Læsetid: 2 min.

Ny afvistmusik

21. marts 2000

Svend Hvidtfelt Nielsens musik med dumpe-karakter blev spillet ved biennalens afslutningskoncert. Det var ik' så ringe endda

Biennale
Dansk Komponist Forenings Biennale sluttede søndag aften med en koncert i Radiohusets Koncertsal. Aarhus Symfoniorkester gæstede København og spillede helt ny musik.
Ifølge programmet skulle Nordentofts værk Beggars' Palace uropføres og Hvidtfelt Nielsens Symphony no. 1 - A sense of Fall (1997-98) blot spilles. Det forholder sig omvendt: Sidstnævnte værk blev uropført, hvor førstnævnte værk er spillet før i Århus.
Med hensyn til Hvidtfelt Nielsens værk, var der god grund til at være ekstra opmærksom på musikken, idet det var dette værk, komponisten fik afvist i forbindelse med Det Kongelige Kapels konkurrence i 1998. Komponisten og samtlige andre komponister, inklusive Ivar Frounberg og Ib Nørholm, fik deres værker smidt i hovedet igen: Duer ikke, dumpet.

Faldets æstetik
Hvidtfelt Nielsens 1. symfoni A Sense of Fall, leder opmærksomheden hen på tidligere værker af komponisten med korresponderende titel- og klangverden, tydeligst i det vellykkede kammermusikalske værk Flowerfall.
Lad det være sagt med det samme: Der er ingen grund til at afvise Hvidtfelt Nielsens værk som uantageligt, lige så lidt som der er grund til at ophøje det til noget ganske særligt. Dets svaghed er den løse form, hvor man har indtryk af, at komponisten har flere gode ideer, men at han har svært ved at få dem til at hænge naturligt sammen. Der er lidt af dit og lidt af dat. Men både inden for dit og inden for dat er der ansatser til noget spændende. Man sporer en vilje til at stræbe efter noget mere end den gyldne middelvejs pæne strækninger.

Megafonitis
I de første fem minutter af Anders Nordentofts Beggars' Palace sad jeg og krummede tæer: Man kan ikke komponere en orkesteridyl med skrattende megafon, der beretter om sidste nyt fra banegårdspladsen. Det er virkelig pinligt. Men lidt efter lidt blev sindet stemt til Nordentofts underlige blanding af musikalsk sødsuppe og humoristisk reportage-lyd med mulige meldinger fra en travl banegård. Meget morsomt. Jeg vil hellere mindes Nordentofts Distant Nightship for orkester.
Svend Nielsens Symfoni nr. 2 blev også opført ved biennalekoncerten. Som de to andre, er Nielsen ude i et lyrisk ærinde. Melodier, tonalitet, akkorder, uventede forbindelser i kraft af gradvist skift mellem forskellige flader. Impressionistisk utydelig i konturerne, men musikken beholder en sanselighed i den vedvarende musikstrøm.
Aarhus Symfoniorkester under Elgar Howarth ydede værkerne retfærdighed.

*Aarhus Symfoniorkester under Elgar Howarth. Værker af Nielsen, Nielsen og Nordentoft. Radiohusets Koncertsal, søndag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her