Læsetid: 3 min.

De gode, gamle dage

17. maj 2000

Kærlighedsdramaer hensat til historisk tid er en af hovedtendenserne på årets filmfestival

Cannes
Hér midtvejs i jagten på guldpalmerne er det stadig for tidligt at udpege en vinder, endsige sikre favoritter. Liv Ullmanns Trolösa, en anatomi af et ægteskab og en meget dramatisk skilsmisse, der er baseret på et manuskript af Ingmar Bergman, er indtil videre den film, som har fået den bedste modtagelse.
Det er da også et stærkt drama, der med Erland Josefson og suveræne Lena Endre (hendes udtryksfulde ansigt inspirerede Bergman til at skrive manuskriptet) i hovedrollerne er som hentet ud af den patriarkalske, bergmanske kanon, hvor kvinder og børn må underordne sig mandens verdensbillede. Men med sine 150 minutter og statiske billeder er den i mine øjne både for lang og ufilmisk til at bejle seriøst til guldpalmerne - ikke mindst med popkulturens ukronede solkonge, Luc Besson, i jurychefstolen.
Også Jiang Wens kinesiske Devils at the Doorstep høster anmelderroser. Den er ligeledes alt for lang, men den er i besiddelse af originale kvaliteter, som hæver den over gennemsnittet.
Filmen foregår i 1945, hvor japanerne havde besat Nordkina, og starter som regulær folkekomedie (med en satirisk undertone), hvor en håndfuld, frygtsomme bønder får til opgave i et par dage at holde et par japanske fanger skjult for besættelsesmagten. Men dagene bliver til uger og måneder og bønderne mere og mere desperate.
Underholdende og morsom er filmen et langt stykke ad vejen i sin skildring af forholdet mellem de underdanige kinesere og hovmodige japanere - Wen lægger ikke fingrene imellem, når han bidsk kommenterer de to forskellige kulturer.
Devils at the Doorstep imponerer yderligere, da den mod slutningen forvandler sig til et blodigt, politisk manifest, der virker så meget stærkere, fordi optakten er så tilforladelig.

Fortiden lokker
Jiang Wen er ikke den eneste, som har valgt at henlægge sin handling til fortiden. Af en eller anden grund synes historisk tid parret med kærlighed at være et yndet emne for mange af festivalens film.
Den japanske instruktør Nagisa Oshima, der efter nogle års sygdom igen er med i konkurrencen, har lavet Gohatto (Tabu), der forgår blandt samuraier i midten af 1800-tallet.
I den elegante film ankommer en smuk, ung sværdkæmper til en milits i Kyoto for at blive oplært, men ender med at fordreje hovedet på alle i forlægningen med det strikse kodeks, hvilket får fatale konsekvenser for de involverede.
Oshima, der bl.a. har skabt sig et navn på sine sanselige og erotiske historier, er en dygtig billedmager, men udover de flotte billeder og en god præstation fra Takeshi Kitano i en af hovedrollerne, er Gohatto ikke interessant meget længere end det eksotiske miljø og mænd i, hvad der plejer at være kvinders roller.
Flot er også James Ivorys Henry James-filmatisering, The Golden Bowl, der foregår i begyndelsen af 1900-tallet blandt europæisk adel og nyrige amerikanere. Det er endnu en historie om undertrykt kærlighed og ægteskab af nødvendighed i Jane Austen- og E.M. Forster-traditionen, og selvom skuespillere som Kate Beckingsale, Uma Thurman og Nick Nolte gør, hvad de kan, engagerer film og personer ikke. Man har set det hele før - ikke mindst fra Ivorys egen hånd.
Også den franske instruktør Olivier Assayas forsøger sig med en kærlighedshistorie hensat til begyndelsen af 1900-tallet. Les Destinées Sentimentale handler om beslægtede procelænsmagere og cognacproducenter, der heller ikke kan finde ud af det med livet og kærligheden. Assayas' film er, ingen overraskelse dér, tre timer lang, hvilket er for meget, og undervejs mister man koncentrationen - på trods af en eviggyldig historie og godt spil af bl.a. Isabelle Huppert og Emanuelle Béart. Og som Ivory betræder Assayas gammelkendt land.

Lee tilbage
Mere saft og kraft er der i Ang Lees fremragende Crouching Tiger, Hidden Dragon, der desværre ikke er i konkurrence. Efter en række amerikansk producerede film (The Ice Storm bl.a.) vender Lee nu tilbage til sine kinesiske rødder med en romantisk, inciterende og morsom karateballet med Michelle Yeoh og Chow Yun Fat i hovedrollerne.
To ulykkeligt forelskede martial arts-mestre (Yeoh og Fat) på jagt efter en dødsensfarlig forbryder involveres i det gamle, feudale Kina i to unge elskendes kamp for at få hinanden. Det er højspændt og kulørt drama, som takket være Lees stramme instruktion er dejligt blottet for de sentimentale manerer, den genre film ellers altid er fyldt med.

*'The Golden Bowl' og 'Crouching Tiger, Hidden Dragon' kommer begge til Danmark

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu