Læsetid: 4 min.

Indflydelse kan købes

4. april 2000

PR-industrien er et symptom på en udemokratisk udvikling, erkender flere branchefolk

Overbevisning A/S
Konsulenterne i de danske PR-bureauer kan kun blive enige om en ting, nemlig at det danske demokrati har det elendigt. Uhelbredeligt elendigt. Det er der til gengæld udbredt enighed om.
Den danske PR-branche mødtes i weekenden til en åben høring, hvor toneangivende branchefolk blev konfronteret med en række kritikere for at diskutere de demokratiske problemer ved den øgede anvendelse af PR-rådgivning.
Høringen blev afholdt af Ungt Public Relations Forum i forlængelse af Informations artikelserie "Overbevisning A/S".
PR-branchen er dog yderst splittet i spørgsmålet om, hvilken rolle PR-branchen spiller i en politisk beslutningsproces, der af flere paneldeltagere blev beskrevet som "fragmenteret, uoverskuelig og uigennemskuelig".

Intet ansvar
Høringens første oplægsholder Niels Brinkmann mener ikke, at PR-branchen har et demokratisk ansvar. PR-rådgivning er kold forretning:
"Vi hjælper vores kunder til at trænge mest effektivt igennem med deres budskaber i en politisk beslutningsproces, hvor der i dag vedtages så mange komplicerede love, at ingen længere kan overskue helheden. Det kræver derfor stor ekspertise at kunne sætte en dagsorden i dagens Danmark. Men jeg mener, det er blevet muligt at købe sig til politisk indflydelse," siger Brinkmann.
"Omfanget af PR-rådgivning er dog ikke særlig stort. Hvis PR-branchen truer demokratiet, kommer truslen fra en lille håndfuld mennesker, der kunne sidde en almindelig skoleklasse. Det er dog vigtigt at skelne mellem, hvad der er årsag og symptom. PR-branchen sætter kun krop på en problematisk udvikling. Vi skal jo ikke som virksomhed forsøge at skabe en demokratisk vækkelse," siger Niels R. Brinkmann, der er direktør for Brinkmann Kommunikation, der blandt andet er blevet betalt for at udføre kampagner for at ændre lukkeloven og undgå miljøafgifter på reklametryksager.

Ingen masterplan
Enhedslistens Søren Kolstrup er ikke overraskende stærkt uenig med Niels Brinkmann:
"PR-branchen er bestemt ikke kun et symptom på en udvikling, hvor den demokratiske beslutningsproces i stigende grad bliver mere professionaliseret og elitær. PR-branchen medvirker aktivt til at accelerere tendensen til, at de pengestærke interesser får stadigt større indflydelse på bekostning af både politikere, befolkning og organisationer," siger Søren Kolstrup.
"Nej, Søren, verden er altså ikke en stor manipulation, hvor skjulte magthavere undertrykker uskyldige mennesker," indskyder Jesper Højbjerg, der har en fortid som aktiv i VS, men som i dag er direktør for den succesfulde kommunikationskoncern Advice A/S:
"Det er naivt at tro, at der ikke altid vil være magt i spil, når mennesker er sammen. Og selvfølgelig har det demokratiske konsekvenser, når nogle organisationer eller virksomheder forsøger at kommunikere deres budskaber mere klart og gennemtrængende end andre. Men det betyder bare ikke, at der er en stor masterplan bag enhver form for kommunikationsrådgivning," siger Jesper Højbjerg.
"Jo højere man kommer op i hierarkiet, jo klarere fremstår det, at ingen i dag har et forkromet overblik. Det er en myte, at kommunikationsrådgivning handler om manipulation. For mig at se handler kommunikationsrådgivning om at åbne de lukkede forhandlinger. At skabe offentlig forståelse for forskellige virksomheder og organisationer," siger han.
"Den politiske beslutningsproces bliver meget problematisk, hvis den kun bygger på sikring af isolerede særinteresser. Jeg er derfor uenig med Niels Brinkmann, når han siger, at PR-branchen ikke har et demokratisk medansvar. Jeg synes bestemt ikke, at alle interesser og virkemidler er lige legitime. Men det er vigtigt at erkende, at der er magt overalt og at alle i dag tænker strategisk," siger Jesper Højbjerg.

Demokratisk regnskab
PR-branchen oplever i stigende grad at blive udsat for den samme type mediekritik, som bureauerne selv hjælper deres kunder med at håndtere.
I de senere år har PR-branchen således tjent mange penge på at afpudse og opfinde danske erhvervsvirksomheders etiske, sociale og grønne profil.
Forbrugere og organisationer er i stigende grad begyndt at stille krav til erhvervslivet om meget andet, end at produkter og service blot skal være billig.
Når PR-branchen oplever, at de har et dårligt omdømme i medierne, skyldes det ifølge lektor ved Roskilde Universitetscenter Inger Jensen, at PR-bureauerne selv er blevet offer for den etiske bølge af krav til erhvervslivet. De danske PR-bureauer er derfor tvunget til at legitimere sig løbende, hvis deres stadigt flere kunder i virksomheder, organisationer og partier ikke skal risikere dårlig omtale alene på grund af PR-bureauernes hemmelighedskræmmeri:
"Det ville styrke PR-branchens omdømme i medierne og befolkningen, hvis bureauerne selv forsøgte at lave nogle opgørelser over, hvordan deres metoder og virkemidler påvirker demokratiet. Det ville øge troværdigheden, hvis det blev muligt for bureauerne at forholde sig til de demokratiske konsekvenser af deres arbejde. Det kunne måske hedde demokratiske regnskaber," siger Inger Jensen, der har været med til at etablere PR-uddannelsen på Roskilde Universitetscenter.
"Når jeg som konsulent skal rådgive en virksomhed, kan jeg jo ikke sige, at virksomhedens opgave i sig selv er at sikre, at for eksempel flere handicappede nordjyder får et job. Det nytter ikke noget, at virksomheder bliver drevet for at hjælpe handicappede eller demokratiet. Virksomhedens opgave er at producere hæderligt, så forbrugerne kan være tilfredse med produkterne. Det kan godt være at Information kun bliver udgivet for at gavne demokratiet. Men sådan er det altså ikke i andre virksomheder," siger Niels Brinkmann.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu