Læsetid: 3 min.

Brød og skuespil

29. april 2000

Den brutale underholdning i det romerske rige

Udstilling
Lige ved Hamburgs hovedbanegård ligger det store kunstmuseum 'Museum für Kunst und Gewerbe'. Frem til 18. juni lægger museet hus til en fremragende udstilling om underholdningens magt i det gamle Rom.
'Panem et cicenses', brød og skuespil, det var hvad befolkningen i den antikke hovedstad krævede gennem mere end et halvt årtusinde. Ikke blot som underholdning, men også som led i det politiske spil, indgik hestevæddeløb, gladiatorkampe og teater i livet i det gamle Rom.
Teatrene udgjorde den mere fredelige del. Her opførtes græske tragedier og latinske dramaer, hvor stjernene sørgede for udsolgte teatre. I det gigantiske Circus Maximus arrangeredes hestevæddeløb for de op mod 250.000 tilskuere. Men den mest berømte og berygtede underholdning var nok gladiatorkampene i Colosseum. De vedblev med at være en del af det romerske hverdagsliv frem til 325, da kejser Konstantin forbød dem efter pres fra kirken.
Oprindeligt var der tale om tvekampe på liv og død, muligvis med rødder tilbage til etruskerne, og senere voksede gladiatorkampene til enorme skuespil, som man skal til så åndfulde steder som nutidens Hollywood for at finde mage til.
På udstillingen får man et levende indtryk af den stemning, som må have været ved disse blodige skuespil. Noget af det mest imponerende må have været de kæmpemæssige søslag, naumachiae, hvor krigsfanger og dødsdømte deltog i en slags masse-gladiatorkamp, hvor de f.eks. kæmpede i rollerne athenere mod persere. I disse naumachiae deltog som regel et par tusinde, men i det største kendte af slagsen under Claudius i år 52 måtte 19.000 lade livet.
Slagene foregik nogle gange på kunstige søer, og der var store omkostninger til ingeniørarbejde, bygning og transport af både. En kejser, som var i stand til at sætte et sådant naumachia i værk, kunne være rimeligt sikker på befolkningens opbakning, og politikere, som ønskede (gen)valg, kom ikke uden om at erklære deres støtte til denne form for underholdning. Heldigvis er man jo i dag langt ude over den slags populisme.

Betagelse af brutaliteten
Brutaliteten i datidens kampe var selv for vore dages mentalitet næsten ufattelig. Seneca beskriver et sted, hvorledes han opsøgte et af de skuespil, der fandt sted midt på dagen:
"Jeg gik engang til en af middagsstundens skuespil, idet jeg dér forventede at finde let og vittig underholdning, en afveksling med det formål at give folks øjne en smule hvile fra synet af menneskeblod. Det var det ikke!"
Han antyder, at blodsudgydelse er et folkekrav, og at folks blodtørstighed endog overstiger de vilde dyrs: "Om morgenen bliver mennesker kastet for løverne og bjørnene, men ved middagstid bliver de kastet for tilskuerne."
Også andre beskriver fascinationen ved det brutale. Augustin beretter om sin ven Alypius, der modvilligt går med til skuespillene og lukker øjnene for ikke at se barbariet, at han bliver forført af lydene og ender med også at måtte åbne øjnene for at mætte sin umættelige blodrus. En anden af tidens teologer, Tertullian, foreslog en anden form for forklaring på fænomenet: "Således fandt de trøst for døden ved at begå mord".
Udstillingen viser en lang række forhold til belysning af underholdningens fænomen i et samfund, der trods afstanden i tid ikke altid er så langt fra vores eget. Uden at forfalde til moralisering giver udstillingen et fremragende indblik i denne særlige side af samfundslivet dengang. 200 genstande fra en række af de mest betydningsfulde europæiske museer (bl.a. Napolis Nationalmuseum, Louvre og British Museum) udgør en meget overskuelig og perspektivrig fremstilling af temaet.

*Caesaren und Gladiatoren. Die Macht der Unterhaltung im Antiken Rom. Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg. Til 18. juni. Åbningstider: Tirsdag til søndag 10-18. Torsdag til 21. www.mkg-hamburg.de
Udstillingen vises endvidere i Speyer fra juli til oktober og British Museum i London fra oktober til januar 2001.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her