Læsetid: 4 min.

Medieforlig skræddersyet til DR

29. marts 2000

Medieforliget forærer reelt den fjerde radiokanal til DR. Radiodirektøren jubler. Forligspartiet SF mener, det er fint at favorisere DR, mens CD og kulturministeren afviser DR's fortrinsret

Medieforliget, der i går blev forhandlet endeligt på plads mellem regeringen, CD og SF, favoriserer, ifølge mange iagttagere, Danmarks Radio kraftigt. Selv om de to ledige radiokanaler i æteren skal i udbud, er kravene til den eftertragtede fjerde kanal - der kan høres over hele landet - så specielle, at det kun er DR, der skal gøre sig håb om at få kanalen.
Kanalen skal være "smal" med debat og kulturprogrammer og hovedvægten af musikken skal være klassisk eller jazz.
Den femte kanal, der i skiftende kvalitet kan høres af maksimalt 80 procent af borgerne, er til gengæld i frit udbud.
Radiodirektør i DR, Leif Lønsmann, lægger ikke skjul på, at han opfatter kravene til den fjerde kanal som skræddersyet til DR.
"Det er lige den kanal, vi gerne vil lave. Det er lige så godt, som hvis vi fik den forærende. Det muliggør nemlig, at vi kan samle al klassisk, jazz og lignende på en kanal, og 'rense' de andre kanaler for de programmer, så de andre kanaler også fremstår med en mere klar profil," siger Leif Lønsmann til Information.

Skuffelse i Odense
SF's Aage Frandsen siger direkte, at kravene til den fjerde kanal er skræddersyet til DR: "Det er indrettet efter, hvad de kan levere, men andre kan også være med. Vi har blot et ønske om at indholdet skal have en vis kvalitet. Den ved vi, at DR kan levere," siger Aage Frandsen.
TV 2, der i regeringens oprindelige udspil skulle have den fjerde radiokanal, kan i princippet byde på begge kanaler. Men på Kvægtorvet i Odense nærer de ingen forhåbninger om at kunne udkonkurrere Danmarks Radio på dens hjemmebane.
"DR får den fjerde kanal. (Den vil) ikke kommercielt kunne løbe rundt, og udbuddet af den femte kanal vil efter vor vurdering kun kunne realiseres af udenlandske medievirksomheder," skrev TV 2's administrerende direktør, Cristina Lage, i en sidste appel til de fire forligspartiers folketingsgrupper, inden de i går ved middagstid skulle godkende aftalen. TV 2 mener også, at stationens økonomi vil forringes med en halv milliard over fire år.

Forgæves appel
Men appellen var forgæves. Efter en udsættelse på fire timer accepterede også CD's gruppe aftalen med et par småændringer.
Også TV-Danmark's administrerende direktør, Jesper Sehested Lund, ser aftalen som en foræring til DR.
"Det er udelukket, at nogen kommerciel aktør vil være interesseret i at byde på den fjerde kanal. Den vil derfor ikke kunne tiltrække nok reklamekroner," siger han.
TV 3's informationschef, Niels Jørgen Langkilde, er enig: "Det bliver ikke den største pengemaskine, der er set i Danmark."
Han er dog positiv over, at kanalerne kommer i udbud.
"Det ser ud til, der kommer et reelt udbud, hvad den femte kanal angår, og den vil vi helt sikkert byde på. Først når vi har set koncessionsbetingelserne, vil vi afgøre, om vi også vil byde på den fjerde," siger han.
Både kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen og CD's gruppeformand Peter Duetoft afviser, at forliget er lavet for at favorisere DR: "Der kommer et fair udbud," understreger ministeren.
"De, der siger noget andet, taler mod bedre vidende," supplerer Peter Duetoft.
Lektor i konkurrenceret, Sune Poulsen fra Aarhus Universitet, understreger, at selv om der efter hans opfattelse, "står DR på ryggen af den fjerde kanal", er der intet juridisk til hinder for det:
"Det er jo ikke forbudt at stille betingelser," siger han.

Side 4: Analyse:
Det sidste store medieforlig

Side 9-10: Debat

Fakta - Medieaftale 2001-2004
*Begge radiokanaler bliver sendt i udbud. Kanalerne kan finansieres vha. reklamer - det gælder dog ikke Danmarks Radio, der selv skal finansiere en eventuel ekstra kanal.
*Den fjerde, landsdækkende kanal, der kan søges af alle, skal være en 'smal' public service-orienteret kanal, der lægger vægt på klassisk musik, kultur- og samfundsprogrammer og debat. Der stilles ingen krav om nyhedsdækning. Kanalen bliver tildelt ud fra en vurdering af den samlede programflade - mange lyttere er ikke et succeskriterum for kanalen.
*Den femte kanal, der kan søges af alle undtagen DR, skal være en bred, reklamefinansieret kanal, hvor det eneste krav er en nyhedsdækning på niveau med Radioavisen. Kanalen går til den højstbydende.
*Radio/tv-nævnet skal vurdere de indkomne tilbud. Kanalerne tildeles for en begrænset årrække.
Licensen stiger med fem procent om året, hvilket svarer til ca. 100 kr. om året i aftaleperioden. Man vil dog arbejde for en mindre licensstigning ved at få flere erhvervsvirksomheder til at betale licens.
*Der indføres forbud mod reklamer rettet mod børn og reklamer for produkter til børn i reklameblokke omkring børneudsendelser. Det gælder også trailere i tilknytning til børneudsendelser.
TV 2's udsendelse af børneprogrammer skal styrkes.
*Der skal opbygges digitiale sendernet til radio og tv til brug for TV 2 og DR - blandt andet for, at DR 2 hurtigst muligt kan komme ud til alle. En arbejdsgruppe af sagkyndige skal udarbejde en redegørelse for de teknologiske valg og de økonomiske konsekvenser, herunder for licensen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her