Læsetid: 2 min.

Danske lærere er dyrere

17. maj 2000

En dansk undervisningstime er den tredje dyreste i OECD, viser ny rapport

Danske folkeskolelærere har det tredje laveste antal undervisningstimer om året sammenlignet med de øvrige 25 OECD-lande, viser rapporten "Education at a glance", som OECD udsendte i går.
Danske lærere underviser i gennemsnit 644 timer om året, og det tal findes kun lavere i Tyrkiet og Ungarn, mens Korea tangerer Danmark.
"Danmark ligger væsentligt under gennemsnittet i OECD, som er 788 undervisningstimer om året," forklarer Michael Bruneforth, administrator af OECD's statistiske afdeling i Paris.
I toppen ligger USA med 950 undervisningstimer per år, mens lærerne i Norge og Tyskland underviser henholdsvis 730 og 780 timer om året. Samtidig ligger antallet af elever per dansk lærer gennemsnitligt på 11,2, mens OECD-gennemsnittet er 17.
Dét betyder alt i alt, at prisen for en undervisningstime i Danmark er 396 kroner, hvilket er tredje højest sammenlignet med de resterende OECD-lande. Gennemsnittet ligger på 289 kroner per time.
"Tallene viser, at Danmark bruger mange ressourcer på folkeskolen - lærerne har god tid til at forberede sig, og antallet af elever per lærer er meget lavt. Om Danmark får tilsvarende kvalitet for pengene er svært at vurdere," siger Michael Bruneforth.
"Hvis de lave tal dækker over meget høj kvalitet i undervisningen er det fint. Hvis det dækker over, at lærerne ikke arbejder nok, er det noget Danmark skal se på."

Andre opgaver
Danmarks Lærerforening mener, at det lave antal undervisningstimer hænger sammen med, at danske lærere har mange andre opgaver ud over at undervise.
"Danske lærere har en lang række sociale opgaver, de også skal tage sig af, og det er en af forklaringerne på, at antallet af undervisningstimer ligger lavere i Danmark," siger informationschef Søren Hansen.
Det lave antal elever per lærer forklarer han med, at Danmark i høj grad beholder de vanskelige elever i folkeskoleklasserne.
"De kræver selvfølgelig nogle ekstra lærerressourcer. Men den anden del af forklaringen er, at vi har en meget uhomogen fordeling af elever landet over, fordi politikerne ikke vil lukke de små landsbyskoler. Derfor har vi en masse skoler, hvor klassekvotienterne er utrolig lave, og det er også en af forklaringerne på, at den danske folkeskole ikke ligger i den helt billige ende," siger han.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her