Læsetid: 3 min.

Fotografiske fortællinger

27. april 2000

Joachim Ladefogeds bog Albanians fortæller en vigtig historie i et nyskabende sprog

Ny bog
Hvis pressefotografier skal fungere ud over den dagsaktuelle avis, som de oftest er lavet til, så skal de indeholde mere end en rent dokumenterende nyhedsværdi. De skal bære selve historien i sig, for den umiddelbare kontekst, der i hverdagen er præsent og sikrer en forståelse af de dagsaktuelle billeder, kan ikke forventes at være tilgængelig, når der er større historisk afstand til det, der skildres.
Det har de gode fotografer altid vidst. Og de har handlet derefter. Ligesom den skrivende journalist har flere genrer til rådighed, har fotografen - i det mindste hvis han eller hun er god - flere billedmæssige genrer at spille på. Den saglige, rent dokumenterende genre udgør den ene ende af det spektrum, som billedjournalisten råder over. Her beskrives virkeligheden neutralt og objektivt.
I den anden ende finder man den personlige reportage, der essayistisk giver sig af med at fortolke virkeligheden, sådan helt subjektivt. Det ene er ikke "bedre" end det andet. Der er tale om stilistiske forskelle, hvilket vil sige, at hele registeret netop dækker over stile, særlige formmæssige variationer over visuelle konventioner.

Indlevelsens afstand
Fotografen Joachim Ladefoged har med bogen Albanians lavet et vigtigt og meget konsekvent, gennemarbejdet værk, der udfordrer pressefotografiets stilistiske konventioner. Albanians beskriver en af Europas mest dystre episoder i nyere tid, nemlig albanernes skæbne i årene 1997-99. Bogen gør det på en forfriskende og nyskabende måde, der i samme ombæring indskriver Albanians i den danske fotografihistorie.
Selve pressefotografiet nytænkes nemlig her - der tumles med traditionerne, så det er en fryd. Ladefogeds billeder er ubetinget dokumentariske og saglige i deres registrering af hverdagsepisoder i Albanien og i Kosovo under og efter de etniske udrensninger. Men fotografierne er samtidig så forførende velkomponerede og smukke, selv i skildringen af de mest grusomme situationer, at man ikke et sekund lades i tvivl om, at man er tilskuer, at man står uden for begivenhederne.
Det kan umiddelbart lyde kynisk, som spekulation i menneskelig elendighed, men er faktisk det modsatte. Ved at insistere på billedernes æstetiske egenart, deres stilistiske særtræk, forærer Ladefoged beskueren et rum for indlevelse, som ikke er tilstede i det mere objektivt registrerende fotografi. Den afstand, som de personlige stiltræk indlejrer i motiverne, er således paradoksalt nok også det, der gør dem så stærke og bevægende, som de reelt er. Det er den subjektive tilgang, der gør billederne udholdelige midt i al deres uudholdelighed.
Billederne balancerer fint mellem beskrivelsen af krigens ekstreme drama og dens ørkesløse kedsommelighed, mellem affekt og afsavn. Ladefoged bevæger sig meget tæt på situationerne, men aldrig som "fluen på væggen". Det er et gennemgående træk, at de afbildede personer kigger tilbage på os, de ved sig fotograferede. Og selv om Ladefoged i udstrakt grad lader billederne tale for sig selv, står de ikke ukommenterede. Den smukt layoutede bog rummer dels en historisk introduktion af Vibeke Sperling og dels et lille visuelt indeks, hvor de enkelte fotografier forankres i deres specifikke historiske sammenhæng. Det er ikke anonyme personer, der fremstilles, men navngivne mennesker.
Bogens "læser" bliver på den måde præsenteret for hele situationens komplekse tragik, hele det register af følelser, som krigs- og terrorhandlingernes konkrete alvor vækker. Det er ikke behagelige billeder, men det er gode billeder. Netop fordi det er gode billeder af ubehagelige situationer, er det også vigtige billeder. Joachim Ladefoged tilhører en ny generation af pressefotografer, som ikke er bange for at investere sig selv i deres billeder, og som besidder et fantastisk visuelt "gehør". Flot at se hans arbejder præsenteret i en værdig form, sådan som man må sige, at denne udgivelse er det.

*Joachim Ladefoged. Albanians. Introduktion af Vibeke Sperling. Nyt Nordisk Forlag. 120 sider, stort format, illustreret. 399 kr.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu