Læsetid: 3 min.

Renault bygger imperium

27. april 2000

Den tidligere statsejede franske bilkolos udvikler sig til global storaktør

PARIS - "Renault bygger imperium", lyder en af overskrifterne på forsiderne af den franske presse efter meddelelsen om, at Renault har fusioneret sin lastbilafdeling RVI med Volvo - efter at have overtaget bilproducenter i Japan, Rumænien og Korea i løbet af det sidste år.
Det konstateres, at den tidligere statslige franske bilgigant er under hastig omdannelse og stiler mod en global rolle. Inden for lastbilproduktionen bliver Renault-Volvo nummer to i verden efter Mercedes-Benz - med en årsomsætning på 105 mia. kr., en årlig produktion på 165.000 køretøjer i kategorien over fem tons og 25 procent af markedet i Europa og Nordamerika.
Volvo har begrænset sin virksomhed til lastbilproduktion efter at have solgt sin personbilafdeling til Ford i fjor. Renault sælger nu hele sin lastbilaktivitet til Volvo og opnår til gengæld 15 procent af kapitalen i Volvo. Herudover skal den franske producent betale 3,7 mia. kr. for at overtage yderligere fem procent af kapitalen. Med 20 procent bliver Renault den største aktionær i Volvo, og det betyder, at Volvo opnår en stabilisering, der kan sikre mod fjendtlige overtagelsesforsøg.
De to chefer, Louis Schweitzer fra Renault og Leif Johansson fra Volvo, der gav meddelelsen om alliancen på en pressekonference i Paris, lovede, at sammenlægningen ikke vil medføre tab af arbejdspladser, men denne forsikring er blevet modtaget med skeptiske kommentarer fra fagforeningsside.
Så sent som i sidste måned havde Volvo håbet at nå op på andenpladsen i verden som lastbilproducent ved en fusion med det svenske Scania, men EU-kommissionen nedlagde forbud under henvisning til monopolbestemmelserne.
Nu lykkes det ad anden vej, og de forudgående sonderinger tyder på, at fusionen vil blive accepteret af EU-kommissionen.

Fiasko i første forsøg
Et tidligere forsøg på fusion mellem Renault og Volvo strandede i december 1993, da Volvos aktionærer sagde nej til en aftale, der var opnået efter tre års forhandlinger.
Afvisningen skyldtes først og fremmest nogle skræmmende udtalelser af den daværende franske industriminister, Gérard Longuet, der antydede, at Volvo i realiteten ville komme under fransk kontrol. Da Renault endnu på det tidspunkt var et statsligt foretagende, lød det, som om den franske stat skulle have overhøjhed over Volvo.
I dag kan Leif Johansson forsikre over for de svenske aktionærer, at Renault er blevet et helt andet foretagende, fundamentalt omskabt af Louis Schweitzer i de forløbne otte år - og i princippet privatiseret. Først blev der åbnet for privat kapital i 1994, mens staten bevarede aktiemajoriteten, og endelig i juli 1996 gik over 51 procent af kapitalen over på private hænder.
Mens Renault blev mere og mere befriet for statslig indblanding, gennemførte Schweitzer en vidtgående omstrukturering og internationalisering af Renault, med overtagelse af store bilproducenter i bl. a. Japan og Korea. Busproduktionen blev fusioneret med det italienske Fiat, og der blev indgået underleverandøraftaler med General Motors.
30.000 job forsvandt
Det betød, at produktiviteten steg med 40 procent, men samtidig, at 30.000 arbejdspladser forsvandt eller blev flyttet uden for Frankrig. Der er stadig omkring 140.000 ansatte i koncernen, men mens de næsten alle var ansat i Frankrig i 1992, er der i dag 25.000 i Rumænien og andre tusinder i Tyrkiet, Slovenien, Brasilien og Argentina. Uden gæld og med stadig flere milliarder i overskud blev Renault i stand til at overtage firmaer i andre lande, og inden for et år opkøbte det franske selskab det rumænske Dacia og en trediedel af det japanske Nissan - der i realiteten dirigeres helt og holdent af Renault. Og næsten samtidig med Volvo-aftalen fuldførtes forleden Renaults overtagelse af det koreanske Samsung Motors.
Denne ekspansion betyder ifølge planerne, at det franske selskab og dets filialer i løbet af fem år vil forøge sin produktion fra to til seks millioner biler om året. En Nissan-fabrik i Mexico skal bane vej for Renault på det amerikanske marked.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu