*Susan Hayward hed en altid kampklar stjerne, dengang Hollywood rigtig var Hollywood og udspyede en film om dagen - altså omkring 1950. Og Tulsa fra denne guldalderperiode er ikke verdens syvende vidunder af et melodrama, men et typisk velsmurt, professionelt produkt af tiden, hvor den rødhårede Hayward (filmen er i farver!) har en skræddersyet Scarlett O'Hara-lignende rolle som en ærgerrig, selvstændig kvinde, der opbygger et olie-imperium. - Meet Cherokee Lansing...half wildcat...half angel...all woman, som plakaterne lokkede, og med Susan Hayward som topnavn kunne man regne med en kvindeskildring, der fortrængte det sentimentale med det hårdkogte. Hun blev dog aldrig helt den stjerne, visse filmkritikere mente hendes talent berettigede til. Karrierens højdepunkt var hendes portræt af den dødsdømte Barbara Graham i Jeg vil leve! (1958), der efter hele tre Oscarnomineringer endelig skaffede hende den eftertragtede pris. Hun var en af Hollywoods farverige fightere og nåede at medvirke i 54 film inden sin død i 1975, 57 år gammel. - Tulsa er instrueret af Stuart Heisler og skrevet af Frank Nugent, bedst kendt for sit manuskriptarbejde for John Ford.
Tulsa/Kvægbaronens datter. TV2, fredag kl. 00.15-01.50
*Danske film garanterer høje seertal, og så kan det være fristende at konkurrere. Det kan f. eks. ligne chikane, når TV2 programsætter Kjeld Petersen-farcen Den grønne elevator lige oven i konkurrenten DR 1's store trumfkort, Thomas Vinterbergs Dogmefilm Festen, som statskanalen selv har produceret, med succes, må man nok sige. Hvad skal man 'lægge overfor', er mange programsætteres hovedpine, når der f. eks. er fodboldlandskamp hos naboen og man ved, at man kun har de sørgelige seer-rester tilbage. TV2 har altså valgt den gamle populære teatertraver Den grønne Elevator fra 1961, der skatter til en form for fuldemandskomik, som heldigvis er gået grundigt af mode. Kjeld Petersen spiller en stilfærdig videnskabsmand, der forsømmer sin kone (Ghita Nørby). Da hun søger trøst hos en gammel flamme (Axel Strøbye), slår Petersen sig sammen med en veninde om at opbygge en tårnhøj brandert, der glimtvis fører ham op i højere luftlag af absurd urkomik. Disse barokke glimt af fabulerende vanvid er det forsonende moment, når filmen ikke har andre ideer end at fulde folk er så vidunderligt morsomme i sig selv. Anker (Sørensen) har instrueret, som sædvanlig uden at give skuespillerne megen støtte. - Kjeld Petersen spiller sammen med Birgitte Reimer, der var en af datidens bedste, men sjældent ordentligt anvendte komedienner. Her får hun heller ikke brug for stort mere end sin naturlige sprøde sødme. Hun kan i øvrigt også ses i en Ingmar Bergman-komedie fra 1953, En lektion i kærlighed, der vises på Sverige 2, lørdag kl. 13.10-14.45. Her spiller hun en fræk Nyhavns-pige. Reimer sagde 38 år gammel dansk film og teater farvel og blev kromutter i Sydfrankrig.
Den grønne elevator. TV2, lørdag kl. 20.55-22.25
*Marleen Gorris (f. 1948) er en hollandsk instruktør, hvis feministiske livssyn kom skarpt frem i hendes første par film, men ses i noget opblødet form i familiehistorien Antonias verden, som hun vandt Oscar for. Her lægges vægten på den positive, varme kvindeskildring frem for udhængningen af de svinske mænd, og Antonia er en heltinde af betydelige dimensioner. I en hollandsk landsby er hun centrum for et blomstrende familieliv, der strækker sig over 40 år, fra slutningen af Anden Verdenskrig og fremefter. Fem kvindegenerationer oplever livets gang i Lidenlund, som bliver stor takket være Antonias vitalitet og klogskab. - Marleen Gorris har siden lavet den seværdige Virginia Woolf-film Mrs. Dalloway, der for nylig havde premiere herhjemme, og hendes seneste endnu uudsendte arbejde er en filmatisering af Vladimir Nabokovs skakroman Forsvaret med John Turturro.
Antonia/Antonias verden. TV2, lørdag kl. 00.25-02.05
*Kevin Spacey har fået sit afgørende gennembrud i American Beauty, men han havde medvirket i en snes film inden da. Deriblandt Swimming With Sharks fra 1995, der fik en god modtagelse ved fremkomsten, men aldrig fandt vej til et dansk biograflærred. - Det er en bidende satire over Hollywood med Spacey som en producer, der kører sit magttrip hæmningsløst igennem over for sine ansatte. En ung filmskole-uddannet håbefuld bliver hans personlige assistent - en stor karrierechance, men også et martyrium af ydmygelse. Assistenten mishandles i den grad, at han tager en grusom hævn. - Det er en uafhængig produktion skrevet og instrueret af debutanten Georg Huang snarere som en bandbulle end som et visitkort til det Hollywood, han kender som tidligere assistent på Lucasfilm og Columbia.
Swimming with Sharks/Verdens værste boss. TV2, søndag kl. 23.25-00.55
*Douglas Sirk lavede i 1955 - ifølge Time Outs rundspørge til filmfolk og kritikere - en af de hundrede bedste film nogensinde, da han i melodramaet All That Heaven Allows fik Rock Hudson til at spille en frisindet gartner og Jane Wyman den hæmmede 'fine' enke, der forelsker sig fatalt i ham. En farvelækker tåreperser, der med udsøgt stilsans vender vrangen ud af sit emne og ifølge samme Time Out former sig som et ætsende angreb på Den Amerikanske Drøm: "Rigdom skaber snobberi og intolerance; familiesammenhold stimulerer til at fremmedhad og dødskult; hyggespredning kan være fordummende og nedladende; og materialisme resulterer i, at man bliver fremmed for sine naturlige følelser." - Tyskfødte Sirk arbejdede inden for Universal-studiets ultra-konservative system, men hans film var tidsbomber under en stivnet form for amerikansk borgerlighed, og hans film blev en kraftig inspiration for en anden tysker, Rainer Werner Fassbinder, der havde et nærmest sønligt forhold til ham.
All That Heaven Allows/Med kærlighedens ret. TV3, søndag 13.25-15.00