Læsetid: 3 min.

Mazur i fuld udfoldelse

28. april 2000

Nye udgivelser med minimalistisk Palle Mikkelborg og Marilyn Mazur for fuldt udtræk

Nye cd'er
Marilyn Mazur og Palle Mikkelborg har som musikere meget tilfælles. Om ikke instrumenter, så bl.a. flere inspirationskilder, afsøgning af grænser mellem jazzen og andre traditioner, og en global orientering, også med hensyn til de musikere, de spiller sammen med. Men deres veje har sjældent krydsedes.
Da det skete i 1985, ved indspilningen af Mikkelborgs Aura med Miles Davis, fik det til gengæld vidtrækkende følger for begges løbebaner. Via samarbejdet med Davis erhvervede de begge internationalt ry, for Mazurs vedkommende forstærket gennem det efterfølgende job i Davis' gruppe.
Men hvor Mikkelborg herefter opgav at arbejde med større besætninger, dannede Mazur efter et par år sit halvpermanente, halvstore ensemble, Future Song. Senere igen har hun udvidet sit domæne yderligere til at omfatte store besætninger plus kor, mens han gerne spiller med blot to eller tre andre musikere (et nyt samarbejde med Radioens Big Band fandt sted i januar, men ventes først ud på plade til efteråret).

Småt og stort
Denne udvikling afspejles også i deres seneste pladeudgivelser, hvor Mazur mødes for fuldt udtræk, mens Mikkelborgs musik stadig søger det minimale. Ganske vist tilføjer han nogle steder Københavns Drengekor og Bergens Kammerensemble, men begge i så tilbagetrukne akkompagnements-roller, at de næsten kunne være afløst af synthesizere.
Mikkelborgs trompet og flygelhorn høres derfor primært med et fåtal af andre musikere, af hvilke harpenisten Helen Davies, guitaristen Terje Rypdal og musik-programmøren Oli Poulsen er særligt fremtrædende. Pladen er da først og fremmest Mikkelborgs egen som instrumentalist og komponist.
Det er jo heller ikke dårligt, men jeg synes ikke, at musikken rigtigt forløser Mikkelborgs evner. Af 11 stykker bliver for mange stikkende i noget stillestående eller rockagtigt hakkende, som den vulgariserede version af Kurt Weills "Speak Low" kan være eksempel på.
Urtidsmusik
Titelnummeret, en slags urtidsmusik med sang af waliseren Padraígín Ní Uallacháin, er til gengæld meget karakterfuldt. Mikkelborgs "Ultimate Tears" har en bevægende enkelhed, og noget tilsvarende findes i Billy Strayhorns "Lotus Blossom", hvor Mikkelborgs trompet, desværre ret umotiveret, afløses af en norsk soloviolin i det sidste halve minut.
I øvrigt er dette så ikke, hvad pladeselskabet Sony påstår, "Mikkelborgs første album i eget navn siden Anything But Grey fra 1992" - jo, hos Sony, men ellers har der jo været både The Garden Is a Woman i 1996 (Replay) og A Noone of Night/My God and My All i 1999 (dacapo).

Mazurs jordmusik
Mazurs ny plade viser omvendt hendes begavelse i fuld udfoldelse. Det gjaldt allerede uropførelsen af Jordsange i Pumpehuset i december 1999, der fik mig til (her i avisen den 11. december) at ønske en studieoptagelse af værket. En sådan foreligger nu, gjort allerede i september 1998 - idet Jordsange går tilbage til Brande-projektet, der i 1996-97 affødte Mazurs A Story of Multipicity.
Til forskel fra koncerten er det på pladen ikke nordmanden Per Jørgensen, der synger, men den lige så fascinerende Aviaja Lumholt, som til dels udtrykker sig på sit modersmål, grønlandsk. Men ellers høres både Copenhagen Art Ensemble og Ars Nova-koret, begge i anderledes selvstændige roller end dem, Mikkelborg har givet ensemblet og koret på sin plade. En række af orkestrets fine musikere fremtræder således solistisk, så Mazur også i den henseende får godt modspil, og Ars Nova yder Vigdis Garbareks sentens-poesi fuld retfærdighed.
Uundgåeligt er det derfor, at man netop her kommer til at måle Mikkelborg med Mazurs alen. Hans ny Louisiana-suite havde nok stået sig bedre ved en sådan sammenligning.

*Palle Mikkelborg: song... tread lighty. Columbia 498.202-2. Udkommer i dag.
*Marilyn Mazur: Jordsange. dacapo DCCD 9454.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her