Stanley Tongs 'Once a Cop' er en underholdende actionfilm med den martial arts-duelige Michelle Yeoh i hovedrollen
Ny film
Man kan ikke andet end beundre den energi, som Hong Kong-actioninstruktører lægger i deres film. Ikke mindst fordi filmene ofte trodser traditionelle genrebetegnelser og samtidig tjener til stor inspiration for Hollywoods actionmagere. Desværre er det for sjældent, at vi får Hong Kong-film at se herhjemme - kun John Woo har fået sig et navn på dansk, men han er også blevet omplantet til Hollywood.
Men i den kommende tid, startende i dag, bliver der takket være Husets Biograf i København, mulighed for at stifte bekendtskab med fire Hong Kong-actionfilm fra 90'erne.
Veloplagt ramasjang
Den første er Stanley Tongs underholdende Once a Cop, der bl.a. har en af de mest populære og martial arts-duelige actionstjerner fra Asien, Michelle Yeoh, i en hovedrolle og ellers er en omgang veloplagt ramasjang fra start til slut.
Yeoh spiller den dygtige og højt dekorerede, kinesiske politikvinde Hua, der af Folkerepublikken sendes til Hong Kong for at hjælpe med opklaringen af en række tyverier, hvis bagmænd formodes at være fra fastlandet. Faktisk, viser det sig, er lederen af tyvebanden Huas gamle kæreste Feng, hvilket hun fra starten ikke ved, og han snart finder ud af at udnytte.
Sammen med Ming, der forelsker sig i hende, og Lung, som er forlovet med Mings søster May, kommer Hua på sporet af tyvebanden, der ikke går af vejen for at bruge enddog brutale metoder i kampen med politiet.
Tjuhej, hvor det går
Som i de fleste velproducerede Hong Kong-actionfilm holder Once a Cop et højt tempo det meste af tiden, og det er i actionsekvenserne, at den lidt tynde intrige for alvor lever og bider fra sig. Der skydes meget og sprænges en del i luften, men selvfølgelig bruger filmens hovedpersoner også masser af tid på flot koreograferede og veltimede slagsmål, hvor hænder, fødder og andre forhåndenværende redskaber tjener deres hårdtslående formål.
Yeoh er en dynamisk - og meget køn - skuespillerinde, der ikke lader mændene noget efter, når det kommer til kampsport og slåskamp. Og så kan hun, hvilket flere af hendes europæiske film har understreget, spille skuespil, der rækker ud over tre ansigtsudtryk og ét tonefald.
Det kan være svært at vænne sig til den Hong Kong-kinesiske måde at lave film på. Men kan man se igennem fingre med eller ligefrem acceptere de enkelte, drivende sentimantale scener, hvor kærlighed og loyalitet hyldes til skyerne, og har man ikke noget imod, at filmen starter som action, går over i ulykkelig romance, finder tilbage til action, fortsætter med lidt slapstick og ender som melodrama, ja, så vil man ikke fortryde, at man har løst billet til Once a Cop.
*Once a Cop. Instruktion: Stanley Tong. Manuskript: Stanley Tong og Sandy Shaw. Kinesisk (Husets Biograf, København)