Læsetid: 3 min.

Touché, hr. Poet!

25. marts 2000

Den almindeligvis så suverænt selvsikre anmelder Bukdahl blev talt helt ud på glatisen af den flabede semiotiker Per Aage Brandt

Lyrikdebat
Sokrates mente som bekendt, at den dialektiske tænkning kun kan blomstre i overflodstider uden krige, hungersnød og andre konkrete bekymringer.
I så fald må år 2000 være et overdådigt år, for kulturelle, litterære og filosofiske arrangementer oplever et entusiastisk fremmøde nærmest uden sammenligning.
Torsdag aften stod vi der igen, i køen med de andre ildsjæle, og krydsede fingre for at blive lukket ind ad de magiske døre til KafCaféen, hvor lyrikduellen mellem Lars Bukdahl og Per Aage Brandt skulle stå. Arrangørerne svedte, køen skumlede, og til sidst lykkedes det at få os alle presset ind i det lyriske rum.

Tromlet ned
Efter en forbilledligt kort introduktion af ordstyrer Neal Ashley Conrad trak Lars Bukdahl det længste strå og gav sig i kast med sin læsning af tre ultrakorte Rifbjergdigte, hentet fra bogen Tuschdigte, der via faxudvekslinger er opstået i samarbejde med tegneren Teddy Sørensen i 1994. En hastig arbejdsform, der lynhurtigt af Per Aage Brandt blev karakteriseret som en Rap-Tusch!
For alle os avislæsere, der kender Lars Bukdahl som indbegrebet af en idiosynkratisk, superselvsikker lyrikanmelder, var der overraskelser i vente. For den udtalt nervøse unge mand læste sympatisk og varsomt, og blev fra 3. sætning tromlet totalt over ende af sin modduellant Per Aage Brandt.
Selv det tikkende æggeur syntes imod ham; aldrig så snart var han kommet sig over Brandts ind- og omvendinger før tiden var runden, og det var modstanderens tur til at læse.

Skamløst belæst
Brandt udlagde digte af yndlingen Peter Laugesen, prügelknaben Niels Lyngsø og inspiratorerne Morten Søndergaard og Tomas Thøfner. Men især mod-læste han Bukdahl, der efter Rifbjerg havde udvalgt digte af Dan Turèll og Thomas Bruun.
Modlæsningerne spændte fra snot-læsninger af Rifbjergs rap-tuscher over direkte korrektioner af japanske begreber og metahenvisninger hos Bruun til jazzforedrag hos Dan T.
Karakteristisk var en ekvilibristisk ekspertise, en til det flabede grænsende belæsthed, der skar lige igennem digtene efter devisen:
"Kun en dårlig tekst kan læses ihjel."
Åh Bukdahl, jeg glæder mig til at læse dit bekendende modsvar, når du er tilbage på hjemmebane i Weekendavisens bogtillæg! Lyngsø fik især skældud for hvad Bukdahl kaldte en "klangfuld klassiskhed", der ikke formåede at få digtet til at bevæge sig, men blev hængende i en lidt for svulstig vandmetafor og en alt for usikker rytmik.
Derimod var den kantede mærkelighed hos en digter som Thomas Bruun populær i begge lejre, og det på trods af, at han ifølge Brandt "som alle andre billedkunstnere skriver som en brækket arm." Her kunne digtet "Cildor" reddes af en koncentreret livlighed, der ikke gjorde begreberne slappe, men fik dem til at slås lidt med hinanden.

Løver og løvinder
Publikum holdt sig ikke tilbage. Improviserede nærlæsninger blev fremdraget af unge løver og løvinder, og Brandt blev anklaget for at nægte at læse fortolkende på de digte, han ikke brød sig om. Generelt var både de optrædende og deres publikum totalt uimponerede over for den jo ellers til tider så ordknapt-mystiske og ærefrygtindgydende lyrik. Under de gensidige udfald kunne trods alt anes konturerne af et fælles værdisæt hos aftenens to lyriklæsere. Ordspil er fedt, allitterationer er platte, Laugesen er bare i orden.
Desuden sporedes en betagelse af digtenes konkrethed: En Laugesenlinie som "Natten er rød som en ged" gik rent hjem.
Hvis man skulle udpege nogle fælles antipatier, ville det måske være de svulstigere abstraktheder, læs sluddervornheder, der falder uden for den stramme form, de to læsere også hver især er meget bevidste om (som en ramme, der vel at mærke kan sprænges).
Da tiden var udløbet, måtte vi klappe de sidste indvendinger fra salen væk: Der er stadig mere at sige. Således kan vi forhåbentlig glæde os til en revanche for Lars Bukdahl, der hermed skylder Professor Brandt et par stik i sidebenene.

*Sidste lyrikduel i KafCaféen foregår d. 13. april kl. 17-19, hvor ovenomtalte Niels Lyngsø møder Tomas Thøfner

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her