellem de gennemkontrollerede byrum og det åbne land.

*Århus-Las Vegas. Dansk Arkitektur Center, Gammel Dok, Strandgade 27B i København. Dgl. 10-17. Til 2. apr.

Serie

Hjemstavn

Seneste artikler

  • Gå tilbage, men aldrig til en fuser

    31. december 2009
    Den nye hjemstavnslitteratur var og blev den synligste trend i det 21. århundredes første årti, der dog bød på mange genrer
  • Hjemstavn

    30. december 2009
    Et af temaerne i årets danske litteratur, der i øvrigt har handlet om alt fra familie- og generationsopgør til ustabile identiteter, har været en ny hjemkomst, en besindelse på det danske sprog og hvad man kommer fra, på en ny hjemstavn i sproget
  • Det er ganske vist: Fyn er fin

    10. august 2009
    Fyn er et af Danmarks mest undervurderede steder, og derfor er det på sin plads at gøre op med enhver fordom her. Odense er eventyrets by - smørklatten i danmarks-grøden. Information har valgt at hylde paradisøen Fyn
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her