Læsetid: 2 min.

Skæv og skæg

21. marts 2000

Pop op udstilling med sære, grimme, uimodståelige og kulørte billeder på Kastrupgård

Udstilling
Der er skæg og ballade i Kastrupgårds smukke lokaler med undertitlen: "POP op - strategi og humor i samtidskunsten", som samlilngen har overtaget fra Holstebro Museum, hvor den vistes i efteråret.
Nogle af kunstnerne overrasker ved at male, hvor billedet signalerer reklametryk og tegneserie, andre lægger lag på lag af teknikker og betydninger.
Jes Brinch planter sine store, grimme, lyserøde mandspersoner midt i rigtige trommesalsbilleder og Henrik Plenge Jakobsen bygger Cuban Embassy/Monica Levinsky House af cigarer.

Ægte maling
Den store sal med den smukke murede 'dormitorietrappe' er sprængfuld af liv med Anne Marie Plougs smukke farver og Christian Schmidt-Rasmussens vildt fantastiske malerier. Hans fantasi kender ingen grænser, og hans tekster er en væsentlig del af spasen. Hver farve er sig selv uden smålige hensyn, og dyr og mennesker, måner og agurker boltrer sig på lærredet assisteret af hjælpsomme eller væmmelige kænguroer.
Og hvad taler en agurk og en gullerod om en Sankt Hansaften på jenstyndskidspløjemark? Det er den rendyrkede, befriende galskab, som får selv Peter Røssells kæmpelærred Det store Identity Kit til at virke som et troværdigt portræt af en travl dag; så travl, at den er ved at tage livet af hans elskede bamse.
Anne Marie Ploug kalder sine billeder for Manga. Det er japansk og betyder noget i retning af 'uansvarlige billeder', og er hentet fra en populær japansk tegneserie. I baggrunden dyrkes elskov på japansk, mens forgrunden helt domineres af et veludstyret, halvnøgent, teenage-pigebarn med pjuskhår, som stirrer på os med bambi-øjne, så store som thekopper. Formsproget er lån og kunstighed, men alt er malet på det smukkeste med olie.
Også Martin Askholm maler sine amourøse Warhol-modeller i olie, mens Ulrik Crone foretrækker serigrafi, airbrush og acryl. I fire, flotte billeder kombinerer han udklip og computerchips, der ligner byplaner, med kvindeskikkelser i reklamefinish og drysset ud over det hele spillevende tegneseriesovedyr; nuttede skildpadder, spjættende høns, fede frøer og grimme hunde.

60'er generation
Alle kunstnerne, på nær tegneseriefreaken Jakob S. Boeskov, er født i 60'erne, og flere af dem er uddannet på Grafisk Skole hos Kunstakademiets allerførste kvindelige professor Vibeke Mencke Nielsen.
Nogle var med på Sophienholms udstilling "Luxury Cultur" i 1990 og i initiativet "Baghuset". De er veluddannede og meget personlige i valg og brug af 90'er kunstens muligheder: låner og kopierer, sampler trivialmotiver, citerer i tekst og billeder osv. De immiterer den måde, hvorpå medierne afbilleder mennesket og verden, men mest markant er deres selvironi, som indirekte rammer kunsten, samtidig med at de søger absolution, ikke ved anger, men ved humor.
Man kunne sige, at humor er deres fælles strategi.

*POP op. Strategi og humor i samtidskunsten. Kastrupgårdsamlingen, Kastrupvej 399. Ti.-sø. 14-17, on. tillige 19-21. Til 2. apr.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her