SF og de konservative vil til bunds i aftale om køb af Challenger-fly
Det Kongelige Danske Flyvevåben er i færd med at kaste en milliard kroner ud i luftrummet over Danmark. Pengene er beregnet på tre nye Challenger-fly som afløsning for de Gulfstream-fly, flyvevåbnet i dag råder over.
Flere test af det første Challenger-fly, har imidlertid sået tvivl blandt brugerne i Flyvevåbnet om, hvorvidt man har valgt det rette fly til opgaven. En radiodokumentar i Danmarks Radio har afdækket, at den officer i det danske flyvevåben, der formidlede flykøbet, senere er blevet ansat i den danske elektronikvirksomhed Terma, der er underleverandør til den canadiske flyfabrik. Ikke mindst dette personsammenfald, har fået SF's medlem af Forsvarsudvalget, Villy Søvndal, til at kræve forsvarsministeren i samråd.
"Jeg vil bede om ministerens generelle kommentarer til radioudsendelsen og specielt til spørgsmålet om eventuel magtfordrejning. Det er jo en ganske kraftig beskyldning, hvor man må have en interesse i at komme til bunds i sagen," siger Villy Søvndal.
Selvom Forsvarsminister Hans Hækkerup allerede har været i samråd i Folketingets Forsvarsudvalg om flykøbet, har også Forsvarsudvalgets formand, Hans Engell (K), fremsat en række nye spørgsmål på baggrund af dokumentarprogrammet. Spørgsmålene skal besvares, når Hans Hækkerup den 6. april er i samråd om sagen.
For lidt plads
Der er allerede betalt 337 millioner kroner for det første af tre ny Challenger-fly, og den canadiske flyfabrik Bombardier venter blot på et go fra de danske myndigheder, inden de leverer de to sidste.
Radioprogrammet 'The Challenger', som blev sendt den 8. marts, fortalte historien om det topmoderne Challenger-flys vej ind i det danske flyvevåben. En historie om et fly, hvor flyteknikerne må pille det lydisolerende gulvtæppe ud, fordi flyet ellers er for tungt til at kunne lande og lette på Færøerne, hvor det blandt andet skal kunne operere i forbindelse med fiskeriinspektion. Uden tæppe bliver flyet en smule lettere, men larmen til gengæld så øredøvende, at alle inde i flyet må bære høreværn Vinduet i flyets næse er endvidere så lille, at det kun giver ringe udsyn, hvorfor det bliver svært at holde øje med fiskekuttere. Det manglende udsyn er også et problem, når flyet bliver sendt på vingerne i jagten på forurenende olietankere i farvandene rundt om Danmark.
En anden vigtig mission, Challenger-flyet kan komme på, er at transportere alvorligt syge fra Grønland og Færøerne til Rigshospitalet i København. Døren ind til flyet er dog så smal, at det kan være svært at få en båre ind og ud af flyet. Båren må stilles på højkant, for at patienten overhovedet kan komme igennem lugen, og har man en kuvøse med, er der ikke plads til en sygeplejerske. Hopper hun med om bord, bliver flyet for tungt, og kan ikke lette fra den korte landingsbane. Derfor må også de pårørende stå tilbage og vinke farvel, når flyet taxier ud.
På den baggrund har flyvevåbnets lægefaglige eskadrille i et internt papir kraftigt understreget, at flyet er totalt uegnet til sygetransporter.
Alligevel har Flyvevåbnet valgt Challenger-flyet frem for f.eks. en moderne udgave af de Gulfstream-fly, man har haft i en årrække eller fly fra de franske Dassaultfabrikker.
*DR's radioudsendelse genudsendes den 25. marts og kan i øvrigt høres på DR's hjemmeside: www.dr.dk.